Here we go! Alger!

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Here we go! Alger!

Inlägg av Ponta » 13 okt 2012, 14:31

Har fått en liten alg invasion i 200liters baljan. mått 100Lx50Hx40D
Vart igång 1-2 månader utan tidigare problem.
Göder med mäsk 1bps står på 24/7
Pmdd normaldos 20ml av varje flaska
ljuset är 36w x 2 Kjell o kompani gammla lamprna.

Fick ingen bra bild men svärdplantorna speciellt är bladen täckta med liknande alger som en luddig matta.
Bilder:
http://aquaponta.blogspot.se/2012/10/alger.html

Nu undrar jag dels:
1. Vad är det för alger
2. Kan det vara uppstartsalger eller pga för dålig belysning ?
3. What 2 do ? :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Here we go! Alger!

Inlägg av Malen 27 » 13 okt 2012, 15:54

Kollade din blogg Ponta.
Ser ut som skäggalger av släktet Compsopogon (rödalger).
parasiterar sig företrädelsevis runt bladen, och hämnar kraftigt tillväxten.
Fick med mig sådana för ca två månader sedan, behandlade med mitt gift.
Nu går karet så fint igen.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Here we go! Alger!

Inlägg av hawkse » 13 okt 2012, 16:03

Rensa bort angripna blad, städa (slamsug) ordentligt, dra ev ned på ljuset under några veckor men fortsätt i övrigt som vanligt. Var under den perioden extra nitisk med att plocka bort alger du ser dyka upp här och var. Algangreppen brukar komma och hålla på under månad 2-5 efter uppstart enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Here we go! Alger!

Inlägg av GasseG » 13 okt 2012, 17:38

Eller ta det kallt. Är de kvar om tre månader så blir jag imponerad och kräver en utförlig rapport om hur du lyckades hålla dem vid liv så länge. Hålla allting exakt som du gör just nu, gödning, temperatur, belysning, koldioxid, VB-frekvens etc och vänta så ska du se.

Jag tippar på att de är borta om 60 dagar. Det ser inte så trevligt ut under tiden men det får du leva med.

Lycka till
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Here we go! Alger!

Inlägg av Ponta » 13 okt 2012, 21:16

hawkse skrev:Rensa bort angripna blad, städa (slamsug) ordentligt, dra ev ned på ljuset under några veckor men fortsätt i övrigt som vanligt. Var under den perioden extra nitisk med att plocka bort alger du ser dyka upp här och var. Algangreppen brukar komma och hålla på under månad 2-5 efter uppstart enligt mina erfarenheter.
Då får jag i stort set ta bort allt utom ludvigan och javaormbunken :(
GasseG skrev:Eller ta det kallt. Är de kvar om tre månader så blir jag imponerad och kräver en utförlig rapport om hur du lyckades hålla dem vid liv så länge. Hålla allting exakt som du gör just nu, gödning, temperatur, belysning, koldioxid, VB-frekvens etc och vänta så ska du se.

Jag tippar på att de är borta om 60 dagar. Det ser inte så trevligt ut under tiden men det får du leva med.

Lycka till
Har läst detta nån annan stans.
Dock kommer jag nog öka på ljuset lite känns som d e lite klent med 2 x36w fast hur ska jag egentligen räkna detta? det motsvarar ju watt högre som en "vanlig" lampa eller hur är det? Det som ska dit nu iaf e 2 x 30w groluxrör (kanske det kan bli möjligheten till å hålla dom vid liv:)

Men har funderat på å slänga i massa hornsärv, kan d hjälpa något tro?


En sak som kanske bör tillägas är att just som växterna börja ta ordentlig fart och bubbla på lite grann så kom dessa alger.

Har ju rätt mycket växter i karet redan så tycker ju d borde konkurera ut ut skiten men icke då...

Tack för svar iaf :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Here we go! Alger!

Inlägg av hawkse » 13 okt 2012, 22:21

Fast... staghorn brukar dyka upp vid ammonium-spikar i samband med uppstart. Inte mycket som kan konkurrera ut de spikarna om du inte knökat in ett väl inkört filter och hela substratet från ett inkört kar. Kör som Gasse säger, det funkar säkert också, men öka ljuset hade jag inte vågat mig på förrän algerna börjat minska.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Here we go! Alger!

Inlägg av Ponta » 13 okt 2012, 23:43

hawkse skrev:Fast... staghorn brukar dyka upp vid ammonium-spikar i samband med uppstart. Inte mycket som kan konkurrera ut de spikarna om du inte knökat in ett väl inkört filter och hela substratet från ett inkört kar. Kör som Gasse säger, det funkar säkert också, men öka ljuset hade jag inte vågat mig på förrän algerna börjat minska.
Kanske ska lugna mig lite med det då :) Har ju en del andra projekt pågång som alltid :)

Störigt det där med större kar, har 4a andra burkar från 10-60L samam växtmassa med och utan co2 å inte en alg har synts till...
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster