Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Här kan vi lägga upp bilder på olika alger och ge tips på hur man får och blir av med dem.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av Lindt » 18 aug 2012, 19:16

Jag har inte förstått vad det är för skillnad mellan cladophora och trådalger?

I mitt kar har jag iallafall fullt med gröna trådar, när det får växa ett tag blir de på vissa ställen mörkgröna och växer i långa spiraler. På andra ställen bildar de ett nät av långa gröna trådar. Konsistensen är ganska slemmig när den växer i klungor.

Någon som har tips på hur man blir av med dem? Har läst att manuell borttagning är det bästa, men tycker det verkar helt omöjligt att bli av med allt. Då har jag ändå plockat ut alla växter och manuellt rensat bort trådarna från dem samt bytte mer än 50% av vattnet sist.

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av lollerpoop » 18 aug 2012, 19:57

Om den e känns lite slemmig så e det inte claddo,det är säkert tråd/håralger.
Ta en blompinne och tvinna ihop det..
Har du snäckor i karet?
Vet att en del snäckor gillar vissa typer av alger...

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av Raven » 18 aug 2012, 20:03

Lukta, cladophora luktar rätt skarpt och otrevligt medans trådalger luktar mer jordigt akvarium.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av GasseG » 19 aug 2012, 20:26

Cladophora'n grenar sig till skillnad från trådalgen.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av averater » 19 aug 2012, 22:20

Mina cladophora(?) grenar sig olika beroende på näring och ljus. Bra med båda och det blir långa trådar. Dåligt med näring eller ljus och de grenar sig mycket. De växer också fast på saker/rutor/växter när det är mer näring. Lite näring och de är lösa. Är också grönare med mer näring. Vilken näring vet jag inte, men gissar på kväve.
MVH Gustav. Min Blogg

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av Lindt » 23 sep 2012, 16:21

Mina trådar lukar inte så mycket så då antar jag att det är trådalger jag har och inte cladophora?
Tycker dock de har ändrat konsistens lite och blivit mer "trassliga". På vissa delar växer det som ett trasselmoln över växterna och på vissa delar bildar det långa ihopflätade trådar.

Finns det ingen annan metod än att ta bort dem för hand? Hur mycket jag än rengör och tar bort dem mekaniskt så kommer de alltid tillbaka på ett par dagar. :(

Användarvisningsbild
Nicke7
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 maj 2011, 07:10
Ort: Norrköping

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av Nicke7 » 24 sep 2012, 06:51

räkor, mina räkor älskar trådisar iaf

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av lollerpoop » 24 sep 2012, 06:56

Amanoräkan älskar trådisar....

Lindt
Stickling
Stickling
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 mar 2012, 02:39

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av Lindt » 24 sep 2012, 12:41

Det hade kunnat varit ett alternativ med amanoräkor, men läste precis att de gärna hoppar och jag har inget täckglas till detta akvarium. :( Dessutom går det apistogramma borellii där och kan tänka mig att de kanske är lite för tuffa för räkornas smak.

En till fråga, vad är det egentligen som triggar trådisar? Så jag iallafall kan eliminera orsaken till deras uppkomst.
Fast det kanske jag redan har gjort, hade en period i somras då jag var dålig på vattenbytena och sen så pajjade filtret och med noll cirkulation verkade trådarna fått fart.
Nu är trådarna borta på de områden där jag haft som starkast cirkulation, men eftersom jag har yngel i burken vill jag inte låta det strömma allt för mycket i hela akvariet.

Användarvisningsbild
Bluewing
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 aug 2012, 06:29
Ort: Västerås

Re: Skillnad mellan cladophora och trådalger?

Inlägg av Bluewing » 26 sep 2012, 06:25

Tycker att jag för egen del märkt att trådalgerna dels kommer vid obalanser i bakteriefloran. När filtret pajar brukar det ju kunna kicka igång förändringar. Men för egen del så har jag fått jobba med att jag har näringssubstrat i botten och PMDD. Det verkar som om jag har för mycket järn med den kombinationen och då exploderar trådalgerna m.fl. Så idag har jag halv MiPlus-dos vilket bromsade trådalgerna ordentligt. Sedan har jag tillsatt Hornsärv för att få snabbväxande växtmassa så att algerna inte ska få för mycket övertag. Denna kombination funkar utmärkt för mig.
Missunna inte din medmänniska en nödvändig livskris

Skriv svar

Återgå till "Alger"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster