Simulera dagsljus

Här kan vi få och ge diverse tips på ljus och ljussättning i karen

Moderator: Hedersmedlemmar

Peter66
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 dec 2006, 08:28
Ort: Oxie/Malmö

Simulera dagsljus

Inlägg av Peter66 » 12 dec 2006, 08:47

Säg att man har fyra för som styrs i par, så att man kan tända antingen två eller alla fyra. Ingen CO2 tilsatt.
Om man ska simulera dagsljus så kör man sekvensen 2-4-2 under dagen.
Frågan är nu om detta gynnar algerna mer än växterna. Eftersom algerna kan mumsa i sig koldioxiden innan växterna kommer igång på allvar så kanske man borde köra 4-2-2 istället eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 12 dec 2006, 09:06

Jag kör med gryning / skymmning, dimmning över 1 timme och sedan 0.5 timme med minsta ljus.

Jag har inte sett några negativa sidor med detta, inte ur någon synvinkel.

DEt ser inte riktigt ut så här längre men ungefär:
http://zoone.se/main/blog/en-ny-dag
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Användarvisningsbild
solbacka
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 347
Blev medlem: 28 nov 2006, 15:07
Ort: På landet mitt i skåne
Kontakt:

Inlägg av solbacka » 12 dec 2006, 10:48

Vilken film! :D Snyggt!
Vill lära mig allt om hur växterna ska trivas!
Jag har 275l SA Växtakvarie och 350l diskus
Nu även 100l multisar (utan växter)

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Re: Simulera dagsljus

Inlägg av defdac » 12 dec 2006, 11:09

Peter66 skrev: Frågan är nu om detta gynnar algerna mer än växterna. Eftersom algerna kan mumsa i sig koldioxiden innan växterna kommer igång på allvar så kanske man borde köra 4-2-2 istället eller tänker jag fel?
Att skjuta några få timmar "full blast" verkar vara ett väldigt fiffigt trick som dessutom simulerar verkligheten.

Anledningen att det är fiffigt är att det akuta CO2-behovet minimeras till en ganska kort tidsperiod samtidigt som växterna får färga ut i sin fulla prakt och håller sig krypande etc. Man kan även förlänga tidsperioden som akvariet är ljussatt utan att riskera alger.

Det vore coolt att försöka styra pH-värdet med ljuset i low-techare. När pH:t sticker upp för högt (växterna fotosyntetiserar upp all CO2) så drar man ner ljusmängden varpå CO2-halten kan återhämta sig lite (från fiskar/botten) varpå man dyngar på med fett med ljus igen loop until night.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 228
Blev medlem: 22 aug 2006, 22:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Simulera dagsljus

Inlägg av Calavera » 12 dec 2006, 17:36

defdac skrev:
Peter66 skrev: Frågan är nu om detta gynnar algerna mer än växterna. Eftersom algerna kan mumsa i sig koldioxiden innan växterna kommer igång på allvar så kanske man borde köra 4-2-2 istället eller tänker jag fel?
Att skjuta några få timmar "full blast" verkar vara ett väldigt fiffigt trick som dessutom simulerar verkligheten.

Anledningen att det är fiffigt är att det akuta CO2-behovet minimeras till en ganska kort tidsperiod samtidigt som växterna får färga ut i sin fulla prakt och håller sig krypande etc. Man kan även förlänga tidsperioden som akvariet är ljussatt utan att riskera alger.

Det vore coolt att försöka styra pH-värdet med ljuset i low-techare. När pH:t sticker upp för högt (växterna fotosyntetiserar upp all CO2) så drar man ner ljusmängden varpå CO2-halten kan återhämta sig lite (från fiskar/botten) varpå man dyngar på med fett med ljus igen loop until night.

Jupps, det skulle vara riiiiiktigt coolt och man kan säkert få det att funka med hjälp av en dator...
Har förresten läst om nån kille som styrde sin akvariebelysning via en dator...

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 12 dec 2006, 17:59

NE skrev:DEt ser inte riktigt ut så här längre men ungefär:
va ha rdu matat fiskarna med egentligen när dom simmar så fort ;)

hur gjorde du ?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 okt 2006, 20:57

Inlägg av tropfrog » 12 dec 2006, 23:13

Defdac, du sätter griller i huvudet på mig. Problemet med dygnsvariationer i ph finns och utrustningen för att mecka till det finns. Attans, jag som har en annan idé om att lösa problemet. När mitt nuvarande försök är över skall jag testa din idé.
MVH
Magnus

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 13 dec 2006, 08:33

Ja jag såg just vilka otroliga manicker du skaffat =) Borde du enkelt kunna testa med den där IKS:en antar jag.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
NE
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 aug 2006, 22:20
Ort: 55°42' N, 13°09' E
Kontakt:

Inlägg av NE » 13 dec 2006, 09:24

Raven skrev:va ha rdu matat fiskarna med egentligen när dom simmar så fort ;)

hur gjorde du ?
Tekniken kallas timelapse, man tar vanliga bilder med en viss tidsintervall som sedan sätts samman till en film.
/Niklas

Hemsida http://zoone.se med ständigt ouppdaterad blog (Engelska och Svenska).

Skriv svar

Återgå till "Ljus & Ljussättning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster