Täcka botten med mossa (eller något mossliknande)

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
liten_bulle
Stickling
Stickling
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 dec 2010, 21:25
Ort: Örebro

Täcka botten med mossa (eller något mossliknande)

Inlägg av liten_bulle » 11 feb 2011, 10:04

Vad finns det för mossa som är lämplig som bottentäckare? Ska precis till att starta upp en 30-liters kub och vill så gärna ha en mossa eller något mossliknande som täcker botten, om det är möjligt.

Förutsättningarna är följande:
30-liters kub Zolux Nanolife, ca 30x30x35 cm
belysning 11 w kompaktlysrör
ingen CO2 (möjligen EC), kan göda med PMDD om det behövs

Jag har en tuss javamossa som jag kan testa med, men den känns lite för "fluffig" och yvig för att ge den där mattliknande känslan jag är ute efter. Jag vill inte ha ett 5 cm tjockt fluff på botten, utan en lite tunnare matta så att man kan se höjdskillnaderna i bottensubstratet. Går detta kanske att ordna med rätt ansning av javamossan? Eller finns det någon annan mossa som lämpar sig bättre för ändamålet? Andra växter som kan ge ungefär samma mossiga känsla men som är lättare att få snygga som bottentäckare (och som dessutom fungerar med förutsättningarna ovan)?

Dessutom, vad bästa sättet att göra detta på? Vad för typ av nät är lämpligast att jobba med tex?

Om någon här har har testat att använda mossa som bottentäckare vore det jättekul att få höra era erfarenheter och gärna se bilder på resultatet!

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 11 feb 2011, 11:27

Javamossa är nog inte det bästa för detta. Riccia är ganska vanligt använd för detta, men du måste som sagt använda någon form av nät. Vilket nät som skulle vara bäst kan jag tyvärr inte tipsa om då det enda jag har använt inte kan böjas för att följa bottens konturer. Det du kan göra är att frissera kullar, men det kanske blir svårt att få det snyggt. Kolla på Annettes bidrag i duellen med H så ser du ett bra exempel på Ricciabotten.
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... highlight=

liten_bulle
Stickling
Stickling
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 dec 2010, 21:25
Ort: Örebro

Inlägg av liten_bulle » 11 feb 2011, 20:30

Riccia tycker jag ser så ljus ut och verkar inte alls ge den känsla som jag vill ha, den är för "gräsgrön". :???: Jag har visserligen bara sett den på bild, så det är möjligt att jag skulle uppfatta den annorlunda i verkligheten. Jag vill gärna ha något som är mer "mossgrönt"! :D

Javamossan är bra i färg, men växtsättet är väl som sagt kanske inte det bästa för det här. Å andra sidan är den billig och jag har redan en hel del, så det skulle inte kosta mig så himla mycket att testa...

Hur är det med typ pellia (Monosolenium tenerium) och sötvattenstång (Lomariopsis lineata), blir dom för tjocka för att det ska gå att se höjdskillnader på botten?

Jag har funderat en del kring hur jag ska bygga upp botten i alla fall och troligtvis kommer kullarna att byggas av stenar. Då kan jag ha ett nät på botten som håller fast mossa (eller vad det nu blir) där och surra fast mossa på stenarna med sytråd som jag sedan placerar ut på nätet, sen växer det förhoppningsvis "ihop" så småningom och ger den där kulliga botten jag drömmer om! ;-) Låter det som att det kan fungera?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 11 feb 2011, 21:15

Flame skulle kunna funka bra som täckare. Den växer ju mer uppåt än andra mossarter.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 11 feb 2011, 21:19

Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 11 feb 2011, 21:29

Just det!

Erect var det jag menade..

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 11 feb 2011, 21:41

En mossa som vore fräck att se som marktäckare om tålamodet finnes.

fissidens fontanus

H.

liten_bulle
Stickling
Stickling
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 dec 2010, 21:25
Ort: Örebro

Inlägg av liten_bulle » 11 feb 2011, 22:24

Riktigt snygg! Men inte heller riktigt vad jag är ute efter tror jag. Den ser för fluffig ut, det blir nog svårt att få till kullarna.

liten_bulle
Stickling
Stickling
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 dec 2010, 21:25
Ort: Örebro

Inlägg av liten_bulle » 11 feb 2011, 22:32

H skrev:En mossa som vore fräck att se som marktäckare om tålamodet finnes.

fissidens fontanus

H.
Åh, där har vi den! Den ser ut att passa perfekt. Men den är riktigt långsam verkar det som. Och dyr. Hur mycket skulle behövas för att hyfsat täcka en bottenarea om 30x30 cm?

liten_bulle
Stickling
Stickling
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 dec 2010, 21:25
Ort: Örebro

Inlägg av liten_bulle » 11 feb 2011, 22:55

Jag måste ha tag på Fissidens fontanus! Här är någon som fått till precis det jag vill:
http://img169.imageshack.us/img169/6465 ... f01jd1.jpg

(mossan över stenarna då, inte scapet i övrigt även om det var helt sanslöst snyggt!)

Finns det någon chans att jag med förutsättningarna ovan kan få till det där? Hur extremt långsam är den egentligen?

Var får jag tag på F. fontanus föresten? Finns det någon chans att hitta det här på PS eller är det ebay som gäller? Svenska butiker är väl uteslutet antar jag.

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 11 feb 2011, 23:42

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster