Förslag på bottentäckande mossa

Mossor kommer mer och mer i våra kar och här kan vi diskutera mossor.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Förslag på bottentäckande mossa

Inlägg av TommyC » 23 jan 2011, 16:39

Nu börjar mitt ena akvarium arta sig.
Jag har egentligen inte någon längre erfarenhet av akvarievärlden utan är ganska nyinsatt i denna läckra hobby och skulle därför behöva lite smakråd.

Själv har jag en liten dröm om att kunna klä högra delen av framsidan och även täcka mina krukskärvor lite längre bak i akvariet med Hemianthus callitrichoides. Tyvärr har jag nog börjat inse att denna mossa inte är helt lätt att få tag i.
Jag har besökt allt från akvarielagret i bromma till, ja, säkert varenda butik med akvarie tillbehör från bromma till Södertälje utan framgång.
Så nu vänder jag mig till er istället för smakråd.
VAd ska jag inreda med för mossa? Vill ha en låg, gärna med små små blad, men vad ska jag ha?

Eller finns det någon som vet vart jag kan få tag i HC?
Bilagor
bild.JPG

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 23 jan 2011, 18:55

Mossa...HC??
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Re: Förslag på bottentäckande mossa

Inlägg av Peter BT » 23 jan 2011, 19:15

TommyC skrev:Nu börjar mitt ena akvarium arta sig.
Jag har egentligen inte någon längre erfarenhet av akvarievärlden utan är ganska nyinsatt i denna läckra hobby och skulle därför behöva lite smakråd.

Själv har jag en liten dröm om att kunna klä högra delen av framsidan och även täcka mina krukskärvor lite längre bak i akvariet med Hemianthus callitrichoides. Tyvärr har jag nog börjat inse att denna mossa inte är helt lätt att få tag i.
Jag har besökt allt från akvarielagret i bromma till, ja, säkert varenda butik med akvarie tillbehör från bromma till Södertälje utan framgång.
Så nu vänder jag mig till er istället för smakråd.
VAd ska jag inreda med för mossa? Vill ha en låg, gärna med små små blad, men vad ska jag ha?

Eller finns det någon som vet vart jag kan få tag i HC?
Hej Tommy! HC är ingen mossa utan en lågväxande växt. Den kräver mycket ljus och helst co2 och gödning. Kanske kan du försöka med Ricciamossa eller någon annan mossa som du kan täcka över krukskärvorna med.
Har du bra med ljus osv så kan du söka efter HC här på forumet.
Amused to death

Användarvisningsbild
TommyC
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jan 2011, 13:04

Inlägg av TommyC » 23 jan 2011, 19:42

Okej då har jag fått det lite om bakfoten om HC:n.
Jag har bara sett HC:n på bild och läst ytterst lite om den. Att den behöver Co2 och gödning har jag fått reda på genom en av de zoovaruhus jag haft lite kontakt med. Jag har idag 2 akvarium, ett större på 220l som ni såg på bilden ovan och ett 25l som är tänkt att inreda som växtakvarium och senare även ha räkor i.
Men utan att nu nämna några namn ifall det skulle bero på okunskap, så säger den informationen jag fått, att det räcker alldeles utmärkt med C02 i vätskeform som dagligen tillsätts för att få Cuba:an att växa mer än gott..?
Fast min handlare sa också att jag skulle vända mig till något växtforum på nätet för att få bättre tips och råd.

MEn om vi börjar från början.
Akvariet idag har 2 lysrör, ett power glow 40w och ett marine glow 40. Är det för lite ljus för Cuba:n?
ingen av de väster jag har i akvariet idag har visat tecken på attt få för lite ljus.
Skulle det räcka med att tillsätta co2 i vätskeform? Eller vad skulle ett lämpligt sätt vara för att tillsätta Co2 under kontrollerade former i akvariet utan att riskera att utsätta fiskarna för risker?
Eller ska jag helt stryka Cuba:n från min lilla önskelista och överväga andra alternativ som ex. Riccia?

Hur skulle (red cherry) räkor påverkas av att leva i ett 25l akvarium med tillförd c02?

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 23 jan 2011, 20:51

Kör Mäsk Co2, och en extra inner pump som du stoppar slangen i, då skuter den ut CO2 i karet, ha timer bara på den =)
Marine Röret gör juh ingen nytta i ett kar mer än att framhäva fiskars färger som dom blir vackra att se på, Marine röret har absolut ingen som helst betydelse för växter! så där är ett rör jag skulle byta,. jag kör själv med ett marine rör bland mina 4a st rör,.
Kör du T5 eller T8? antar T8 men de är bara jag de hehe , tror de finns Philips Aquareller i T8 kvar, dom är skit svåra att få tag på om de ens nu finns kvar, annars rekomenderar jag dig starkt Sylvanias Aquastar rör!! kör själv med 2st sådana och 1st life glo.

HC är en växt med små blad på så ingen mossa.
Java mossa, Riccia, Christmas och Flame mossa är väl ett par som jag tror folk sitter på här på plant swap som kanske sälja lite till dig :)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 23 jan 2011, 22:21

TommyC skrev:Hur skulle (red cherry) räkor påverkas av att leva i ett 25l akvarium med tillförd c02?
Hej Tommy!

Inga problem i sig, förutom att co2 är svårt att styra för en så liten volym. Behövs riktigt säkra ventiler. Men eftersom du nämner "flytande Co2" så kanske man skulle passa på att varna för produkter som tex Easy Carbo. De är (teoretiskt i alla fall) litet giftiga för räkor och andra lägre stående djur. CO2 kan uppstå som en sidoprodukt vid nedbrytningen, men medlet i sig innehåller inget CO2, det är ett reklamtrick. Det innehåller en tillväxtstimulator. Det går att ordna bra tillväxt på sina akvarieplantor utan detta. Du kan väl söka litet här på forumet, det har säkert skrivits om det tidigare.

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Mossor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster