Ökning av KH

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Ökning av KH

Inlägg av Peter Frank » 08 dec 2009, 13:00

Jag köpte 10 st Kardinaltetra som jag stoppade i karet. De gick direkt upp till ytan och flämtade svårt. Nästan alla dog inom en timme och jag började undra vad fasen som står på. En bläddring i minnet senare så kom jag på att vattentäkten Bolmen var avstängd sedan en tid och man tog nu vatten från Ringsjön istället. (Bor i NV Skåne) Kollade KH som varit stabilt 5 under många år nu var det helt plötsligt 12!!!!!!!

Med PH controller inställd på 6,6 kan Ni själv räkna ut att denna låga PH nivå/höga CO2 nivå blev helt enkelt för mycket för mina nya vänner medan de som fanns i karet sedan tidigare hade "vant" sig vid dessa värdena.

PH värdet justerades till 6,85 och nu ligger jag hyfsat rätt igen. Är det någon som sett liknande problem i Skåne?

Skrev till kommunen och klagade på varför man inte får reda på denna förändring och de svarade bara på att denna parameter inte är viktig ur hälsosynpunkt. (Om man inte är fisk i ett växtakvarium då alltså).
"If it grows, It's alive"

Användarvisningsbild
Perrx
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 705
Blev medlem: 28 feb 2007, 12:01
Ort: Partille

Inlägg av Perrx » 08 dec 2009, 16:02

Låter lite som när (var det i Malmö?) vattenverket bytte från klorgas till kloramin i vattnet och några odlare fick massdöd i sina kar.

Fördelen med kloramin är att det inte "luftas ur" på väg till konsumenten. Nackdelen är att den inte "luftas ur" där heller...

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 08 dec 2009, 16:08

Kloramin är en föreningen mellan en klorpartikel och en annan partikel (smuts) som inte har lyckats oxidera tillräckligt. Kloraminer luktar starkare än klor och smutspartikeln kan bara oxideras helt genom att tillsätta mer klor. Observera att detta tillvägagångssätt rekommenderas bara i pool sammanhang. I akvariesammanhang...... beats me? :P
"If it grows, It's alive"

Användarvisningsbild
Perrx
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 705
Blev medlem: 28 feb 2007, 12:01
Ort: Partille

Inlägg av Perrx » 08 dec 2009, 16:31

Kemi är verkligen inte min starka sida...
http://en.wikipedia.org/wiki/Chloramine
Vad jag fattar det som så är det inte klor+smuts.

Peter Frank
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 253
Blev medlem: 11 maj 2009, 08:21
Ort: Klippan

Inlägg av Peter Frank » 08 dec 2009, 17:21

Länk till Nitors hemsida om klorering av pool.

http://www.alfort.se/templates/AC_commo ... spx?id=935

Det har stått tydligare tidigare men det har de tagit bort. Detta ska vara benämningen för kloraminer.
"If it grows, It's alive"

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster