Extremt Lågt Kh

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Extremt Lågt Kh

Inlägg av DrDork » 05 feb 2013, 23:18

Jag har aldrig brytt mig om att använda vattentester innan då jag aldrig fått problem. Men när jag köpte senaste karet , fick jag med lite tester. PH, NO3 och KH. Så körde lite tester:

PH: 6.0-6.5
NO3: *slut på testvätska*
KH: ca 0.5 (!)

Farsan ska plocka fram papper på brunnsvattnet så jag kan bekräfta.
Men hursomhelst så är KH:t för lågt (vad jag förstått).

Vad är egentligen KH? Stämmer det att pH blir instabilt vid så låga värden? Vad kan jag göra åt det?

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Extremt Lågt Kh

Inlägg av Ciklidis » 05 feb 2013, 23:37

Karbonat hårdhet står det för!

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Extremt Lågt Kh

Inlägg av Bson » 06 feb 2013, 09:03

En bit kalk i karet för att stabilisera pH kan ju vara en början. Dubbelkolla även testresultaten, och som du säger kolla vattnet i kranen.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Extremt Lågt Kh

Inlägg av Ciklidis » 06 feb 2013, 09:30

Jag har extremt lågt KH också och har snäckskal ifrån Granngården som bottenmatriel och ett bottenfilter där jag har en pump som suger ungefär 500L/tim igenom snäckskalet för att kunna hålla Malawiciklider.
Jag har även ett egen gjort ytterfilter där jag har korallkross som vattnet går igenom för att ytterligare få högre KH.
Detta har jag gjort enbart för att slippa tillsätta en massa dyra kemikalier varje gång jag byter vatten.
En säck med 15Kg snäckskal på Granngården kostar endast 99Kr.
Även en porös död levandesten fungerar bra.
Det beror ju lite på vad du ska ha i burken också när du väljer sätt att höja KH.
Både snäckskal och död levande sten innehåller ju magnesium som är bra för Malawi eftersom det är väldigt mycke magnesium i Malawisjön.
Har man andra firrar kanske det ska vara mindre magnesium och då kanske kalksten går bra även om det löser sig mycket långsammare.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Extremt Lågt Kh

Inlägg av averater » 06 feb 2013, 19:45

pH blir inte instabilt men kan bli lågt. En del fiskar kanske bryr sig (fast det finns också mycket pseudovetenskap om hur mycket de bryr sig). Om man ska ha fiskar som kommer från särskilt kalkrika områden eller om man ska odla fisk behöver man nog bry sig mer.

Annars tycker jag inte du ska bry dig föränn du får problem. Man kan få mer problem av att hålla på att få till allt helt rätt än man får av att det är lite "fel". Men tipsen med t.ex. kalkkross är bra!
MVH Gustav. Min Blogg

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: Extremt Lågt Kh

Inlägg av DrDork » 06 feb 2013, 20:32

Tack för all info! Tipsen om kalk visste jag redan. Problemet är bara att jag kör SA och vill ha lågt pH, höjer inte kalken pH-värdet också?

Finns det nåt som bara höjer kH men inte pH?

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Extremt Lågt Kh

Inlägg av averater » 06 feb 2013, 20:49

KH och pH hänger ihop. Man kan ha högt pH utan att ha högt KH men det är väldigt ovanligt i naturliga vatten. Man kan inte ha lågt pH utan att samtidigt ha lågt KH eftersom det som är själva KH't (karbonater och bikarbonater) är baser.
MVH Gustav. Min Blogg

DrDork
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 dec 2012, 19:07

Re: Sv: Extremt Lågt Kh

Inlägg av DrDork » 06 feb 2013, 22:30

Så vad rekommenderas? Ska jag låta det va?

Jag har planer på att (när ny lysramp kommer) börja med mäsk. Men jag har fått för mig att pH:t lätt sjunker kraftigt om man har lågt kH och tillsätter CO2?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Sv: Extremt Lågt Kh

Inlägg av Bson » 06 feb 2013, 23:08

DrDork skrev:Så vad rekommenderas? Ska jag låta det va?

Jag har planer på att (när ny lysramp kommer) börja med mäsk. Men jag har fått för mig att pH:t lätt sjunker kraftigt om man har lågt kH och tillsätter CO2?
Inte ifall du har skapligt med belysning som gör att CO2 "konsumeras" effektivt av växterna. Börja med mer belysning (och ev. mer växter?) för att se vilken effekt detta har. Säkert kommer pH att stiga med mer ljus, speciellt framåt kvällen när all kolsyra förbrukats. Prova med att tillföra CO2 för att se vilka effekter detta får för pH mm. Men som sagt ifall du är orolig för pH-dropp så är en bit kalk bra för att motverka detta. Men samtidigt är användande av kalk något kontraproduktivt, för med tillförsel av CO2 vill man ju sänka pH till lämplig nivå så att kolsyran kan tas upp direkt av växterna och inte bindas som karbonat. Annars tycker jag inte du skall bry dig så mycket om du inte får problem som nämnts tidigare.

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster