Växtfiltrering - Högt manganvärde

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Duffy
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jul 2011, 23:41
Ort: Kristinehamn

Växtfiltrering - Högt manganvärde

Inlägg av Duffy » 24 jul 2011, 23:54

Ja nu får vi se om jag la det här i rätt forumdel,.
Men iaf jag har upptäckt att jag har lite förhögt mangan värde i vattnet och det verkar som att mina påfåglar tar illa vid sig av det, Fick höra att vissa växter växer riktigt bra i järnrikt vatten så min tanke var att dom måste ju förbruka järnet och därmed sänka värdena?
Mangan och järn går ju lite hand i hand vad jag förstått utav det jag googlat fram så får man ner järnet så borde manganet gå ner det med,.

Hade tänkt att jag skulle ta ett 125l kar som jag har till övers och fylla med olika växter och leda vattnet igenom det, Men frågan är vad för växter ska man sätta där i?

Att ha växter i 720l som det handlar om är ganska uteslutet pga att jag bland annat har pacu där i som inte skulle tveka på att sluka växterna i samma takt som jag planterar dom :)

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 25 jul 2011, 00:04

Har du testat vattenberedningsmedel?

Duffy
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jul 2011, 23:41
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Duffy » 25 jul 2011, 00:12

Clas skrev:Har du testat vattenberedningsmedel?
Nej men istället för att behöva tillsätta medel vid varenda vattenbyte så tänkte jag det vore smidigare med ett filter/sump vad man nu vill kalla det,.

Eftersom jag gör minst 50% byte per vecka så skulle det gå åt en heldel med medel dessutom,.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Växtfiltrering - Högt manganvärde

Inlägg av Raven » 25 jul 2011, 00:20

Duffy skrev:Hade tänkt att jag skulle ta ett 125l kar som jag har till övers och fylla med olika växter och leda vattnet igenom det, Men frågan är vad för växter ska man sätta där i?
Olika snabbväxare som vattenpest, andmat, hygrophila och hornsärv.
Behovet av vattenbyten kommer dessutom minska om du har en rejäl växtmassa som kan ta upp fiskarna avfalllsprodukter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 25 jul 2011, 00:24

Har du kommunalvatten?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 jul 2011, 06:44

Flytväxter brukar funka fint som växtfilter. Pistia, flytormbunkar, Limnobium etc. Växer fort, blir hyfsat stora och är lätta att skörda. Iris kan också funka riktigt bra om du har fett ljus över växtfiltret. Går upp över vattnet. Det är fördelen med alla ovanstående, de tar CO2 från luften - bara näringen i vattnet (och ljus) som begränsar tillväxten.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster