Nitrit i väl planterat kar?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Nitrit i väl planterat kar?

Inlägg av storkas » 16 apr 2011, 10:16

Specs:
120 liter.
Ljus: 6h/d. 2 T5or, men ett djupt kar. Skulle säga att ljuset är relativt lågt.
Substrat: Lite torv sedan 3 cm jord blandad med lera och över det 3 cm sjösten blandat med ECS.
Gödning: Ingen tillsatt Co2, mkt lite PMDD vid uppstart.

Sitter med ett en vecka gammalt kar som visar konstant 0.3mg/l nitrit sedan upstart. Karet är väl planterat samt har en hel del flytväxter. Dessutom har jag ett överdimensionerat filter (1250 l/h).

Som jag ser det borde växterna ta upp all Nh4 snabbt och därför borde nitriten gå ner sakta men säkert, men detta händer inte. Dessutom borde filter bakterierna börja gro och ta hand om den nitrit som finns där nu. Växterna börjar vänja sig vid "low tech" ljus och co2, och de flesta ser ut att trivas.

Någon som kan fundera ut vad det här handlar om?
Tror ni det blir bättre med ett vatten byte? Jag är tveksam och drar mig för att göra det så här i början när växterna ska vänja sig vid dessa förhållanden.

Jag borde nog kolla Nh4 och No3...

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 16 apr 2011, 10:53

Vill du bli av med nitriten snabbt är det ett ett gäng 50% vattenbyten eller produkter som Nitrivec som gäller.
0,3 är ju ingen spik i kurvan precis och du skriver inget om invånare i karet så har du tid kan du vänta och sköta karet precis som vanligt.

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 16 apr 2011, 11:08

Just det..
Har 2 SAE's och 2 amanos i karet. Mest för att se till att inga dåliga alger fäster innan växterna är ordentligt inkörda.
De ser ut att må bra än så länge.. Men det är ju inte direkt nyttigt med 0,3mg/l nitrit för dem i längden.

Tror jag väntar ut det helt enkelt.
Får se vad nh4 mäter iofs..

Tack för svaret Petsson.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 16 apr 2011, 11:23

Det är ändå förvånansvärt att du har nitrit då det är så obebot.
Funderar på vad torv och jord kan föra med sig, för sjöstenen är väll sköljd innan? Tror vi får utgå från det och i så fall måste du laka ur nitriten, med andra ord byta vatten rejält. Det är pest att behöva göra det då allt är planterat och fixat men fyller man försiktigt i en skål eller nått man ställer i karet så brukar skadorna minimeras. Man brukar säga 2 till 3 50% vattenbyten dag 5-7 och sen vänta en vecka innan nästa 50% byte.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 16 apr 2011, 11:30

Sen finns det en variant som säger att man inte bör göra VB när man har nitrit utan i stället tillföra mer bakteriekultur o slänga i salt.

Är du säker på att ditt test är tillförlitligt?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nitrit i väl planterat kar?

Inlägg av Raven » 16 apr 2011, 12:25

storkas skrev:Dessutom borde filter bakterierna börja gro och ta hand om den nitrit som finns där nu.
Kan ta långt över 1 månad innan den biologiska reningen kommer igång på allvar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 16 apr 2011, 14:55

Anettejt skrev:Sen finns det en variant som säger att man inte bör göra VB när man har nitrit utan i stället tillföra mer bakteriekultur o slänga i salt.

Är du säker på att ditt test är tillförlitligt?
Ja, har testat 3 olika vatten typer med det och det ser ut att stämma bra. ett drop test från tetra.

Jag var o köpte bakteriekultur precis, har försökt undvika kemikalier förutom PMDD men bakteriekultur känns ändå som en bra grejj i detta läget. Drog i en full dos. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 16 apr 2011, 15:01

Pettson skrev:Det är ändå förvånansvärt att du har nitrit då det är så obebot.
Funderar på vad torv och jord kan föra med sig, för sjöstenen är väll sköljd innan? Tror vi får utgå från det och i så fall måste du laka ur nitriten, med andra ord byta vatten rejält. Det är pest att behöva göra det då allt är planterat och fixat men fyller man försiktigt i en skål eller nått man ställer i karet så brukar skadorna minimeras. Man brukar säga 2 till 3 50% vattenbyten dag 5-7 och sen vänta en vecka innan nästa 50% byte.
Det är rätt stor chans att jorden för med sig nh4, men växterna borde käkat det rätt fort hoppas jag. Ska mäta NH4 nu så jag får ett svar på det snart.

Jag håller ut en vecka till, 0.3mg/l är ju faktiskt inte livsfarligt. blir det inte bättre får jag göra ett par vattenbyte. Skulle inte växterna ta sig som jag vill så kan jag lika bra göra vattenbyten när som, men det ser rätt bra ut på den sidan nu så jag vill inte förstöra den ballansgången.

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 16 apr 2011, 16:09

Mätte precis NH4 och NO3;
NO3 var typ 25 ppm, vilket är bra för det betyder att det finns några bakterier som omvandlar NO2.
NH4 var mindre än JBL testet kunde visa vilket är super bra, för då bildas inte nytt NO2 och växterna tar upp det NH4 som tillkommer.

Med andra ord bara att vänta ut.

Tackar för feedbacken! :)

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster