Hemagjord gödning för växter?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 08 apr 2011, 20:05

Jag har testat flytande blåkorn och orkidénäring i akvariet. Var inga problem. Bladmassan ökade något jämfört med innan, men sen slutade jag med detta. Blåkorn har jag annars i lerkulorna jag sätter runt större plantor (de med långtidsdragering, de vanliga svämmar ut litet för fort).

MvH
Christina

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 08 apr 2011, 21:21

Jag tror någon av Senskebröderna också packar in typ Blåkorn i lera. Men att köra det direkt i vattnet borde vara elakt för fiskarna.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 apr 2011, 23:11

averater skrev:
defdac skrev:Jag undrar om man kan konvertera vanlig krukväxtgödning/blåkorn genom att filtrera urea/ammonium via nitrifikation till nitrat.
Jag tror det borde funka om nitrifikationsbakterierna bara har tillgång till syre och en kolkälla. Så krukväxtnäring, en skvätt renat, en syresten och en vecka senare bör saken vara biff!
Renat ??
Utveckla gärna, hur skulle det hjälpa ?
Menar du för att lösa upp blåkornen ordentligt eller är det för att kolkällan i spriten skulle få postitiv inverkan på bakteriefloran i kombination med frisläppta näringsämne ????
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 apr 2011, 23:15

Jag skulle dock personligen tycka att algomin vore ett bättre , renare alternativ att använda då detta är mycket effektivare och betydligt miljövänligare alternativ än blåkorn
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 apr 2011, 23:16

Jag har algomin hemma . . Kan man Bara få en shysst beskrivning hur det kan tänkas gå till så ska jag gärna testa
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 09 apr 2011, 08:15

Dennis@akvariefantast.se skrev:
averater skrev:
defdac skrev:Jag undrar om man kan konvertera vanlig krukväxtgödning/blåkorn genom att filtrera urea/ammonium via nitrifikation till nitrat.
Jag tror det borde funka om nitrifikationsbakterierna bara har tillgång till syre och en kolkälla. Så krukväxtnäring, en skvätt renat, en syresten och en vecka senare bör saken vara biff!
Renat ??
Utveckla gärna, hur skulle det hjälpa ?
Menar du för att lösa upp blåkornen ordentligt eller är det för att kolkällan i spriten skulle få postitiv inverkan på bakteriefloran i kombination med frisläppta näringsämne ????
Det skulle ha en positiv inverkan på bakterierna. Allt liv (vi känner till) behöver två saker: energi och kol. Vi får båda via maten. Växter använder ljus för energi och koldioxid för att få kol. De bakterierna som omvandlar ammonium till nitrat gör det för att få energi men behöver då också kol. Alkohol är för sådana bakterier en bra kolkälla (det används på de flesta (alla?) avloppsreningsverk. Detta gäller då de växtgödningar som innehåller ammonium (och eventuellt urea och liknande kväveföreningar).
MVH Gustav. Min Blogg

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 09 apr 2011, 09:04

Om man tittar på fodret vad det innehåller så är det det som ger näring åt växterna efter att ha passerat fisken! Enligt walstad ska man mata efter hur stort akvarium och hur mycket växter man har! Inte efter hur mycket fisk man har.

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster