ph värdet

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
dragansson
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 feb 2011, 22:53

ph värdet

Inlägg av dragansson » 20 mar 2011, 16:23

Hej.Som jag har läst om man har co2 i karet och ph värdet sjunker på så låga nivå att allt levande dör.Så min fråga levande menar man även växter och bakterie kulturen dör okså eller????

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 20 mar 2011, 16:35

Växter kanske dör på grund av dom inte trivs i för låga PH värden, bakteriekulturen vet jag inte något om dock.
6.5 i ph ska juh vara det optimala, runt där iaf, under ph 3 så börjar det bli lite knas i karet, om jag inte miss minner mig totalt
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Inlägg av ixxe » 20 mar 2011, 16:44

gissar att inte ph:t dödar utan för lite o2 när det gäller bakterier

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Re: ph värdet

Inlägg av Majki01 » 20 mar 2011, 16:45

dragansson skrev:Hej.Som jag har läst om man har co2 i karet och ph värdet sjunker på så låga nivå att allt levande dör.Så min fråga levande menar man även växter och bakterie kulturen dör okså eller????
Var har du läst att allt levande dör om du har co2? det stämmer verkligen inte..

Saker kan dö vid för mycket co2.. "förgiftning" men det är inte vanligt.. och styr man co2 i lagom mängder så är det inget som dör.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 20 mar 2011, 16:59

Visst kan man döda saker om man har för mycket co2 men då måste man ha mycket för mycket. Fiskar dör av att det är för mycket co2 innan pH't spelar roll. Växter dör antingen av att det är för mycket co2 på nätterna när de inte kan fotosyntetisera eller av att det blir för låga pH (under 5, vilket kräver jättemycket co2). Angående bakterier så går det att döda vissa sorter om man sänker pH't men det kräver extrema mägnder ( i stil med kolsyrad läsk).

Vanliga mägnder co2 är helt ofarligt. Har man för mycket kan fiskarna må dåligt eller i värsta fall dö. Att döda växter eller bakterier kräver nog så höga halter att det inte går i ett vanligt akvarie.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 20 mar 2011, 18:13

Nitrifikation och ammonium omvandlingen får väl sig en rejäl törn vid PH 4-4,5.. Därför det bla. är så viktigt med flytväxter i tex. kar med extremt låga PH värden.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 20 mar 2011, 18:14

Flyttad till Kemi för alla.

//Admin

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 20 mar 2011, 18:49

Det går som mest att komma ner i pH 4 med koldioxid om man inte har trycksatta system (hela akvariet tätt med övertryck i) då det går att komma ner mot kanske pH 2,5 (men då måste trycket vara som i kolsyretuben, dvs >30 bar). Så då är det möjligt att sabba för bakterierna. Dock så kommer bakterier klara sig så att om man råkar köra med så mycker koldioxid ett tag (pga någon tabbe) och sedan fixar till koldioxidhalten till normala värden så är jag övertygad om att nitrifikation och dylika processer kommer komma igång igen direkt.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 mar 2011, 06:21

Enligt en hel del av det jag läst så börjar de nitrifierande bakterierna ta skada redan vid pH 6,5 och vid pH 6,0 stannar nitrifieringen av helt. Det ska tydligen ändå finnas vissa arter bakterier som fixar nitrifiering även i lägre pH, men det är ett krux att få reda på vilken variant man har i sin egen burk.

Annars, enig i ovanstående - en för hög CO2-halt dödar fisk/djur innan pH blir farligt. Av det jag testat så fixar betydligt fler växter än man tror grymt låga pH-värden, men man kan få problem med svängande pH i sådant vatten (fotosyntesen gör stor skillnad där). Flytväxter funkar däremot bra, som nämns ovan - dels använder de ammoniumet (om bakterierna gått åt skogen) och dels påverkar de inte pH iom att gasutbytet sker via luften.

Anser det någorlunda lätt att dra i så mycket CO2 att fisken påverkas, men tar man det lite lugnt i början är det sällan någon fara. Håll koll på om fisken står vid ytan alternativt paniksimmar i akvariet, då är det klokt att koppla ur CO2 och lufta igenom akvariet.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

dragansson
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 feb 2011, 22:53

Inlägg av dragansson » 21 mar 2011, 17:08

ok tack

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster