Förvirrande värden

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Förvirrande värden

Inlägg av Mollusken » 05 mar 2011, 17:20

Hej!

Akvariet: 96 liter, http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... 84&start=0

Ljus: 2x24 W t5 power glo 8 timmar per dag

Filter: Eheim classic 2215 620 l/h

Substrat: Julas blästersand

Gödning: Enkeldos med pmdd micro+ varje vecka (söndagar)

Vattenbyte: 50 % varje vecka (söndagar)

Växter: Se senaste bilden i annan tråd, dock är det lite mer växter nu. Har aldrig något växtbubbel, förutom vid vattenbyte.

Alger: Fuzzy (tror jag), korta hårstrån på glaset och växter.

CO2: 2 x 1,5 liter mäsk, 0,6 bps , lösningsmetoden är hagens CO2 trappa, CO2n är på 24/7.

Använder mig av JBLs dropptester.

När jag mäter KH i akvariet får jag det till 8 (tyska hårdhetsgrader) och pH till 6,8 enligt tabellen: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php skulle jag alltså ha en CO2-koncentration på 35-40 ppm, vilket jag tycker känns ganska otroligt med så pass mycket växter och enbart en CO2-trappa.

När jag mäter KH i kranen får jag det till 6. Enligt Uddevalla kommuns hemsida ska vattnet i Ljungskile (där jag bor) ha en hårdhetsgrad på 4 tyska hårdhetsgrader, är det KH eller GH? http://www.uddevalla.se/byggabomiljo/va ... 06985.html

Eventuellt kan några stenar innehålla kalk, de är tagna utifrån.

Finns det någon vätska som alltid har ett visst KH-värde jag kan kontrollera mitt test emot?

Inga fiskar är uppe och kippar efter andan osv. Kan jag verkligen ha så höga CO2-nivåer som mina tester visar?

Behöver hjälp!

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 05 mar 2011, 17:43

Den hårdheten tror jag är GH som altså är helt ointressant när man vill veta co2. Det brukar gå att se något som heter alkalinitet som i princip är samma sak som KH.

Jag hade struntat i testerna och kört på. Är inte fiskarna uppe vid ytan så har du inte 40 ppm co2 oavsett vad testerna säger. Testerna kan ha fel. Dessutom mäter ditt KH-test egentligen alkalinitet vilket kan skilja mot KH om du har mycket bös, löv, grenar eller torv i akvariet.
MVH Gustav. Min Blogg

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 05 mar 2011, 17:55

averater skrev:Den hårdheten tror jag är GH som altså är helt ointressant när man vill veta co2. Det brukar gå att se något som heter alkalinitet som i princip är samma sak som KH.

Jag hade struntat i testerna och kört på. Är inte fiskarna uppe vid ytan så har du inte 40 ppm co2 oavsett vad testerna säger. Testerna kan ha fel. Dessutom mäter ditt KH-test egentligen alkalinitet vilket kan skilja mot KH om du har mycket bös, löv, grenar eller torv i akvariet.
Det sista du skriver kan du utveckla det lite mer, förstår inte riktigt :P

Jag har idag testat tillsätta en enkeldos pmdd för att se om det skulle kunna vara växterna som inte tar upp CO2 pga. att det inte finns någon näring. Nu när jag mäter pH får jag det till 7.0, vilket betyder att min CO2-halt, om mina tester stämmer, nu är på 25 ppm.

Jag ska testa lösa CO2n i ytterfiltret, har en magnetventil så jag kan fixa till ett sätt att stänga av CO2-tillförseln på natten.

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 05 mar 2011, 18:11

Hej!
När jag mäter i mina två akvarier med JBL dropptest får jag:
KH 3
PH 6,1-6,2
De värdena skall enligt Petnyms tabell ge 57-72 ppm CO2...
Och det har jag med stor säkerhet inte eftersom fiskarna är pigga som bara den.
Testerna visar fel-fel-fel.
Defdacs gamla tips om att skruva på CO2 tills fiskarna börjar visa tecken på slöhet och sedan skruva tillbaka tills att dom piggnar till igen är ett bra sätt tycker jag.
Men du hade ju mäsk så då blir det svårt att skruva upp ;-)
Gå på fiskarnas beteende, är det ok så är det lungt.
Peter

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 05 mar 2011, 18:19

annehult skrev:Hej!
När jag mäter i mina två akvarier med JBL dropptest får jag:
KH 3
PH 6,1-6,2
De värdena skall enligt Petnyms tabell ge 57-72 ppm CO2...
Och det har jag med stor säkerhet inte eftersom fiskarna är pigga som bara den.
Testerna visar fel-fel-fel.
Defdacs gamla tips om att skruva på CO2 tills fiskarna börjar visa tecken på slöhet och sedan skruva tillbaka tills att dom piggnar till igen är ett bra sätt tycker jag.
Men du hade ju mäsk så då blir det svårt att skruva upp ;-)
Gå på fiskarnas beteende, är det ok så är det lungt.
Men om jag löser CO2n i ytterfiltret borde det väl lösas bättre? Vill ha mycket CO2 till växterna.

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Inlägg av ixxe » 05 mar 2011, 18:57

tester stämmer inte ett skit :)
Jag har ph 5.5 enligt dropptest, varken räkor eller fiskar mår dåligt.

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 05 mar 2011, 20:20

Det borde bli bättre upplösning av gasen i ytterfiltret jämfört med en trappa, testa vetja! Dessutom slipper du ju den fula trappan i akvariet :-)
För att maxa CO2-nivån kan du ju också testa större mäsksatser som ger 1-2 bps. Kanske 2x4l med satser som jäser långsammare (och räcker längre).
Lycka till!

Edit: Snyggt akvarium förresten!
Peter

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 05 mar 2011, 20:51

Om det kommer upp bubblor ur din trappa (att bubblorna alltså inte försvinner på vägen) betyder att gasen löses dåligt. Om så så hade jag testat att lösa i ytterfiltret. Dock så är olika filter olika bra på att lösa koldioxid och en del filtermedium är bättre än andra (keramikmakaroner ska vara bra medans filtervadd är sämre).

Angående det jag skrev ovan:
Billiga tester man köper är inte lika bra som dyra tester, dessutom så kan de ha legat på en butikshylla och blivit gamla (= dåliga). Det är dålig noggrannhet i sådana tester. Dessutom så är det "omöjligt" att kalibrera dem vilket gör att så som du mäter kanske ger ett annat utslag än hur jag mäter och utan någon känd vätska vi båda kan jämföra med är det omöjligt att veta vem som mäter "rätt".
KH är ett mått på hur mycket karbonater som finns i vattnet (HCO3- och CO3--). Alkalinitet däremot är ett mått på hur väl vattnet motstår att sänka sitt pH. Normalt så är det bara karbonaterna som hindrar pH att sänkas vilket gör att KH och alkalinitet blir samma sak. Men om man har mycket bös så bildas humusämnen som påverkar alkaliniteten men inte KH't. "Alla" tester mäter egentligen alkaliniteten även om det står KH-test vilket gör att man då inte kan lita på testet.

Dock finns det tre bra sätt att fixa detta: Ett är att ta ett glas akvarievatten och låta det stå öppet i rummet över natten och sedan mäta dess pH. Sedan ska pH't i akvariet vara ca 1 pH-steg lägre. Det andra är att som annehult (och Defdac) har tipsat om: låt fiskarna vara koldioxidtestare. Är fiskarna vid ytan eller "andas" onormalt mycket har du för mycket, annars inte. Det sista sättet är att ha en co2-klocka som är en liten glasblåsa med ett vatten med känt KH (oftast 4) och en pH indikator. Då kan man se om man har lagom med koldioxid.
MVH Gustav. Min Blogg

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 05 mar 2011, 21:16

Jag har fyllt ytterfiltret med "plastbollar" sådana som finns i aquamedics reaktor, jag antar därför att det ska fungera bra.

Har JBLs permanenta CO2-test, det fungerar genom samma princip som en dropchecker. Det står dock att den ska fyllas med akvarievatten, står inget om vilket KH det vattnet ska ha. Antar att det borde vara bäst om jag fyller med vatten som har KH 4, men vart ska jag få tag på det?

Tack för hjälpen! :)

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 05 mar 2011, 23:59

annehult skrev:Det borde bli bättre upplösning av gasen i ytterfiltret jämfört med en trappa, testa vetja! Dessutom slipper du ju den fula trappan i akvariet :-)
För att maxa CO2-nivån kan du ju också testa större mäsksatser som ger 1-2 bps. Kanske 2x4l med satser som jäser långsammare (och räcker längre).
Lycka till!

Edit: Snyggt akvarium förresten!
Nu har jag lyckats med att skapa en DIY Mäsk-CO2 som jag kan stänga av med timer.

Ska imorgon testa att använda ytterfiltret som reaktor.

Vad skulle jag behöva för volym på mäskflaskorna och vilket recept behövs om jag vill vara säker på att jag har tillräckligt med "power" för att skapa en optimal CO2 nivå i akvariet? Eftersom jag kan stänga av borde jag väl kunna minska CO2-tillförseln genom att stänga av CO2n 10 minuter per timme eller liknande med hjälp av en timer?

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 06 mar 2011, 08:09

4l Vatten, 4dl Socker, 2msk Vällingpulver, 1tsk Natriumbikarbonat, 1,5 krm Torrjäst. (Variant från: http://henrik.eketjall.se/)
Peter

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 06 mar 2011, 12:10

annehult skrev:4l Vatten, 4dl Socker, 2msk Vällingpulver, 1tsk Natriumbikarbonat, 1,5 krm Torrjäst. (Variant från: http://henrik.eketjall.se/)
Alltså två stycken dunkar på 4 liter var?

Byte av en dunk i veckan eller?

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 06 mar 2011, 12:31

Behöver jag vatten med KH 4 till mitt permanenta CO2-test från JBL?

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 06 mar 2011, 12:49

averater skrev:Den hårdheten tror jag är GH som altså är helt ointressant när man vill veta co2. Det brukar gå att se något som heter alkalinitet som i princip är samma sak som KH.

Jag hade struntat i testerna och kört på. Är inte fiskarna uppe vid ytan så har du inte 40 ppm co2 oavsett vad testerna säger. Testerna kan ha fel. Dessutom mäter ditt KH-test egentligen alkalinitet vilket kan skilja mot KH om du har mycket bös, löv, grenar eller torv i akvariet.
Är väll tvärrtom??? Går fiskarna till ytan så är det O2 brist i karet.
Står de dåsiga vid botten, lutar sig mot växter och stenar eller
uppträder berusat så är karet Co2 bombat.
Senast redigerad av 1 Pettson, redigerad totalt 6 gånger.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 06 mar 2011, 12:58

Mollusken skrev:
annehult skrev:4l Vatten, 4dl Socker, 2msk Vällingpulver, 1tsk Natriumbikarbonat, 1,5 krm Torrjäst. (Variant från: http://henrik.eketjall.se/)
Alltså två stycken dunkar på 4 liter var?

Byte av en dunk i veckan eller?
En 4 liters borde puttra mycket mer än 1 vecka med bra recept och rätt temperatur.
Längsta tid mellan byte jag sett är 6 veckor(?!) med 5L dunkar, vilket
låter extremt men jag kan höra mig för vilken blandning han kokar ihop.

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 06 mar 2011, 13:18

Pettson skrev:
Mollusken skrev:
annehult skrev:4l Vatten, 4dl Socker, 2msk Vällingpulver, 1tsk Natriumbikarbonat, 1,5 krm Torrjäst. (Variant från: http://henrik.eketjall.se/)
Alltså två stycken dunkar på 4 liter var?

Byte av en dunk i veckan eller?
En 4 liters borde puttra mycket mer än 1 vecka med bra recept och rätt temperatur.
Längsta tid mellan byte jag sett är 6 veckor(?!) med 5L dunkar, vilket
låter extremt men jag kan höra mig för vilken blandning han kokar ihop.
Men om jag byter en dunk i veckan så har de puttrat i två veckor.

Vill ha CO2n så stabil den bara kan vara, är det då bättre att byta oftare? Kanske borde köra fyra 1,5 liters och byta en av dunkarna 1 och 2 varje söndag och en av dunkarna 3 och 4 varje onsdag eller torsdag?

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Pettson » 06 mar 2011, 13:31

Mollusken skrev:
Pettson skrev:
Mollusken skrev: Alltså två stycken dunkar på 4 liter var?

Byte av en dunk i veckan eller?
En 4 liters borde puttra mycket mer än 1 vecka med bra recept och rätt temperatur.
Längsta tid mellan byte jag sett är 6 veckor(?!) med 5L dunkar, vilket
låter extremt men jag kan höra mig för vilken blandning han kokar ihop.

Men om jag byter en dunk i veckan så har de puttrat i två veckor.

Vill ha CO2n så stabil den bara kan vara, är det då bättre att byta oftare? Kanske borde köra fyra 1,5 liters och byta en av dunkarna 1 och 2 varje söndag och en av dunkarna 3 och 4 varje onsdag eller torsdag?
Sorry. missade att du körde 2 dunkar.

Tror du kan gå ned till 2 liters flaskor om du tänker köra 4 st roterande till dina 96 L.
Annars riskerar du nog en Co2 bomb om du får till perfekt blandning.

Jag är ingen expert på mäsk recept men vet av någon anledning ;)
att brunt socker jäser långsammare och vit snabbt.
Men är fundersam till NatriumBikarbonat i stället för vanlig Bikarbonat eller t o m bakpulver för att dra ut jäsnings tiden?
Senast redigerad av 1 Pettson, redigerad totalt 6 gånger.

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 06 mar 2011, 13:38

Pettson skrev:
Mollusken skrev:
Pettson skrev: En 4 liters borde puttra mycket mer än 1 vecka med bra recept och rätt temperatur.
Längsta tid mellan byte jag sett är 6 veckor(?!) med 5L dunkar, vilket
låter extremt men jag kan höra mig för vilken blandning han kokar ihop.


Men om jag byter en dunk i veckan så har de puttrat i två veckor.

Vill ha CO2n så stabil den bara kan vara, är det då bättre att byta oftare? Kanske borde köra fyra 1,5 liters och byta en av dunkarna 1 och 2 varje söndag och en av dunkarna 3 och 4 varje onsdag eller torsdag?
Sorry. missade att du körde 2 dunkar.

Tror du kan gå ned till 2 liters flaskor om du tänker köra 4 st roterande till dina 96 L.
Annars riskerar du nog en Co2 bomb om du får till perfekt blandning.

Jag är ingen expert på mäsk recept men vet av någon anledning ;)
att brunt socker jäser långsammare och vit snabbt.
Men är fundersam till NatriumBikarbonat i stället för vanlig Bikarbonat eller t o m bakpulver för att dra ut äsnings tiden?
Har för mig att bakpulver stabiliserar pH-värdet i mäsken.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 06 mar 2011, 17:18

Pettson skrev:Är väll tvärrtom??? Går fiskarna till ytan så är det O2 brist i karet.
Nej, är co2-halten för hög slutar gasutbytet(O<->Co2) i gälarna att fungera och fiskarna får problem att ta upp syre då blodet är fullt med co2.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 06 mar 2011, 19:01

Om du kör 2st 4l satser med det receptet borde det uppskattningsvis räcka med att du byter 1 sats varannan vecka.
Men det är svårt att säga, du får väl testa dig fram tills du hittar en lagom regim.
Vill du ha stabilare tillförsel av CO2 och inget blandande och bytande, är det enklast med trycksatt, dvs tub, reducerventil och magnetventil.
Återkom gärna med dina erfarenheter!
Peter

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 06 mar 2011, 19:53

Behöver en 4-litersdunk till, vet ni var jag kan köpa en?

Användarvisningsbild
annehult
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 276
Blev medlem: 27 aug 2006, 12:47
Ort: Färgelanda

Inlägg av annehult » 07 mar 2011, 13:48

Jag har använt spolarvätskedunkar, borde väl finns på närmsta bensinstation?
Peter

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 07 mar 2011, 14:52

Biltema säljer batterivatten i 4L dunk, överskottsbolaget säljer 5L dunkar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

robin_bockman
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 feb 2008, 01:12
Ort: Nacka

Inlägg av robin_bockman » 07 mar 2011, 17:01

Pettson skrev:
averater skrev:Den hårdheten tror jag är GH som altså är helt ointressant när man vill veta co2. Det brukar gå att se något som heter alkalinitet som i princip är samma sak som KH.

Jag hade struntat i testerna och kört på. Är inte fiskarna uppe vid ytan så har du inte 40 ppm co2 oavsett vad testerna säger. Testerna kan ha fel. Dessutom mäter ditt KH-test egentligen alkalinitet vilket kan skilja mot KH om du har mycket bös, löv, grenar eller torv i akvariet.
Är väll tvärrtom??? Går fiskarna till ytan så är det O2 brist i karet.
Står de dåsiga vid botten, lutar sig mot växter och stenar eller
uppträder berusat så är karet Co2 bombat.
Det här kan jag efter lite empirisk forskning, dvs felkalibrering av proben bekräfta, mitt vatten var utanför tabellen för någon vecka sen, dvs upp mot 80-90ppm, fiskarna går inte upp, dom ligger på botten och stödjer sig mot inredningen, det där med att dom går upp är en ganska farlig myt skulle jag säga efter att ha gjort den här missen...

Alla klarade sig kan tilläggas, men dom gick i flera dagar med dom här nivåerna....

kh 15 ph 6.5 :roll:

Mollusken
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 157
Blev medlem: 15 dec 2010, 22:17
Ort: Ljungskile

Inlägg av Mollusken » 07 mar 2011, 17:09

Får kolla på en bensinmack då om de har någon jag kan få, känns lite onödigt att köpa fyra liter spolarvätska när jag inte har någon bil :P

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster