Redfield ratio - Nitrat och Fosfat halter?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Jocke_999
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 dec 2010, 14:56
Ort: Linköping

Redfield ratio - Nitrat och Fosfat halter?

Inlägg av Jocke_999 » 21 jan 2011, 21:52

Doserar 1 st PMDD (Haacks) dos vid 30% VB en gång i veckan och en dos därimellan.
Tillsätter trycksatt Co2, ligger på ca 20 ppm för det mesta.
pH: 7
KH: 7
Belysning: 0,27W/l
Välplanterat 471L kar.
1 st ytterfilter av märke AM-top 3337 6,5L 1000l/h som på sistonde har haft halvdant flöde antagligen pga cyanorensningarna vid varje VB.

Har just kört en behandling med Algina för att stoppa Cyanon som antagligen frodas pga nedanstående problem(?).

Fiskar:
ca 20 st Rosentetror
2 st Jordätare ca 15 cm och 20 cm
2 st Ctenopoma Acustre ca 15 cm och 7 cm
8 st praktbotior ca 4-10 cm
3 st Eldstjärtar ca 5-10 cm
3 st Ancistrus ca 8-10cm
1 st Siamesisk Algätare ca 8 cm

Jag matar 1-2 ggr per dag ganska frikostigt


Problem
Mitt Fosfat (PO4) värde ligger skyhögt. Utanför mätskalan till och med >1,8 mg/l (JBLs test). Vad jag har läst ska det ej vara över 1 mg/l, stämmer det?

Nitrat ligger på 50 mg/l vilket det ofta gör. Det kanske i sig inte är nån katastrof men innebär att jag måste ha en Fosfat halt på minst 1,3 mg/l för att ligga på ett okej Redfield ratio 22:1-10:1.

Rekomendationen att ha ett Redfield 10:1 skulle ju med min Nitrathalt på 50 ppm innebära att jag måste ha en Fosfat halt på 5 ppm vilket väl är fullständigt livsfarligt. Med andra ord kan man alltså inte ha en Nitratnivå över 10 ppm om man ska klara 10:1 och Nitrat nivån får väl gärna ligga runt 20 ppm för att gynna växterna.

Som ni märker så får jag inte riktigt ihop ekvationen så nån får gärna förklara hur man ska tillämpa Redfields ratio.
Samt vad jag ska göra för att få Fosfat och Nitrat på lämpliga nivåer.
Senast redigerad av 3 Jocke_999, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 21 jan 2011, 22:38

Hej Jocke!

Jag vet inte hur din setup ser ut men du kan väl berätta lite om ditt akvarium. På din beskrivning så låter det som att du har ganska mycket fiskar. Stämmer det?

Min fosfatskala slutar på 10 ppm och således ligger inte 1,8 utanför skalan (JBL).
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Jocke_999
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 dec 2010, 14:56
Ort: Linköping

Inlägg av Jocke_999 » 21 jan 2011, 23:20

GasseG skrev:Hej Jocke!
Jag vet inte hur din setup ser ut men du kan väl berätta lite om ditt akvarium. På din beskrivning så låter det som att du har ganska mycket fiskar. Stämmer det?
Hej! Jo jag har nog ganska mycket fisk. Jag kompletterade med mer information i inlägget ovan.
GasseG skrev: Min fosfatskala slutar på 10 ppm och således ligger inte 1,8 utanför skalan (JBL).


Jag har också ett JBL test och det slutar på 1,8mg/l. Både Seras och det JBL test jag har säger att man inte bör ha högre än 1mg/l i Sötvatten. Du menar att det är ok om man ligger på låt säga 2-3mg/l?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 21 jan 2011, 23:29

Tom Barr menar på att Redfieldration inte spelar någon större roll. Tror han doserar runt 5 ppm fosfat eller nått sånt sjukt..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 22 jan 2011, 09:14

Redfieldration har bara att göra med hur mycket av de olika ämnena som alger tar upp. De kan vilja ha andra koncentrationer i vattnet för att trivas även om de då inte tar upp allt. Sedan är fosfat ett lite speciellt ämne då det är det minst giftiga i pmdd som man alltså kan överdosera ganska rejält innan dåliga saker händer. Dock så vet jag inte vad som är en lämplig halt i ett akvarie. Jag doserar om jag märker prickalger men så kör jag lowtech...
MVH Gustav. Min Blogg

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 22 jan 2011, 10:03

Jag doserar om jag märker prickalger men så kör jag lowtech...
Så gör jag med ungefär. Ökar fosfathalten om jag ser prickalger.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Jocke_999
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 dec 2010, 14:56
Ort: Linköping

Inlägg av Jocke_999 » 22 jan 2011, 15:47

averater skrev:Redfieldration har bara att göra med hur mycket av de olika ämnena som alger tar upp. De kan vilja ha andra koncentrationer i vattnet för att trivas även om de då inte tar upp allt. Sedan är fosfat ett lite speciellt ämne då det är det minst giftiga i pmdd som man alltså kan överdosera ganska rejält innan dåliga saker händer. Dock så vet jag inte vad som är en lämplig halt i ett akvarie. Jag doserar om jag märker prickalger men så kör jag lowtech...

Nu har jag mät Fosfathalten ordentligt och den ligger på ca 5 mg/l, alltså har jag ett ratio på 10:1.

Borde jag försöka sänka Fosfat och Nitrat halterna eller ska jag låta det va? Hur ska jag göra för att sänka?
Vad tror ni de höga nivåerna beror på?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 22 jan 2011, 18:14

Jocke_999 skrev: Nu har jag mät Fosfathalten ordentligt och den ligger på ca 5 mg/l, alltså har jag ett ratio på 10:1.

Borde jag försöka sänka Fosfat och Nitrat halterna eller ska jag låta det va? Hur ska jag göra för att sänka?
Vad tror ni de höga nivåerna beror på?
10:1 är bra men halterna är för höga som sagt. Byt din sedvanliga mängd vatten i veckan och tillsätt lite mindre pmdd. De höga halterna beror på för stort antal fiskar till för liten mängd växter. Växterna kan ju även hämmas av för lite mikro eller för lite koldioxid.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Jocke_999
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 dec 2010, 14:56
Ort: Linköping

Inlägg av Jocke_999 » 22 jan 2011, 18:38

GasseG skrev:10:1 är bra men halterna är för höga som sagt. Byt din sedvanliga mängd vatten i veckan och tillsätt lite mindre pmdd. De höga halterna beror på för stort antal fiskar till för liten mängd växter. Växterna kan ju även hämmas av för lite mikro eller för lite koldioxid.
Okej.. det går inte att plantera mer växter för det är fullt ;)

Jag är köpt ett till ytterfilter, frågan är om det kommer dämpa Nitrat nivån?

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster