Vattenbyten ger ökande salter?

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Vattenbyten ger ökande salter?

Inlägg av GasseG » 29 maj 2010, 11:41

Som överskriften låter...

Det jag har förstått är att man sällan eller aldrig gör 100 procentiga vattenbyten i ett akvarium. Det borde leda till att salter som växterna inte tar upp borde koncentrationsmässigt öka med tiden.

Är detta ett problem eller kan man bortse från det?
Eller tar växterna hand om alla joner i ett akvarium?
Det borde kunna mätas med konduktivitetsmätningar....eller är det svårt när man tillsätter gödning hela tiden?

PS: Visste inte hur jag skulle söka efter frågan i forumet så om detta har avhandlats förut, länka gärna.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 29 maj 2010, 12:23

Vattenbytena späder ut salterna, de som inte tas upp späds ut, 50% i veckan som många kör med är i normalfallet långt mer än nödvändigt.

Om man tillsätter mängden "100" av något mellan varje vattenbyte och byter 50% kan man inte komma upp i mängden "200".

Visst kör en del med konduktivitetsmätare, har man pejl på allting så ger det vägledning.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 29 maj 2010, 15:12

om man bara fyller på avdunstat vatten och aldrig byter något så kommer saltkoncentrationen öka långsamt. men då vi i sverige har relativt saltfritt vatten (med undantag på gotland och uppsala tror jag) så kommer det ta mycket lång tid att få nån saltkoncentration att tala om.

Om man byter bara pyttelite vatten då och då så kan inte saltkoncentrationen bli hur hög som helst eftersom man i varje vattenbyte blir av med salt. Om man byter till exempel 5% så kan inte koncentrationen bli mer än 20ggr vad den är i kranen. (Om man altså för varje 20 tillsatta liter vatten som kompensation för avdunstat också byter en liter, 1/20=5%)

De joner det blir tal om är främst klorid, natrium, kalcium som växter inte tar hand om och som inte kan försvinna på annat sätt.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 29 maj 2010, 16:46

Jodå, vi hade hårt och fint vatten här i Uppsala, sen började de avhärda det kommunala kranvattnet, grundvattnet är dock hårt på många platser i och runt omkring Uppsala. I naturligt hårt vatten är det normalt sett kalcium-joner som står för lejonparten av salterna, förutom att kalcium är ett makronäringsämne för växter binder biofilterbakterierna en del kalcium, snäckor tar upp det till sina skal osv. Nästa på tur i storleksrankningen av salterna som normalt förekommer är magnesium, även det är ett näringsämne för växterna och i naturligt vatten är förhållandet normalt sett mellan kalcium och magnesium ungefär samma som förhållandet som växterna tar upp.

Natrium och klorid-joner har växterna däremot inte mycket, eller ingen nytta alls av, jag har för mig att det är kloridjonen som växterna har svårt att skilja från nitrat-jonen, vilket hämmar deras tillväxt, så om man har havsvatteninträngning i kranvattnet bör man byta vatten regelbundet.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 29 maj 2010, 16:55

Nej sant det....tankevurpa av mig.

Tack så mkt
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster