mikroSiemens vs milliSiemens

Här diskuteras det kemi på lågnivå och hög vilket vi vill...

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

mikroSiemens vs milliSiemens

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jun 2010, 07:11

Vet inte om jag lägger denna fråga på rätt ställe. Konduktivitet är kanske inte direkt vattenkemi, men i allafall. Flytta om det behövs.

I vilket fall, är det bara jag som tycker detta används rätt slarvigt eller är det så att jag inte begriper bättre? Help me shed some light!!

Har skrivit en del akvaristiska saker under min semester, och stötte då bland annat på uppgifter om ledningsförmågan i en sjö: 224 µS. Den beteckningen ska betyda mikroSiemens, väl? pH i samma sjö ligger på 7,4.

I samma veva ville jag kolla upp ledningsförmågan i Malmös kranvatten. I faktabladet finner jag då uppgiften 36-37 mS/m. mS står för milliSiemens, väl? En fråga som då genast dyker upp är att konduktiviteten för Malmös vatten har kopplats till ett längdmått, vilket jag uppfattar som korrekt. Sant? Då saknas något i angivelsen om sjöns ledningsförmåga, eller är längdmåttet alltid underförstått en meter? pH i Malmös kranvatten ligger för övrigt på 8,3.

Börjar jag klura lite på detta så blir det ännu rörigare. milliSiemens borde väl vara en tusendels Siemens? Och mikroSiemens borde vara en miljondels Siemens? Jag vill jämföra ledningsförmågan i Malmös kranvatten med vattnet i sjön, men tycker att relationen blir absurd:

224 µS/? vs 36 000 - 37 000 µS/m (omräknat). Nog för att jag vet att det fortfarande är små mängder vi pratar om, men är det inte något lurt här? Det blir lite bättre om vi leker med idén att sjöns ledningsförmåga är angiven i µS/cm: 22 400 (omräknat till µS/m). Är det standard att mikroSiemens anges i relation till cm och milliSiemens i relation till meter?

Detta har irriterat mig länge nog för att posta en fråga om möget så jag får det klarlagt en gång för alla. Har jag räknat rätt (matte är inte min starka sida)? Jämför jag päron och äpplen? Anges måtten dåligt? Allt på en gång eller annat?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 21 jun 2010, 07:39

microsiemens brukar vara /cm och mS/m

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 jun 2010, 07:53

Mm, då stämmer det bättre. Tackar!
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 26 jun 2010, 07:56

Ingen mer input? *bump*
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 26 jun 2010, 08:27

Sjöuppgiften...var det från en artikel, bok eller nätet? Om du har möjlighet och läsa igenom så kanske du finner vilken metod de har använt. Det skulle vara spännande att veta faktiskt.
Konduktivitetsmätningar verkar inte vara så standardiserade.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 27 jun 2010, 05:55

Uppgiften fanns i en verkligt vetenskaplig artikel i The Raffles bulletin of Zoology. Fokus i artikeln ligger på artbeskrivningar, vattenvärdena finns med som ytterligare info. Metoddelen är grundligt skriven i relation till artbeskrivningarna, men det finns inget om ur vattenvärdena kontrollerats. Nå, det blir i vart fall ologiskt om både mikro- och milliSiemens skulle vara i relation till meter, så jag får helt enkelt anta att mikroSiemens mäts i relation till cm.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Kemi för alla"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster