Akvarium på kontoret.

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Akvarium på kontoret.

Inlägg av Jens.liljegren » 21 mar 2010, 20:59

Hejsan, fick upp ögonen lite för akvarium igen, efter x antal år i glömska sen barndomen :)

Köpte ett 180L Juwel Rio begagnat av en kille
Tanken var från början att jag skulle köra med CO2 i det, men har ändrat mig lite då en bekant sa att det inte var någon mening då jag fick ciklider på köpet och dom trivs i högre PHvärde och käkar växter som jag hade tänkt plantera.
Det finns doppvärmare, pump, filter och lysrampen har jag inte studerat så noga, men killen som hade akvariet tidigare hade satt dit reflektorer och hade tidigare odlat växter sa han, så antar att det är schyssta lysrör..

Tydligen finns det ett fåtal växter som passar sig i det akvariet, men jag undrar mest på hur jag jag håller PH-värdet på en bra nivå, vad det finns för billiga tester man kan utföra och även vilken mat som är att föredra, behövs det några andra näringsämnen, har som sagt inte hållt på med akvarie på någon seriös nivå förut..

Sammanfattning:

Vilken mat ska jag använda?
Vilka växter bör jag välja?
Vilka ämnen behövs tillsättas?

Inget annat jag behöver tänka på?

Tacksam för svar :)

//Jens

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Re: Akvarium på kontoret.

Inlägg av bena » 21 mar 2010, 21:28

Jens.liljegren skrev:

Sammanfattning:

Vilken mat ska jag använda?
Vilka växter bör jag välja?
Vilka ämnen behövs tillsättas?

//Jens
mat:
vilken typ av ciklider? SA, malawi, etc etc men högt ph, antagligen afrikanska. finns specialfoder till de flesta ciklider.
växter: se förra frågan. men anubias brukar stå pall för det mesta. samma med crinum.
ämnen:
troligen inget. men eventuellt någon buffert för att hålla ph i schack om kh är för lågt.

kan vara en tanke att köpa några billiga dropptester inför starten.
ph
kh
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jens.liljegren » 21 mar 2010, 21:36

Tack för svaret,

Ska berätta bakgrunden, Jag köpte akvariet sent i fredags, kom dit i förmodan om att det var tomt (dålig research av mig)
Han börjar tömma akvariet, ett tag senare är jag på väg hem igen ca 2mil, kommer till kontoret, gör allt så smidigt jag kan, har fullt med fiskar i påsar som jag inte ville skulle drabbas av syrebrist, som tur väl var fick jag sand som var tvättad o klar, så jag börjar hinka i vatten och ett medel för att få bort klor och använder vatten/en trött växt han hade i sitt, och lite andra dekorationer han hade sen tidigare för att få med lite av bakteriefloran, filtret var inte heller speciellt vackert, jag sköljde det litegrann, tänkte det var bäst att försöka låta det ha med sig så mkt som möjligt också..

Kanske var "klar" klockan 23-23.30 på kvällen, vaknade upp tidigt på lördagen och åkte till jobbet för att kolla så allt stod rätt till, matade dem och de verkade allmänt pigga.

Nu i efterhand undrar jag om det var speciellt smart att impulsköpa det med fiskar och allt, hade tänkt börja från scratch och researcha lite om allt möjligt.. därför alla frågor kommer på en gång :) vill se till att fiskarna har det bra och att jag kan plantera lite växter..

malawiciklider bla.
Borde jag haft i någon form av jord innan jag la i "akvariesanden" ? Är det något man kan ordna i efterhand?

kort och gott, hjälp ;)

Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jens.liljegren » 21 mar 2010, 22:16

Ett alternativ är kanske att skänka fiskarna och börja om från början helt enkelt?
Ingen kommer till skada på det viset :)

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 21 mar 2010, 22:17

Jens.liljegren skrev:Tack för svaret,

Ska berätta bakgrunden, Jag köpte akvariet sent i fredags, kom dit i förmodan om att det var tomt (dålig research av mig)
Han börjar tömma akvariet, ett tag senare är jag på väg hem igen ca 2mil, kommer till kontoret, gör allt så smidigt jag kan, har fullt med fiskar i påsar som jag inte ville skulle drabbas av syrebrist, som tur väl var fick jag sand som var tvättad o klar, så jag börjar hinka i vatten och ett medel för att få bort klor och använder vatten/en trött växt han hade i sitt, och lite andra dekorationer han hade sen tidigare för att få med lite av bakteriefloran, filtret var inte heller speciellt vackert, jag sköljde det litegrann, tänkte det var bäst att försöka låta det ha med sig så mkt som möjligt också..

Kanske var "klar" klockan 23-23.30 på kvällen, vaknade upp tidigt på lördagen och åkte till jobbet för att kolla så allt stod rätt till, matade dem och de verkade allmänt pigga.

Nu i efterhand undrar jag om det var speciellt smart att impulsköpa det med fiskar och allt, hade tänkt börja från scratch och researcha lite om allt möjligt.. därför alla frågor kommer på en gång :) vill se till att fiskarna har det bra och att jag kan plantera lite växter..

malawiciklider bla.
Borde jag haft i någon form av jord innan jag la i "akvariesanden" ? Är det något man kan ordna i efterhand?

kort och gott, hjälp ;)
ska du behålla cikliderna så är jord inget bra. de kommer att böka upp det.
kolla om du kan sälja/skänka bort fiskarna för att sen köra en nystart med god planering.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jens.liljegren » 21 mar 2010, 22:19

Som jag befarade, låter mest logiskt också.
Ska höra med akvarieföreningen här i Karlskrona.

Finns det någon tråd här där det finns step-by-step förklaring till en bra uppstart?
Har tillgång till CO2 och all övrig utrustning med.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 21 mar 2010, 22:41

annars så finns ju en annan lösning ;)

uppstart beror lite på vad du har tänkt ha i burken och vilken teknik du har (mått på burken samt vilket lyse du har är viktigast att veta).
vilke fiskar har du tänkt?
växter?
hur mycket tid har du att lägga på det?
är pengar ett bekymmer?
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jens.liljegren » 21 mar 2010, 22:52

Tja, jag har inte funderat så mycket över fiskar, i nuläget är det inte så viktigt.
Växter är desto roligare, har inte hunnit reflektera över det heller.
Tid kan jag lägga, pengar är inget bekymmer.

Imorgon ska jag kontrollera vad jag har för ljuskälla.
Har beställt ett co2kit.
Har som sagt pump/filter/doppvärmare/2xokända lysrör med reflektorer.
Måtten är 101 X 41 X 50cm

Användarvisningsbild
Magnus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1563
Blev medlem: 07 feb 2008, 17:41
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Magnus » 21 mar 2010, 23:06

Jens.liljegren skrev:Har tillgång till CO2 och all övrig utrustning med.
Haha, du kan ju köra direkt från stora tuben:) hur mycker rymmer den?

Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jens.liljegren » 21 mar 2010, 23:14

Hahahaha, 4Ton

Jens.liljegren
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 mar 2010, 10:32
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jens.liljegren » 23 mar 2010, 12:14

Har införskaffat mig en analog termometer, ciklidkäk med spirulina och ett test för kh/ph/no2/no3.. allt ser grönt ut för tillfället.
Gör nog så att jag behåller akvariet som det är och kör ciklider på jobbet.

Får snart co2utrustningen så kanske drar igång ett mindre kar hemma och testar lite med växter osv..

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst