Mitt naturliga växtakvarium

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Drina
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2010, 01:39

Mitt naturliga växtakvarium

Inlägg av Drina » 23 feb 2010, 16:40

Nu har jag äntligen startat ett naturligt växtakvarium på 50 liter (dock inte så många växter än). Har använt gammal krukväxtjord 2 cm som substrat och täckte över det med en gammal gardin som på nära håll ser ut som ett nät/sil...Har sedan 5-6 cm grovkornigt engelsk sjösten/grus....Funkar helt perfekt hittils...Jag tror inte man behöver hälla sand över jorden för att det inte ska röras upp en massa jord. Det luktar regnskog i akvariet. Vilket är ett bra tecken...

Hittils har jag bara ett tiotal Hygrophila polysperma som börjat växa rejält på bara två dagar...Och två fiskar. Även en del alger har börjat växa lite...Jag undrar vad som kommer hända framöver....och vad jag ska tänka på/hur jag ska sköta akvariet. Inga vattenbyten? Mycket matning? vattnet är gult färgat? Är det bra?

Jag vill verkligen att det ska växa en växtdjungel som är ekologiskt hållbart och som sköter sitt kretslopp själv. en grön oas i detta snötäckta land!

Drina
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2010, 01:39

Inlägg av Drina » 23 feb 2010, 16:44

Och ja just det! Ge mig gärna förslag på växter jag ska plantera...Som ni tycker passar in i ett walstad akvarium...några som växer nonstop och dessutom blir vackra. ;-)

Niklas

Inlägg av Niklas » 23 feb 2010, 20:58

ajdå, du har just nu påbörjat en algodling dvs du har börjat med för lite växter! hade en kompis som började med typ 12 växter i sitt 54liters och han fick hålla på och rensa hela akvariet på alger i ett halvår!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 23 feb 2010, 22:21

när man startat walstad så har jag förstått att karet ska bli fullt planterat från första början för att undvka alger..

Mao, det krävs MKT växter i starten!

Drina
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2010, 01:39

Inlägg av Drina » 23 feb 2010, 23:10

Nej! Nu har de börjat växa på själva växterna nu...Ska jag köpa cherry shrimps så att de käkar upp dessa alger som fortfarande är under kontroll? Eller malar? Nåt sätt måste det finnas att stoppa deras tillväxt..

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 24 feb 2010, 00:42

Mer växter!
Amanoräkor är rätt effektiva algätare, likaså Zebrasnäckor och till viss del posthornsnäckor. De tar ju en del skit också vilket är bra.

Köp ett gäng körsbärsräkor också så har du en bra algätarbas där också, de är inte så illa effektiva egentligen men de blir snabbt många och då märks skillnad.
Sultanen på zoopet

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 24 feb 2010, 02:15

En redig klase hornsärv och vattenpest suger upp överflödig näring. Det använder i alla fall jag som "universalmedel" vid uppstarter :)

Drina
Frö
Frö
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2010, 01:39

Inlägg av Drina » 25 feb 2010, 00:18

Hornsärv måste jag skaffa...sjukt vacker växt! Även andmat är bra skulle jag tro (mot algerna)...i mitt gamla alvarium hade jag andmat och jag fick då aldrig alger...förstår inte varför alla är anti-andmat :P

Användarvisningsbild
Sultanen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 351
Blev medlem: 09 apr 2008, 02:31
Ort: Borås

Inlägg av Sultanen » 25 feb 2010, 01:20

Andmat stjäl frutansvärt mycket ljus när de täcker ytan, det är anledningen till att jag avskyr dem ibland, om jag inte vill ha dem då vilket kan vara önskvärt ibland om man inte beryr sig om växterna nere i karet eller kör barbottnat t.ex.
Sultanen på zoopet

Technolina
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 jan 2009, 12:40
Ort: did they push?

Inlägg av Technolina » 25 feb 2010, 09:10

hehe ungefär samma effekt som jag får med mina musselblommor och simbräken då=P
hittade en liten jäkel i karet..=(

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster