LT funderingar/Start utan filter och cirkulation.

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
MJA
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 feb 2010, 15:28
Ort: Stockholm/Älvsjö

LT funderingar/Start utan filter och cirkulation.

Inlägg av MJA » 20 feb 2010, 16:18

Hej, alla! Nu har jag hittat hit.

Jag står oxå i tankarna på att dra igång ett LT kar på 100-200L.
Vad jag har hört går det att köra helt utan filtrering och cirkulation, så länge ytan är tillräckligt stor, och att burken inte är djupare än ca 50cm ovanför botten, då ljuset behövs för växterna som producerar co2. Mycket ljus.
Och filtreringen/bakteriekulturen finns i botten om du har tex, porös bränd lera kulor, typ minileca. minimum 5cm tjockt lager
Fisk som inte äter snäckor eller räkor då dessa är mycket effektiva hjälpredor.
Vad tror ni!
Tacksam för tankar och ideer.
Senast redigerad av 1 MJA, redigerad totalt 22 gånger.
-Frågar man inte, lär man sig inte,
men vem ska man lyssna på? ;-)

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 20 feb 2010, 16:41

Vad som är low-tech eller inte och vad det innebär är ju så olika. mrs Walstad har själv sagt att det inte skadar med cirkulation eller filtrering. Men är det fortfarande low tech om man har det?

Som jag ser det gäller det att hitta något som fungerar sedan om man kallar det low tech eller inte är väll lite upp till sig själv.
Varför inte köra enligt Walstad? Jag gör det och måste säga att det funkar väldigt bra.

Här är en liknande tråd:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=7752

Såg precis att du redan hade skrivit i den :)

Jag är själv ny på det här med LT så jag är med intressrad av vad folk skriver.
lycka till!

MJA
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 feb 2010, 15:28
Ort: Stockholm/Älvsjö

Inlägg av MJA » 20 feb 2010, 23:21

kul och se hur det funkar för dig Storkas.

Vad säger ni om det här med nada cirkulation och filter?
Vad jag förstår är det många ställen i naturen där vattnet i stort sätt står stilla, å tex. rasboras mm. trivs aldeles utmärkt tillsammans med växter. iof lite svårt att jämföra med ca 100-200L. men å andra sidan finns det ju torra perioder då fisk å växter mår bra i stora pölar/dammar som blir kvar. :?:

Min tanke är att starta långsamt. att ha tålamod.
Med den typ bottenmaterial som finns att köpa på Södermalmsakvarieaffär lite rötter, några snabbväxande, lite cryptocoryner mod.mindre, någon Echinodorus, lite sagittaria och lite mossa på rötterna.

Antingen få med en del Bakteriekultur ifrån ett väl inkört kar eller ev. köpa på burk. sen låta det gå en vecka utan något annat än växter å sniglar, därefter stoppa i lite fisk å räkor låta detta gå ett par veckor, ytterligare fisk osv.

ev. dosera med växtnäring någon gång i veckan.

Om man nu är försiktig å inte övermatar sina invånare, ser till att ha ett poröst bottenmatrial, god belysning, vattenbyte på ca 20% i veckan, lite posthornssnäckor, några räkor, ett eller två gäng rasboras (galaxy och drottning), några bettor(munruvare och skumbobyggare)

Vad tror ni? :razz: :?:

Som sagt, är bara på tankestadiet än så länge, kanske tar någon månad innan jag skrider till verket men vill gärna få in ideer å tankar.
mvh. MJA
-Frågar man inte, lär man sig inte,
men vem ska man lyssna på? ;-)

MJA
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 feb 2010, 15:28
Ort: Stockholm/Älvsjö

Inlägg av MJA » 22 feb 2010, 09:22

Är det någon som har tankar och idéer om detta?(läs ovan)
Vad tror ni om belysning? Jag hade tänkt att börja med T8 rör med reflektorer, hur många rör kan jag behöva?
Som det ser ut nu kommer karet ha måtten 80x40x40=128Liter.
Bänken blir nog två Ikea MALM sängbord, som sätts ihop.

Tack på förhand!
-Frågar man inte, lär man sig inte,
men vem ska man lyssna på? ;-)

MJA
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 feb 2010, 15:28
Ort: Stockholm/Älvsjö

Inlägg av MJA » 25 feb 2010, 22:31

?
-Frågar man inte, lär man sig inte,
men vem ska man lyssna på? ;-)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 25 feb 2010, 22:45

förmodligen är detta med ej filtrering ett ganska nytt koncept, därav har du ej heller några som kan hjälpa dig så väl på traven.

dock ser jag gärna i att du testar och rapporterar så mkt du kan, tycker detta är oerhört intressant. När vi flyttat och källaren tillåter blir detta ngt jag definitivt ska testa.

Men, kör på!. Kan ju inte gå mer än åt pipan..

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 26 feb 2010, 08:11

Jag tror att du får nöja dig med Jannes råd, och det är nog inte så illa :D

Det enda jag tänker ar att jag nog har väl mycket ljus för att köra utan CO2, jag funderar på att börja med det. Som det är nu så blir bladen brända under lampan, men det har knappast något med avsaknaden av filtrering att göra.

MJA
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 feb 2010, 15:28
Ort: Stockholm/Älvsjö

Inlägg av MJA » 26 feb 2010, 08:23

Triad skrev:förmodligen är detta med ej filtrering ett ganska nytt koncept, därav har du ej heller några som kan hjälpa dig så väl på traven.

dock ser jag gärna i att du testar och rapporterar så mkt du kan, tycker detta är oerhört intressant. När vi flyttat och källaren tillåter blir detta ngt jag definitivt ska testa.

Men, kör på!. Kan ju inte gå mer än åt pipan..
Tack för ditt svar.

Jag gör så! :)
Det kanske dröjer ca 1mån. innan jag kommer igång men jag lovar att rapportera hur det går. :???: .......men det ska nog gå bra hoppas jag :D
-Frågar man inte, lär man sig inte,
men vem ska man lyssna på? ;-)

MJA
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 feb 2010, 15:28
Ort: Stockholm/Älvsjö

Inlägg av MJA » 26 feb 2010, 08:32

henriklh skrev:Jag tror att du får nöja dig med Jannes råd, och det är nog inte så illa :D

Det enda jag tänker ar att jag nog har väl mycket ljus för att köra utan CO2, jag funderar på att börja med det. Som det är nu så blir bladen brända under lampan, men det har knappast något med avsaknaden av filtrering att göra.
Nejdå, Jannes råd är bra och jag är nöjd med dom, :D
Jag skulle gärna höra mer om hur det gick för dig i uppstarten då du kör efter samma princip vad jag förstår.
Har du någon tråd om detta?
Ditt akvarium ser kalasfint ut, har du låtit de se ut lika dant ifrån start?
Vad kör du för näring till ditt kar idag? EasyC och ?
Kommer nog bli fantastiskt med Co2, blir det mäsk eller tub? ska bli kul å följa.
-Frågar man inte, lär man sig inte,
men vem ska man lyssna på? ;-)

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 01 mar 2010, 15:40

MJA skrev:Nejdå, Jannes råd är bra och jag är nöjd med dom, :D
Jag skulle gärna höra mer om hur det gick för dig i uppstarten då du kör efter samma princip vad jag förstår.
Har du någon tråd om detta?
Ingen tråd har jag (har precis börjat skriva här), men jag har inte gjort något utöver det vanliga. Jag har redan från början haft rätt mycket växter och en blandning mellan långsamma "odödliga" sorter (som anubias) och snabbväxande - tillsammans med få fiskar och lite mat - tror jag har gjort att det hela har gått ganska enkelt.
MJA skrev:Ditt akvarium ser kalasfint ut, har du låtit de se ut lika dant ifrån start? Vad kör du för näring till ditt kar idag? EasyC och ?
Kommer nog bli fantastiskt med Co2, blir det mäsk eller tub? ska bli kul å följa.

Jag kör med EasyCarbo varje dag och EasyLifes "vanliga" näring en gång i veckan, men jag är faktiskt lite osäker på hur mycket bättre det växer nu i jämförelse med innan jag började bli noga med det.

Att det ser snyggt ut beror nog mindre på mina icke-existernade gröna fingrar utan mer på:

1: Heltäckande svart bakgrund
2: Att jag har lämnat en stor öppen vattenmassa som kontrast till "snåret" till höger (tyngdpunkten i detta snår ligger ungefär i gyllene snittet) samt
3: Att jag inte har några stora fiskar (faktum är att jag igår stoppade ner två stora (5-6 cm) kejsartetror (för att de inte verkade trivas i min sons akvaruim som de var ämnade för) och de förstör intrycket av akvariet TOTALT, jag måste kasta ut dem så snart som det bara går!

Börjar jag med CO2 blir det nog tub, jag är för lat för att hålla på och slabba med mäsk.

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Inlägg av henriklh » 09 jul 2010, 06:50

MJA skrev: Det kanske dröjer ca 1mån. innan jag kommer igång men jag lovar att rapportera hur det går. :???: .......men det ska nog gå bra hoppas jag :D
Nå?

KaOl

Inlägg av KaOl » 30 jul 2011, 19:18

Hej MJA,

vill gärna veta hur det går med ditt akvarium då jag har precis startat ett low-tech utan pump m.m. :)

Vet inte om jag gjort det "rätt", men det får tiden visa - man kan ju alltid sätta in ett innerfilter om det skulle bli kris... ;)

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 30 jul 2011, 20:34

I tre av mina kar har jag inget annat än ljus.. Startade upp dem utan något i, hade sen mindre pumpar i de två största, men gav upp när de hela tiden gick sönder eller gjorde storm i karen.
Jag byter vatten mycket sällan, någon gång i månaden bara, eftersom jag har en så himla bra balans nu, till och med i 5 literskaret.

Alla har varit igång nu mellan 3 och 9 månader.

40 liters med räkor och snäckor
70 liters med snäckor och pansarmalar
5 liters med "ingenting" och bebisar (4 guppy yngel+posthornbebisar)
- Warning! Ninjas may be present -

beks0nn
Frö
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 sep 2016, 18:14

Re: LT funderingar/Start utan filter och cirkulation.

Inlägg av beks0nn » 19 sep 2016, 19:01

Ursäkta om jag missade det i tråden men försökte värkligen hitta.
Vilken jord använder du i botten?

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: LT funderingar/Start utan filter och cirkulation.

Inlägg av Matsnork » 21 sep 2016, 02:52

Eftersom det ser ut som att du bor i sthlm kan det vara en bra idé att titta förbi södermalms akvarieaffär. Janne som har butiken är en guru på "stillastående vatten". Han har inte ett enda filter igång i hela butiken. Tyst och skönt. http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster