cirkulation!?!?!

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

cirkulation!?!?!

Inlägg av Clas » 20 apr 2009, 09:19

Har läst att det skall vara lite cirkulation i ett lowtech varför? har bara räkor och lite endlersyngel i ett 37L så co2 genom utandningen borde vara minimal då borde det väll vara bättre att ha lite mer cirkulation för att ta co2 från luften??
mvh clas

Användarvisningsbild
KEP
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 301
Blev medlem: 12 mar 2009, 01:39
Ort: Nybro

Inlägg av KEP » 20 apr 2009, 11:38

Jag är inget proffs. Men jag har hört att det ska vara bra med lite cirkulation och jag krämar på rätt bra för de små fiskarna och växterna och alla verkar trivas, Dock så kämpar jag med lite höga NO3 halter i just det karet men det kan man nog inte skylla cirkulation för

/KEP
Anfäkta och anamma och regera // Kapten A. Haddock
Min Zoon

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 20 apr 2009, 13:10

Cirkulation är bra eftersom det blir extremt CO2-fattig mikroatmosfär runt blanden där CO2 måste ta sig igenom mha diffusion. Det sk. "Prandtl-lagret".
Med cirkulation så minimeras detta lager.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 20 apr 2009, 13:11

Jag tror på att det är viktigt att alla delar av akvariet har cirkulation på vattnet. Men bara för att en fisk brukar bo i floder betyder inte att den vill ha det väldigt strömt, det finns vikar och stränder vid floderna där vattnet står still. De flesta fiskar jag haft brukar hålla sig i delar av akvariet där det är mindre strömt.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 20 apr 2009, 14:22

Alla delar av naturen är enligt min uppfattning lata, eller snåla beroende på hur man vill se det. En fisk ställer sig bara i starkt strömmande vatten om det finns en anledning. Vanligtvis att det passerar mest mat där. En annan anledning skulle kunna vara att det är mindre risk att råka ut för predatorer. Men ingen av dessa anledningar kommer att inträffa i ett akvarium, inget normalt akvarium i alla fall.
Men jag instämmer med föregående talare och tror att det är bra med cirkulation för de allra flesta av de biologiska processerna vi vill ha i ett akvarium.

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 20 apr 2009, 18:45

Cirkulation är även viktigt för spridning av näringsämnen (mikro, makro/CO2) och temperaturutjämning i akvariet. Dessutom får firrarna en upplevelse av ett större hem och mer kondition.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 20 apr 2009, 22:22

varför skrivs det då att det ska vara lite cirkulation i lowtech?? själv föredrar jag extrem cirkulation!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 20 apr 2009, 22:37

Krukan skrev: En fisk ställer sig bara i starkt strömmande vatten om det finns en anledning.
Bl.a av leklust.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 21 apr 2009, 09:08

varför skrivs det då att det ska vara lite cirkulation i lowtech??
Därför att folk tror att dom slösar bort CO2 från fiskarnas och bakterierna andning om dom kör för mycket cirkulation i akvarier som inte får extra CO2.

Men något alla dessa personer glömmer är att fiskar och bakterier behöver syre för att kunna andas - dvs bra cirkulation.

Jag har bara sett negativa effekter av att minska cirkulationen i alla typer av akvarier.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 21 apr 2009, 09:24

Hehe Clas bra! har just ökat min cirkulation ett snäpp igen förresten, bytte igår ut min extra cirkulationspump på 500L/h till en oceanrunner på 1500L/h (och klippte ner hela karet, det såg för jävligt ut)

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 21 apr 2009, 20:42

En anledning att hålla nere, men inte vara utan, cirkulationen i LT är att minimera risken för att en massa jord från botten driver runt i vattnet. Om man nu har jordbotten det vill säga:)

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 21 apr 2009, 20:49

Fast den som testat att lufta igenom en hink med jord och vatten vet att jorden sedimenterar fint trots all cirkulation. Den blir sas "tung".
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster