pH fall

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Peter66
Liten planta
Liten planta

pH fall

Inlägg av Peter66 » 05 jan 2007, 16:15

Hej
Jag har gjort om mitt kar till lowtech med jordbotten för ungefär en vecka sedan. Innan har pH legat stabilt på 7,2. Nu när jag har jordbotten har det trillat ned till 6,0. Är detta normalt?
Annars är värdena kanon, men det låga pH:t gör mig lite orolig.

Jag kör med 3 cm dammjord med dolomitkulor under lika mycket 3mm grus. Växter på ungefär 2/3 av botten, andmat och hornsärv på ytan.

Peter66
Liten planta
Liten planta

Inlägg av Peter66 » 06 jan 2007, 09:40

Synd att ingen visste. Får googla runt lite till.

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 06 jan 2007, 15:12

Ditt pH fall är lite konstigt, tyvärr har jag ingen erfarenhet av lowtech och jordbotten och hoppas oxå ngn kan svara på det för det är ett intressant fall..

/Peter

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 06 jan 2007, 15:51

Halkar in på ett bananskal igen, snubblade över det här på en dansk sajt:

"pH i jorden og jordvæsken styres udelukkende af forholdet mellem ammonium og nitrat i gødningsvandet. Det er gødningsblandingens ammoniumprocent, der bestemmer om, pH falder eller stiger. Øger man mængden af ammonium vil pH falde, mens pH i jorden vil stige, hvis indholdet af nitrat øges på bekostning ag ammonium.

Er der problemer med faldende pH, så er ammoniumprocenten for høj, og omvendt er den for lav, når pH er stigende."

Resten av artikeln om pH i jord och vatten hittar ni här:
http://deg-greenteam.dk/gartner_tidende ... 1/phijord/

Calavera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Kontakt:

Inlägg av Calavera » 06 jan 2007, 15:52

Jord, spec om det har trov i sig, brukar väll vara på den sura sidan?
Eller är jag ute och cyklar nu? :?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Raven » 06 jan 2007, 16:46

Calavera skrev:Eller är jag ute och cyklar nu? :?
nope, torv används ju för att sänka ph.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av tropfrog » 07 jan 2007, 19:46

Jag tror inte att den danska länken om jord är vidare tillämplig på växtakvarium. I vatten stämmer det deffinitivt inte att vattnets amoniumhalt uteslutande styr ph.

Att torv och jord sänker ph i vatten är en känd effekt, det är hummussyrorna som gör det. Diana W rekomenderar hårt vatten till lowtec, kanske delvis för att buffra mot hummusens effekt på ph?
MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Re: pH fall

Inlägg av Metalmaid » 08 jan 2007, 11:41

Peter66 skrev:Hej
Jag har gjort om mitt kar till lowtech med jordbotten för ungefär en vecka sedan. Innan har pH legat stabilt på 7,2. Nu när jag har jordbotten har det trillat ned till 6,0. Är detta normalt?
Annars är värdena kanon, men det låga pH:t gör mig lite orolig.

Jag kör med 3 cm dammjord med dolomitkulor under lika mycket 3mm grus. Växter på ungefär 2/3 av botten, andmat och hornsärv på ytan.
Vad har du för referenspunkt när du jämför pH-värdet? Utgår du från den riggning du haft tidigare eller är det ett mätvärde från då du startade upp ditt lowtech?
tropfrog skrev:Jag tror inte att den danska länken om jord är vidare tillämplig på växtakvarium. I vatten stämmer det deffinitivt inte att vattnets amoniumhalt uteslutande styr ph.

Att torv och jord sänker ph i vatten är en känd effekt, det är hummussyrorna som gör det. Diana W rekomenderar hårt vatten till lowtec, kanske delvis för att buffra mot hummusens effekt på ph?
MVH
Magnus
Varför skulle man inte kunna koppla ihop ammonium med pH-fall?

Jag tror absolut att jorden i akvariumet påverkar pH-värdet därav min länk. Varför skulle inte akvariets substrat (i detta fall gödning i form av jord) kunna kopplas ihop med vattnets värden?

Om peter66 gjort en mätning vid uppstart och en mätning när det varit igång ett tag, så är det väl inte ologiskt att tro att det kan finnas en koppling till akvariets kvävecykel? Enligt artikeln kan förhöjda ammoniumnivåer orsaka ett pH-fall.

Humussyror består ju av rester från döda växter, djur och mikroorganismer. Är inte detta faktorer som klassiskt anses inverka på ett akvariums halter av nitrat, nitrit och ammonium?

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av tropfrog » 09 jan 2007, 00:08

Varför skulle man inte kunna koppla ihop ammonium med pH-fall?
Ph värdet i vattnet styrs främst av buffrande karbonater. Ph värdet i sin tur styr förhållandet mellan amonium/amoniak där lägre ph innebär mer amoniak. Så visst finns det ett förhållande mellan ph och amonium. Jag har dock svårt att tänka mig att amonium skulle styra ph, utan snarare tvärtom.

MEN....Amonium är den snabbare kvävekällan, med amonium i vattnet växer växterna snabbare. I ett lowtec driver fotosyntesen upp ph under dagen, snabbare kvävekälla borde innebära högre ph, åtminstonde till kvällen.

Vad jag minns så finns det ingen nämnt om amoniums ph påverkande förmåga i Wahlstadtboken och hon har ju kört ett par kar med sin metod vid det här laget. Jag tror heller inte att Peter skulle ha högre amoniumnivåer än Diana W i sitt kar. Den stora skillnaden som finns mellan Peters kar och Diana w är nog att matalmaid har mycket lägre hårdhet.
Jag tror absolut att jorden i akvariumet påverkar pH-värdet därav min länk. Varför skulle inte akvariets substrat (i detta fall gödning i form av jord) kunna kopplas ihop med vattnets värden?
Är det fortfarande mitt citat du kommenterar? I förra inlägget skrev jag:
Jag tror altså precis som du att jorden påverkar ph värdet.....Eller föresten: Jag vet att jorden påverkar ph värdet. Att jorden även påverkar andra vattenvärden ser jag som självklart.
Om peter66 gjort en mätning vid uppstart och en mätning när det varit igång ett tag, så är det väl inte ologiskt att tro att det kan finnas en koppling till akvariets kvävecykel? Enligt artikeln kan förhöjda ammoniumnivåer orsaka ett pH-fall.
Kväveomsättning är aldrig ph neutral oavsett vilken väg den tar. Nitrifiering sänker ph, medans fotosyntesen höjer ph. I länken diskuteras förhållandet mellan amonium och ph i jord, jag hittar inget om kvävecyklen där.

I länken anses ph på 6,2-6,3 vara högt. Hur bra tycker du att det stämmer på lowtec?
Humussyror består ju av rester från döda växter, djur och mikroorganismer. Är inte detta faktorer som klassiskt anses inverka på ett akvariums halter av nitrat, nitrit och ammonium?
Nu får du hålla isär begreppen och inte blanda äpplen med päron. Humus består av organiska syror. Att de bildas vid nerbrytningen av död växter och djur stämmer, men det är lite väl drastiskt att säga att de består av döda växter och djur, när de väl har blivit hummussyror så är ju nerbrytningsprocessen i det närmaste avslutad, de är altså inte längre döda växter och djur. När Döda växter och djur bryts ner i vatten bildas också amonium/amoniak som kan brytas ner av oxiderande bakterier till nitrit och nitrat. De har altså samma källa, men är för den sakens skull inte samma sak. Varken nitrit eller nitrat som ämne är ph påverkande, däremot är själva oxideringsprocessen det.
MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Raven » 09 jan 2007, 02:59

tropfrog skrev: Ph värdet i sin tur styr förhållandet mellan amonium/amoniak där lägre ph innebär mer amoniak.
stämmer inte riktigt, när ph ökar så ökar också mängden ammoniak.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av tropfrog » 09 jan 2007, 09:36

Tack Raven!

Sorry mitt fel, sent på kvällen.

Lägre ph innebär mer amonium och mindre amoniak medans högre ph innebär mindre amonium och mer amoniak. Rätt nu?
MVH
Magnus

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 09 jan 2007, 20:27

tropfrog skrev: I länken anses ph på 6,2-6,3 vara högt. Hur bra tycker du att det stämmer på lowtec?
Definitionsfråga, men enligt min lowtech-guide så är det bättre med ett lågt än ett högt pH i ett lowtech.
http://www.malloftheworld.com/aquarium/part1.htm
http://www.malloftheworld.com/aquarium/part2.htm

"Most plants found in aquariums, flourish in water between 6.2 and 6.8 pH.. Even the plants that prefer 7.0 to 7.5 can adjust much easier to a lower pH, than the acid preferring plants can tolerate a pH above 7.0
/.../
In harder, higher pH water, it is more difficult to deliver carbon (CO2) as a gas to the plants. If the plants can't get CO2, many can resort to getting their carbon fix from bicarbonates. Without getting technical, the result can change the pH to as high as 9.0. In turn, this causes scale on the plants and lung alkalosis to fish (deadly to both).

There is also the ammonia problem. Ammonia is typically the most deadly toxin (for fish) produced in an aquarium. When the pH is 7.0 or below, ammonia becomes ammonium. Ammonium is not toxic.

In spite of all this, there are plants that like harder water, with above 7.0 pH and many fish will also do well in this water. You will have fewer plants to choose from, but you can do beautiful aquariums, with just one species of plant.

(Update) Mastering a low-tech plant tank in hard water, would certainly be a boon for those many suffering in hard water areas. I don't play in hard water, so I am not comfortable giving much advice in this area. If I were to try this area, I do believe a CO2 injector, would look very promising.(update finished)"

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av tropfrog » 09 jan 2007, 22:58

Diana W rekomenderar hårt vatten i lowtecs.
MVH
Magnus

Peter66
Liten planta
Liten planta

Re: pH fall

Inlägg av Peter66 » 10 jan 2007, 09:09

Metalmaid skrev: Vad har du för referenspunkt när du jämför pH-värdet? Utgår du från den riggning du haft tidigare eller är det ett mätvärde från då du startade upp ditt lowtech?
pH 7.2 var stabilt under ett år i min gamla variant med bara grus.
pH 6.0 var ca 2 veckor efter konvertering till lowtech.
Jag hade nog väntat mig att pH skulle förändras, men inte så drastiskt.
Blev lite nervös att det var någon form av kollaps på gång.
Det blir väl att ge sig till tåls. Jag läste någon stans att jordbotten brukar stabilisera sig på ett neutralt pH med tiden.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 12 jan 2007, 20:55

Vilken tur jag frågade, jag tror nog du kan slappna av. Det tar minst en månad innan ett lowtech med jordbotten "stabiliserar" sig.

Har du riggat ett rent lowtech-växtakvarium eller har du firrar också?

tropfrog
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av tropfrog » 14 jan 2007, 11:58

I ett lowtec växtakvarium är fiskarna en nödvändighet för att få i tillräckliga mängder av näring till växterna och botten nödvändig för att mineralisera den. I hightec och andra sidan är fiskarna inte nödvändiga.

En karbonatförlust pga syror kan inte återuppbyggas med tiden om ingen denitrificering finns. Denitrificering är inte önskvärt i växtakvarium. De karbonater som är förlorade är det föralltid och kommer inte tillbaka med tiden. Det kan vara enav anledningarna till att Diana W rekomenderar hårt vatten i lowtecs, ju hårdare vatten desto längre dröjer det innan buffertkrasch. Vilket i sin tur minskar behovet av vattenbyten och näringsutspädning.
MVH
Magnus

Peter66
Liten planta
Liten planta

Inlägg av Peter66 » 18 jan 2007, 09:37

Metalmaid skrev:Vilken tur jag frågade, jag tror nog du kan slappna av. Det tar minst en månad innan ett lowtech med jordbotten "stabiliserar" sig.

Har du riggat ett rent lowtech-växtakvarium eller har du firrar också?
Jag har fiskar i också. Dom åkte i direkt efter att jag fyllt på vatten igen eftersom flaskprovet inte visade på några läskiga värden. Än så länge visar de inga tecken på problem (efter 3 veckor). Jag får väl testa pH igen om någon vecka och se om det har stigit

Peter66
Liten planta
Liten planta

Inlägg av Peter66 » 15 maj 2007, 07:40

Nu så här i efterhand kan jag säga att dippen i pH var tillfällig. Akvariet ligger stadigt på pH 7.4 precis som innan

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"