Växtförslag?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Växtförslag?

Inlägg av Metalmaid » 21 jan 2009, 23:42

Har satt ner blyxa i ett av mina 63:L akvarium men skulle vilja ha nått som inte blir mer än max 5cm högt. Nån som har uppslag? (Och det är ett lowtech som i lowlight det gäller.)

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 22 jan 2009, 10:02

Den gröna C. wendtii ska väl vara ganska lågväxande. Men jag har ingen egen erfarenhet av den. Annars är jag väldigt sugen på att testa att göra en matta av Utricularia graminifolia. Men jag kommer troligen att köra med mäsk-co2 om jag får tag i den plantan.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 22 jan 2009, 10:06

C. parva blir inte hög, men du får starta med ett bra gäng om det ska se något ut. Växer långsamt. C. wendtii "Tropica" blir inte heller särdeles hög, dock högre än 5 cm. Anubias nana (har för mig en variant kallas för "petite" eller liknande) är också en låg rackare. Ingen av ovanstående är ljuskrävande.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
wilsar
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 jan 2009, 17:52
Ort: darlana

Inlägg av wilsar » 22 jan 2009, 10:47

jag odlar Cryptocoryne Wendtii i ett lowtech och den blir 10-15cm högt.och har jag den i mitt guppyyngelkar med ganska mycket ljus och den bli 5-10cm högt. Jag tror det beror på hur mycket ljus dem får. Dom som växer i skuggan får längre stjälkar och mera gröna blad. I starkt ljus utan co2 blir bladen korta och mer horisontella.
the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster