Växtkraft

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Växtkraft

Inlägg av PatrikMalmo » 04 jan 2009, 10:31

Kör ett 375 i verkstan, där det hänt en del saker. Tekniken är enkel, en Fluval 4, dubbelramp med två 36W rör i samt en doppvärmare. Rätt tunt bottenlager utan någon gödning. Rätt varierande temp, karet står lite dragigt.

Pumpen kloggade i vart fall igen, och jag lät det vara så (går rätt lite fisk i akvariet, höll koll på dem så att de inte for illa). Ett gammalt växtakvaristiskt råd är att hålla filtreringen i växtburkar på ett minimum, så nu blev det testat. Karet exploderade med Vallisneria. Som synes på bilderna växte det även bra där de knappt fick ljus (ett foto visar kortsidan på burken, och där har det växt ändå - inget infallande dagsljus, och rejält skuggat av en trädrot). När jag rensade karet så drog jag fram "dragspelsvallisneria" som tom hade grott under trädrötterna.

Växterna måste i vart fall ha haft vad de behöver, men jag är förvånad över hur bra det har växt med det svaga ljuset. Har inte stoppat i någon PMDD, inte bytt vatten (bara fyllt på det avdunstade). pH runt sju, och rätt lågt KH. Någon som har en fundering kring varför det har funkat så bra?

Hilsen,

P
Bilagor
kraft1.jpg
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 jan 2009, 10:31

Kortsidan på karet. Ser ljust ut, men slutartiden är på en fjärdedels sekund.
Bilagor
kraft2.jpg
Senast redigerad av 1 PatrikMalmo, redigerad totalt 4 gånger.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 jan 2009, 10:32

Karet som det såg ut när pumpen kloggade igen.
Bilagor
kraft3.jpg
Senast redigerad av 1 PatrikMalmo, redigerad totalt 4 gånger.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 jan 2009, 10:32

Det igenväxta karet.
Bilagor
kraft4.jpg
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 jan 2009, 10:39

Hittade även en bild på karet några månader efter uppstart:
Bilagor
3752.jpg
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Wickberg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Wickberg » 04 jan 2009, 15:06

Jäklar vad mycket valle ;) Ingen förklaring men kul att se. Det visar att ett växtakvarium inte behöver vara så skötselintensivt.

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 04 jan 2009, 22:32

Sitter på jobbet nu men ska visa en bild vid senare tillfälle.Hadde ett kar utan näring bra rör eller co2 och det växte som tusan .
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 jan 2009, 22:37

Nej, det är just det... jag har kört liknande kar ett bra tag, men jag greppar inte fullt ut varför de funkar så bra. Har även sett liknande kar hos många odlare. Kräver typ ingen skötsel, men kan ändå inte föras till vare sig high-tech eller low-tech. I vart fall så verkar kraftigt ljus inte spela någon större roll till vissa växter, de funkar ändå. Vallisneria måste vara verkligt duktiga på att köra näring till nya skott, annars hade ju inte dragspelsvarianten under rötterna kommit igång.

Det jag själv funderat på är att med minimal filtrering så oxiderar inte nödvändiga näringsämnen utan finns alltid tillgängliga. Det lär iaf visa sig, karet är rensat (över 150 schyssta Vallisneria utplockade, oklart hur mycket smått som kastats) så vi får se om det stuntar nu när pumpen är igång igen. Dessutom mer fisk i karet, och fokus på odling. Då får växterna stå tillbaks... ;)

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 04 jan 2009, 23:26

Jag har vart med om liknande, men jag har aldrig låtit det gå så långt. Fast jag har ett överdimensionerat filter så att det BARA är avsaknad på filtrering som är hemligheten går bort. Det kan ju iof bero på typ av filtrering och syresättning i filter och liknande...
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 05 jan 2009, 09:30

Jag har ju själv bara akvarier med lågt ljus och har testat en hel del olika växter under årens lopp, många är de växter som har fungerat bra eller mycket bra och endast ett fåtal inte alls. När det kommer till ljuset vill jag nog påstå att den största skillnaden mellan ett akvarium med svagt ljus och ett med högt ljus är tillväxthastigheten och växternas utseende/färg.

Jag vill nog påstå att det hela handlar om balans och då är det många faktorer som bör räknas in...växtval, fisklast, utfodring, val av substrat, vattenbyten osv.

Att du lyckats så väl med dina Vallisnerior tror jag har att göra med att du inte utfört vattenbyten och haft underdimensionerad filtrering, den näring dina fiskar avgett i kombination med detta tror jag är nyckeln till din framgång.

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Inlägg av Fanbyalperna » 05 jan 2009, 10:39

Min erfarenhet ät att vallisneria ökar spridningen, men blir mindre kraftig och kortare vid "dåliga" förhållanden. Förmodar att det är ett sätt för den att klara överlevnaden. Förvånar mej inte alls att det är just den som tagit över akvariet.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 05 jan 2009, 12:55

Växter kan växa utan ljus om dom får näring från moderplantan - ju större moderplantssystem desto snabbare växer den. Precis som stora ormbunkar. Vad gäller bikarbonatsväxter som Vallis skulle jag kunna tänka mig att för turbulent vatten kan sabba bikarbonatsupptaget/användandet. Kommer några strån dessutom upp till ytan borde den bli helt bikarbonatoberoende och köra CO2 från luften.

Om tillväxten plötsligt blir snabb så borde det ha att göra med ljus/koltillgång. I ditt fall alltså enbart koltillgång om ljuset var dåligt.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster