Bubblande botten?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Bubblande botten?

Inlägg av lottiz » 19 dec 2008, 15:40

Botten i mitt walstad har börjat bubbla. Det kommer med jämna mellanrum upp stora bubblor från botten, och tar med sig massor av jord upp. Vad jag kan se sker det allra mest kring växternas rötter, men jag kan ha fel.

När jag lägger handen mot sanden är den helt mjuk och massor av jord och bubblor pyser upp. Botten ser dessutom tjockare ut, slutar mycket högre upp på frontglaset.

Jag har ca 2 cm jord, ca 2 cm sand. Jag känner ingen distinkt doft från karet.

Vad bubblar? Vad kan jag göra åt det?

Ted
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 466
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ted » 19 dec 2008, 16:52

Ingen aning.Jag kom nyss hem med en påse jord skall starta ett 18liters jordkar idag hade jag tänkt ;/
Bilddagbok användarnamn: Akvariedagboken

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 19 dec 2008, 17:41

rötterna som bildar syrefickor?
testa att sticka ner en smal pinne för att lufta ut lite om du stör dig på bubblorna.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 19 dec 2008, 20:32

Nån form av gas är det ju iallafall. Avger bubblorna någon lukt?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 19 dec 2008, 20:36

Metalmaid skrev:Nån form av gas är det ju iallafall. Avger bubblorna någon lukt?
"Jag känner ingen distinkt doft från karet." :roll:

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 19 dec 2008, 20:43

bena skrev:"Jag känner ingen distinkt doft från karet." :roll:
Sorry missade den :oops:

Då kan nog sumpgas uteslutas iallafall för den har väldigt speciell doft.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 19 dec 2008, 21:21

jo tack. lutar inte mumma. min gissning är syre från rötterna.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 19 dec 2008, 23:11

det kanske sitter lite crypto i karet dom är ju ganska duktiga på att trycka ner syre i botten

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 19 dec 2008, 23:13

koldioxid? om bottnen inte är tillräckligt nedbruten så kommer den brytas ner mer och då bilda koldioxid. om detta fortgår kan det nog bli så att det blir sumpgasbildning senare. men jag vet inte säkert.
att bottnen inte är tillräckligt nedbruten kan bero på att det var kompost eller annat som lättare bryts ner (än torv) i jorden
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 dec 2008, 11:58

Lägger mina pengar på syrebubblor. Vanligt att växter som trivs gör sådant (de transporterar ner syre till rötterna), har sett det i många egna kar, allt från high-tech, low-tech till växter i krukor. Spontant tycker jag det låter som om du har rätt lite grus i karet, jag brukar försöka se till att gruslagret är rätt tjockt. Hade lagt på minst ett par cm till över hela botten - då blir inte heller botten lika "pösig". Sanden trycker ner jorden.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Inlägg av lottiz » 20 dec 2008, 12:35

Tack för alla svar.

Jag kan inte svära på att det inte luktar sumpgas, men jag kan inte känna någon speciell doft av något slag. Borde det inte vara "kablam!" när man stoppar ner näsan och där är sumpgas? Har ju stött på sumpgas i havsvikar och då vill man ju bara fly och det känns som om någon med riktigt kass mage stått där lite för länge.

Jag trodde inte man skulle ha för mycket sand... Men jag har massa sand över, så det är ju en smal sak att ösa på någon centimeter till.

Ja, det finns risk att botten inte är helt nerbruten. Jorden var en blandning av köpt ogödslad jord och begagnad blomjord. Ska man bara rycka på axlarna åt det och vänta?

ok...
*Peta ner en pinne och lufta ur botten
*Lägg på mer sand

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 dec 2008, 13:13

Sumpgas känner du igen, precis som du beskriver. Svårt att ta misstag på det, luktar verkligen pecka. Tror inte alls det är sumpgas om du inte känner någon doft.

Ett hyfsat tjockt bottenlager tycker jag funkar allra bäst. Många växter (ffa allt de med kraftigare rotsystem) trivs finfint med åtminstone 7-8 cm. Kör man med CO2 kan det vara tunnare. Men - ju tunnare botten är desto större är risken för att bottenlagret blir för syrerikt. Nu tror jag inte det är så i ditt fall, men ändå.

Hur länge har karet varit igång? Om jag greppat det rätt brukar det ta ca 6 veckor för en jordbotten att "cykla in sig", så det kan vara det som bottnen pysslar med. Bubblorna kan iof också vara koldioxid när du nu har jordbotten, men om det är som du säger att det kommer mest bubblor nära växterna så satsar jag ändå pengarna på syrebubblor.

Tålamod är generellt bra när man pysslar med akvarium. Ser växterna bra ut och fiskarna trivs så vänta ett tag. Oftast är man alldeles för ivrig med att göra förändringar, enligt min erfarenhet.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Inlägg av lottiz » 20 dec 2008, 13:33

Karet är inne på vecka 5½, det har bubblat i någon vecka.

Jag har ju nästan täckt bottenytan med växter så det är lite lurigt att säga. Dessutom har växterna så stora rotmassor vid detta laget att det kan vara rötter mest överallt. Så jag kan inte svära på om det bara är hos växterna eller är inbillning...

Fiskarna mår bra, men klagar på syrebrist. Jag har satt en pump som slår runt lite på vattenytan och då mår de piffigt. När pumpen kloggat igen (vilket går rätt fort) så ägnar fiskarna hela morgonen åt att flåsa vid ytan.

Växterna mår groteskt bra. Fantastisk färg, inga bristsymptom, en rasande tillväxt. Troddde jag skulle behöva vänta längre på att växterna skulle ta sig, men de behöver redan ansas regelbundet.

Mest av allt är jag rädd för alger. I dagsläget ser det fint ut, men om jorden hela tiden pyser upp i vattnet kommer ju även näringsämnen att komma upp. Algblomning kan jag gärna vara utan...

Tålamod är en dygd... jo, jag ska avvakta lite till då.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 20 dec 2008, 13:49

eftersom du har syrebrist på morgornarna så tor jag på koldioxid. för att det ska kunna bli sumpgas så måste det finnas sulfat i vattnet vilket det kanske inte gör i tillräckligt stor mägnd för att det ska märkas. Om det skulle varit syre så skulle det också bubblat om bladen. Det stämmer att växter transporterar ner syre till rötterna, men jag tvivlar på att de kan transportera så mycket att det skulle bli bubblor. Om det hade varit möjligt så borde man kunnat se det även när man har sandbotten utan jord.

Andra alternativ kan vara kvävgas om du har syrefri botten och mycket nitrat i vattnet eller metangas om du har riktigt ordentligt syrefri botten (och låga halter va både sulfat och nitrat). Men eftersom du har mycket växter och inte så värst tjock botten så borde din botten vara syresatt och då är det bara koldioxid som kan bildas så att det bubblar.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 20 dec 2008, 14:27

averater skrev:Det stämmer att växter transporterar ner syre till rötterna, men jag tvivlar på att de kan transportera så mycket att det skulle bli bubblor. Om det hade varit möjligt så borde man kunnat se det även när man har sandbotten utan jord.
Jepp, och det har jag sett, både hos mig och hos andra. Kör man ren sandbotten samt CO2 och göder i vattenkolumnen så dyker det ofta upp bubblor från botten. Där borde det inte kunna vara något annat än syre- eller kvävgas (kvävgas om bottnen är igång och funkar denitrifierande). Jag är dock inte helt med på att de denitrifierande bakterierna skulle kunna bilda kvävgas så koncentrerat att det bildas så stora bubblor, det känns mer sannolikt att växterna drar ner syre i botten.
"Syrebrist" på morgnarna behöver heller inte alls bero på att botten avger koldioxid. Det finns en hel radda processer i akvarium som slukar syre så det kan lika gärna vara nitrifieringen som är verkligt igång (eller något annat).

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

lottiz
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 nov 2008, 20:09
Ort: Uddevalla

Inlägg av lottiz » 20 dec 2008, 14:58

Jag som deppade lite över det här, men nu känns det ju riktigt spännande! ;P

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 21 dec 2008, 10:53

Klart det är spännande, det är ju genom att testa saker som man ökar sin förståelse för vad som händer. Jag hade i vart fall lagt i några cm sand till, men det är jag det.

Hilsen,

P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster