Lite konkreta low-tech funderingar

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Lite konkreta low-tech funderingar

Inlägg av skr » 11 nov 2008, 21:16

Hej alla,
Jag har just plöjt igenom Walstads bok, och känner mig grymt inspirerad och sugen på att testa riktig "hardcore-low tech", dvs. inget "fusk" med PMDD och annat :wink: . Har kört med CO2, PMDD och en massa ljus i flera år, och är rätt less på att hålla på och byta vatten och göda bara för att få slänga bort en massa "dopade" växter. Drömmen är därför ett riktigt "fire and forget"-kar, som mer eller mindre sköter sig självt.
Jag har några konkreta funderingar, som jag hoppas att ni som kör low-tech (och alla andra) kan delge era synpunkter på.
1. Akvariet. Det står redan på plats (tomt), och måtten är möjligen inte idealiska för ett low tech. Det mäter 120 (b) x 50 (h) x 30-40 (välvd framruta). Kan det tänkas att det blir för lite bottenyta relativt volymen?
2. Belysningen. Akvariet har en heltäckande "huv" med två 90 cm (30 W) rör. Blir det för lite ljus (med reflektorer) även för ett low-tech? Har såklart inga planer på att använda riktigt ljuskrävande växter. Det går väl att mecka in ett par smårör till om det skulle knipa, men det är ju enklast om man slipper. Kan iofs. tänka mig att sänka vattenytan en 5-6 centimeter, så växterna också får andas lite "luft". Då löser man kanske belysningsproblemet på samma gång?
3. Jorden. Har sett här att många rekommenderar näringsfattig jord (typ inget annat än torv och sand?), men såvitt jag förstår är en del av "grejen" att nedbrytningsprocesser skall producera CO2 till växterna från ruta 1 utan att man skall behöva vänta på att fiskskiten skall ackumuleras i bottnen. Känner mig därför tveksam till att använda helt kompostfri jord, men NPK-gödslad jord kanske man skall låta bli. Vad har ni använt? Ange gärna märke!
4. Vattnet. Vi har riktigt mjukt och kalkfattigt vatten i kranen (GH ca 3). Tänkte slänga i lite dolomit eller liknande i bottnen, men funderar på att också boosta vattnet med lite kalciumklorid (vägsalt) magnesiumsulfat och kanske kaliumsulfat också? Bra eller dåligt? KH är också ganska lågt (under 3), men jag har aldrig märkt av att pH har varit svajigt, trots att jag kört CO2 i flera år. Kan det vara idé att boosta KH med lite bikarbonat också?
5. Filter. Man skall ju kunna köra utan filter, men nu har jag redan skaffat ett fint ytterfilter (Eheim 2026), som det vore synd att inte använda ;-). Såvitt jag förstår Walstad menar hon väl inte att filtrering är någon direkt nackdel heller. Vad tycker den här expertisen? Självklart skall jag inte vispa runt ytan så all CO2 drivs ut ur vattnet.
Mycket tacksam om ni vill delge era synpunkter på mina funderingar!

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 11 nov 2008, 21:36

3. Har bara testat lowtech med jordbotten en gång och då använde jag blomjord från ICA efter tips från Matsvin.
http://goto.glocalnet.net/obasko/akv/art/jordsv.htm

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 13 nov 2008, 11:50

Metalmaid skrev:3. Har bara testat lowtech med jordbotten en gång och då använde jag blomjord från ICA efter tips från Matsvin.
http://goto.glocalnet.net/obasko/akv/art/jordsv.htm
OK, gick det bra då? Var den gödslad?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 13 nov 2008, 12:14

Eftersom du inte har fått så många svar från proffsen så kan jag som en super-rookie säga en par självupplevda saker.

Jag startade mitt 54liters LowTech för en dryg månad sedan. Jag köpte katusjord på plantagen. Anledningen till det jordvalet var att det var den minst gödslade jorden och att den hade det bästa pH-värdet (pH6). Jag sköljde den ganska noga i hink innan jag stoppade ner den i tanken. Kaktusjord innehåller ganska mycket torv så jag tror att det är bra att 'tvätta' den ganska noga.
Vad det gäller gruset så tycker jag att du minst ska ha ett 4cm tjockt lager. Jag började med för lite grus vilket ledde till att det aldrig slutade läcka upp jord i vattnet. En annan sak jag tycker man ska göra med gruset är att lägga upp en 'sarg' på dom synliga sidorna så att du slipper se jorden.
Eftersom jag är nybörjare på LowTech så törs jag inte komentera din bottenyta. Men vad det gäller ditt ljus så borde det räcka, det är ju ~0,3W/l. Och angående cirkulation/filtrering så kan jag säga att jag vid låg cirkulation (~100l/h) fick en ganska kraftig hinna på ytan. Inte alger utan den som har med nån järnbakterie att göra. Denna hinna försvann direkt när jag ökade cirkulationen.

Användarvisningsbild
Safireee
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 maj 2008, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Safireee » 13 nov 2008, 15:43

Jag har två lowtechkar och har ögnat igenom Walstads bok, men jag är inget proffs. Karen har varit igång i 5 resp. 3 månader och de fungerar bra. Jag körde med vanlig blomjord från ICA - 2,5cm och sen grus 2,5cm. När det gäller filter så har jag ett vanligt Juwelfilter med pump i ena och i den andra har jag bara sånt vadd samt en pump som är rätt svag.
240L Tanganyika (med vallisneria)
110L Nature mid tech med colombiatetror, kilfläcksrasboror och körsbärsräkor
http://420litervatten.wordpress.com/

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 13 nov 2008, 19:16

Jag tycker alla tankarna lät bra, men jag skulle vara lite försiktigare med riktigt kompostrik matjord och inte vara rädd för bra ytcirkulation eller cirkulation överlag. Jag tror även att du kan köra enbart Dolomit och skippa CaCl2 och MgSO4. Dolomit ska väl innehålla bra av både Ca och Mg har jag för mig.

Ljusmängden är liten men kan funka med enklare växter, speciellt med vitmålad huv eller riktigt bra reflektorer. En stor del vad gäller ljus är även att se till att hålla fritt från självskuggande växter - att inte låta en massa växter lägga sig på ytan och skugga allt undertill. Smart att låta några få lite luft och därmed gratis CO2. Kan eventuellt vara lite risk med att dessa växter tappar sina undervattensblad om man överdriver det.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
malu
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jul 2008, 08:28
Ort: Fjärås

Inlägg av malu » 14 nov 2008, 01:27

Jag ansluter mig till skaran som inte kallar sig för experter men har kört mitt walstad nu i cirka 6 månader och har inga problem med det. Men Diana säger att det kan bli problem om man har för lågt GH så det som hon rekomenderar är att blanda i snäckskal i jorden vilket ska höja GH. Själv har jag mellan 1-3 GH i kranen, så jag tog och gick till granngården och köpte snäckskal som jag blandade i jorden. Jag filtrerar även genom snäckskal för att höja GH ännu mer. Så nu har jag ett stabilt GH 12. Jorden jag använde var weibulls plant jord. Ljuset tror jag är lagom själv kör jag med 4x18 i mitt 220l kar samt att det får ganska mycket solljus på eftermiddagen.

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 14 nov 2008, 06:41

Tack för alla svar! En liten fundering ang. det ni säger om snäckskal/dolomit etc. - jag har för mig (delvis bekräftat av egna erfarenheter) att CaCO3 löser sig mycket dåligt i vatten (inte löser alls?) om pH är för högt - därav funderingarna att komplettera med vägsalt etc. Jag har typiskt kommunalt kranvatten där pH är uppskrämt till ca 8 på "magisk" väg (jag och flera andra akvarister här har varit i kontakt med vattenbolaget, men vi blir inte riktigt kloka på hur de bär sig åt) - och det håller sig som sagt ganska stabilt där, om man inte kör med brutala metoder som CO2-tillförsel. - kan jag ändå vänta mig att på sikt få upp hårdheten på vattnet genom att blanda dolomit/snäckskal i jorden och ev. filtrera över sånt också?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 14 nov 2008, 08:43

Jag har typiskt kommunalt kranvatten där pH är uppskrämt till ca 8 på "magisk" väg (jag och flera andra akvarister här har varit i kontakt med vattenbolaget, men vi blir inte riktigt kloka på hur de bär sig åt)
Låter som samma sak i Linköping. KH 2,5 och pH > 8 ur kranen. Skakar man vattnet i en PET-flaska så åker det ner till normalnivå med en gång. Wierd.
kan jag ändå vänta mig att på sikt få upp hårdheten på vattnet genom att blanda dolomit/snäckskal i jorden och ev. filtrera över sånt också?
Ja det tror jag, och egentligen tror jag inte du vill ha för mycket "läckage" upp i vattnet heller. Speciellt inte om du får en KH-påverkan av vattnet. Föränderligt KH har i mina burkar varit mycket dåligt. Tvärnitande växter.

På det sättet är ju faktiskt CaCl2+MgSO4 bättre!
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 14 nov 2008, 15:56

skr skrev:
Metalmaid skrev:3. Har bara testat lowtech med jordbotten en gång och då använde jag blomjord från ICA efter tips från Matsvin.
http://goto.glocalnet.net/obasko/akv/art/jordsv.htm
OK, gick det bra då? Var den gödslad?
Jo det gick bra under tiden jag hade det i bruk och ja den jorden är gödslad.

Innehållspecifikation:
Lågförmultnad torv, högförmultnad torv, granulerad lera, sand.
ph: 5,5-6,5
Tillsatser/m³;
Jordbrukskalk 4kg
Dolomitkalk 2,5kg
Hönsgödsel 15kg
Gips 0,5kg
Vialgin 0,5kg

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 17 nov 2008, 10:11

Tack för den utförliga informationen! Det verkar ju vara mycket godis i den jorden.. Hönsskit och grejer... =).

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 13 jan 2009, 19:18

Nån som vet var man köper dolomit förresten? Granngården? Det börjar (äntligen) dra ihop sig...

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 18 jan 2009, 14:37

Ett tillägg, så ingen får dumma idéer av mina funderingar - att filtrera över dolomit är inte att rekommendera, iaf. inte den sorten jag fick tag i (nån sorts pellets; handelsnamnet var "kornad kalk"). Dolomiten löser omedelbart upp sig till ett fint pulver, och sen är det dimman vid Lützen i kubik.. I bottnen verkar det dock fungera bra.
Nu skall jag byta vatten en gång till.... Jorden har inte grumlat ett smack, klart man måste ställa till det på nåt annat sätt då.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster