Inredning vid jordbotten

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inredning vid jordbotten

Inlägg av Krukan » 09 okt 2008, 21:54

Finns det någon risk att man genererar 'död/syrefri' botten under rötter och stenar när man inreder ett jordbottenakvarium?

Är det i så fall viktigt att placera sådana inredningsdetaljer innan man lägger i jorden?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 10 okt 2008, 10:23

Växterna bildar sin egen syrerika mikroatmsofär runt sina rötter när dom mår bra så för växternas skull spelar det ingen större roll.

Eftersom man ska proppa ner en massa snabbväxare i jordbottensakvarier så skulle problemet med syrefri botten vara minimal, men kan man inte göra det så ska man nog försöka se till att använda en mycket torr och näringsfattig jord med så stor andel torv som möjligt. Torv är färdignedbrutet jämfört med kompost och därför kommer torv brytas ner mycket långsammare och därmd inte ta så mycket syre.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 10 okt 2008, 14:10

Jag har funderat över det där med torv. Flyter inte den? Jag tycker att kaktusjord, den typ av jord som jag tänkte använda, innehåller tillräckligt med flytande 'skräp' som man måste rensa bort.
Eller har jag fel där? Ska man inte rensa bort den flytande delen innan man lägger jorden i akvariet?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 10 okt 2008, 19:55

Stämmer bra att kaktusjord brukar innehålla pinnar och annat skräp som flyter. Torv däremot sjunker om du blöter den.

Jag brukar inte nojja så mycket utan bara göra bottnen och sedan håva bort det som flytter.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 10 okt 2008, 19:57

Justja. Näringsfattig jord brukar för det mesta vara nästan enbart torv. De flesta jordar tror jag är till största delen torv, men kan ha fel där. Det är den blöta komposten som man vill undvika, och riktigt "fet" krukväxtjord brukar innehålla extra mycket kompost.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 10 okt 2008, 21:23

Du ska jag sluta nojja :)

Jag har spolat igenom jorden så många gånger nu att badrummet ser ut som en åker, till min frus stora missnöje. Ska kolla om jag har tid att starta akvariet nu i helgen.
Om inte så är det väl OK ifall jorden ligger i blöt några dagar till, eller?

Olorin
Donator
Donator
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 feb 2008, 12:58
Ort: Växjö

Inlägg av Olorin » 11 okt 2008, 07:59

Det sägs även att Malaysiska snäckor är duktiga på att rota i botten och göra ett bra jobb med luftning. Och efter att ha tittat på hur bottnen vibrerar i mitt kar verkar det stämma för det är flitiga rackare.
Jag gillar växter, men jag är ingen växtnörd. Jag är här för att Plantswap är det vänligaste och bästa forumet på hela webben! Sprid fröt så sajten växer!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 11 okt 2008, 11:25

Ja, jag är påväg att bli lite av en snäckevangelist. Tycker man får finare mulm i filtret och dom verkar käka en hel del alger.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster