L-mal i litet LowTech?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

L-mal i litet LowTech?

Inlägg av Krukan » 07 okt 2008, 12:19

Tänker så sakteliga starta upp mitt slumrade akvarieintresse genom att köra igång ett 54l med jordbotten. Jag har läst massor av bra tips på nätet och tycker mig ha hyfsad koll på det tekniska.

Men det jag skulle vilja veta är om det funkar att ha någon liten L-mal i detta akvarium? är lite sugen på en 'Golden Nugget' men undrar om det kan bli för syrefattigt på botten. Att den blir halvstor vet jag. Men tills dess har jag säkert ett större akvarium att sätta över den i.
Jag tar naturligtvis emot tips på fiskar i största allmänhet. Jag hade tänkt att försöka undvika 'för tråkiga' arter. Läs Platy, Guppy osv

Mustang
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 aug 2006, 19:24
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Mustang » 08 okt 2008, 03:11

Jag har ett gäng L201 i mitt växtkar, detta är dock ett hightech med CO2 och hyffsat med ljus.
Detta funkar bra men det gäller att ha hyffsad cirkulation, kör ytterfilter på 1050l/h (lodrätt strilrör) + pumphuvud på 400l/h.

Golden nugget skulle jag nog inte rekommendera, den vill ha massor med fart på vattnet och 54l är väldigt litet.
Halvstor?
Då undrar jag vad stor är?
Alla tre arterna som går under namnet Golden nugget blir 25cm eller mer...

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 08 okt 2008, 09:30

Jo, jag förstår att det finns ett storleksproblem. Det får troligen bli en liten Ancistrus.
Men vad det gäller cirkulationen så behöver det väl inte vara något större problem i en lite tank.

Mustang
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 aug 2006, 19:24
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Mustang » 09 okt 2008, 12:01

Nej cirkulationen borde inte bli något problem, blev nog lite syftningsfel när jag skrev...
Menade att 54l är litet för Golden nugget, dom växer hyffsat fort vid rätt förutsättningar men du kan säkert ha en i drygt 1 år iaf. innan den behöver flytta till större. (om du köper en som är 6-7cm)
Vill man ha mer än en mal så skulle jag kollar på LDA025 som är en ganska kul mal att titta på och dessutom är en duktig algätare.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 10 okt 2008, 14:15

Jo, storleksproblem kvarstår :)

Ditt tips såg ut att vara en trevlig variant. Här i Umeå har jag inte ett obegränsat urval tyvärr. Men jag såg en lite trevlig variant som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den hette. Men om jag skulle beskriva den så hade den överdimensionerade fenor, så den såg ut som en liten sugkopp med svans. Den skulle enligt utsago inte bli mer än 10cm

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 10 okt 2008, 19:22

Problemet kanske kan vara att malar vill ha kraftig cirkulation och det är väl inget man eftersträvar i ett lowtech med jordbotten.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 10 okt 2008, 21:25

Näe, det har du naturligtvis helt rätt i. Jag har fortfarande inte bestämt vad jag ska befolka akvariet med.
Men eftersom jag inte ens har startat det ännu så har jag lite betänketid.

Mustang
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 aug 2006, 19:24
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Mustang » 11 okt 2008, 01:40

Låter som du sett en slöjvariant på ancistrus kanske?
Men den kan nog bli större...
LDA025 blir max har jag aldrig sett över 6-7cm.
Dessa bör vilken butik som helst kunna ta hem, finns oftast hos grossisterna.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 11 okt 2008, 11:06

Jo, jag ska inte klaga på handlarna här. Jag har faktisk inte bett någon att ta hem något särskillt. Jag har faktiskt legat ganska lågt då jag vet att jag kommer att flytta till stor'stan till sommaren. Så detta är mest ett experiment på liten skala. Förberedande inför ett förhoppningsvis betydligt större projekt.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster