Blanda sand och jord i botten

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mattiasl
Stickling
Stickling
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 jun 2008, 09:19
Ort: Uppsala

Inlägg av Mattiasl » 13 jan 2009, 09:17

Min gissning är att kaktusjorden som jag körde med måste haft för mycket lera eller något sådant som ni nämnt. Det försvann ju alltid när jag satt filtervadd i filtret och kört några dagar, men kom tillbaka så fort jag slutat att köra med filtervadd.
Klokt det där att lufta jorden i en hink vatten under några dagar. Det blir helt klart så nästa gång jag startar ett jordkar. Nu blir det PMDD och sand som i mina andra kar. Det brukar funkar ju bra! Jag kan ju alltid sticka in en lerkula vid växternas rötter efteråt.
Lowtech rules!

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 17 jan 2009, 21:31

defdac skrev:
Kan man räkna stenhårt med att jorden lägger sig efter ett par dagar?
Japp!
I så fall skulle man ju t.o.m. kunna skyffla i den i akvariet fullt med vatten, köra genomluftning ett par dar och sen bara pumpa ut vattnet och på med grus.
Ja men det blir svårt att få jorden att ligga kvar om du har vatten i akvariet när du börjar fylla på med gruset. Då behöver du nästan tömma allt vatten först och då får du vara lite fiffig för att inte suga ur all jord samtidigt.
OK, måste klargöra hur allt hänger ihop, även om det kanske inte hjälper mig så mycket just nu - jag körde jorden (inte i akvariet) med genomluftning i 3-4 dar, och det mesta av jorden la sig mycket riktigt på bottnen. När man har hällt av vattnet är ju jorden ganska blöt ändå - tillräckligt blöt för att gruset gärna sjunker ner genom hela sörjan i stället för att lägga sig överst.
Hur löser man det? Vad är det som gör att jorden lägger sig på bottnen? Kommer den att fortsätta med det om man låter den torka efter proceduren med blötläggning och genomluftning, eller förstör man dess nya egenskaper då?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 17 jan 2009, 21:41

Jag brukar sprinkla lager efter lager med grus så försiktigt jag kan. Tillslut så blir det bara rent grus.

Även om det blir en del jord på gruset så är det bara att fylla upp och använda hävert för att få bort det. Det fortsätter att sedimentera lika snabbt.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 17 jan 2009, 21:49

defdac skrev:Det fortsätter att sedimentera lika snabbt.
Även om jorden får torka?

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 17 jan 2009, 21:55

Hmm.. Nej om den blir snustorrt kanske det blir flygigt igen förstås.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

skr
Stickling
Stickling
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 nov 2007, 20:00
Ort: Umeå

Inlägg av skr » 17 jan 2009, 22:05

Men vi känner alltså inte till vad det är som gör att jorden lägger sig efter ett tag? Tänkte mig att det kunde vara bakterier som "band" jorden, och de skulle ju dö om jorden fick bli torr igen.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 17 jan 2009, 22:15

Har inte funderat så mycket över det, jag har mest tänkt att den blir ordentligt blöt bara.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster