Ljussättning till ca 200l

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

wobiiin
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 sep 2011, 14:59
Ort: Karlstad

Ljussättning till ca 200l

Inlägg av wobiiin » 12 dec 2014, 13:28

jag har fått låna ett akvarium av svärföräldrarna som jag tänkt starta upp som ett walstad SA.
akvariet har ramp men det är bara det ena av de två T8 lysrören som fungerar och jag förmodar att det fungerande sylvania aquastar på 30w är väldigt gammalt.
jag har försökt leta runt och hitta nåt bra riktmärke på hur mycket ljus som är passande för walstad, men inte lyckats få så mycket kött på benen tyvärr. det verkar dessutom som om jag kommer att få nöja mig med 60w om jag inte vill (och det vill jag inte) bygga om rampen.

här kommer lite mått och uppgifter:
akvariets längd: 120cm
akvariets höjd: 50cm
akvariets djup: 30 vid sidorna och 40 på mitten(välvd framruta)
lysrören är som sagt 2xT8 91cm och utan reflektorer


kommer förmodligen inte försöka mig på några svårare växter i detta karet, huvudsaken är att det blir snyggt och relativt lättskött. jag har en del småburkar som står här och där och växer till sig med bla. Echinodorus bleheri, Lilaeopsis brasiliensis, Sagittaria subulata, Shinnersia rivularis och nån sorts vallisneria som kommer att åka i så fort jag har tillräckligt mycket för att starta upp det stora karet.

så vad tycker ni att jag ska satsa på? två nya rör med reflektorer? i så fall vilken sort?

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Re: Ljussättning till ca 200l

Inlägg av Triad » 12 dec 2014, 13:38

Ett bra fungerande walstadt klarar sig med en relativt låg ljusmängd.
Skulle dock tro att du behöver ha båda rören för att lyckas.

Tänk på att starta upp karet med extremt mkt snabbväxare. Ju mer du har desto större chans har du att undgå algblomning.

Ett walstadt i bra balans sköter sig själv, så till pass del att vissa tom kan köra utan pump.

wobiiin
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 sep 2011, 14:59
Ort: Karlstad

Re: Ljussättning till ca 200l

Inlägg av wobiiin » 12 dec 2014, 22:50

Jo men det är lite därför jag valt att köra walstad.
Betydligt mer ekonomiskt när man är student.
Och det är därför jag odlar upp växterna nu på förhand, för att jag ska ha massor när det är dags att starta det stora karet.
Fick iaf ett ryck o åkte o köpte ett power-glo. Så nu står två småburkar med växter inuti det stora karet. De kommer nån liten bubbla då och då så de växer nog på bra tror ja.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster