20L low-tech

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

20L low-tech

Inlägg av tlundegard » 29 jan 2013, 11:29

Startade en tråd om mitt 20l low-tech i projektkategorin, men insåg att det kanske är bättre att ha en tråd här istället! (Dessutom så hade jag sprängande huvudvärk när jag skrev den förra tråden så allt blev nog inte så tydligt!)

I fredags startade jag upp ett 20l jordakvarium med ett lager ekologisk blomjord i botten och ett lager med blästersand över. Jag har försökt läsa på innan jag startar ett akvarium men verkar ändå alltid misslyckas med något!

Jag följde den här artikeln när jag startade upp akvariumet: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=819403
Där står det att man inte ska använda blästersand, men eftersom att jag har sett andra använda det i jordakvarium så testade jag det ändå.

Belysningen jag har just nu är en 15w glödlampa som följde med akvariumet, jag har köpt en led-lampa från jula också men den funkade inte när jag skulle testa den så jag måste byta den.
http://www.jula.se/paronlampa-led-e14-220-lm-420572

Jag har också ett pumphuvud som cirkulation eftersom att jag har läst att det kan vara bra att vattnet cirkulerar runt växterna, har det dock inte riktat mot vattenytan. Något filter är jag tveksam till om det får plats i karet och har inte råd att köpa något ytterfilter nu! Det är väl antagligen inte heller nödvändigt i ett jordakvarium.

Jag fyllde mestadels på med vatten från det stora akvariumet och har just nu tre vuxna guppys och några yngel som invånare. Så småningom ska dessa bytas ut mot något annat. Troligtvis ett par dario dario om jag hittar någon hona, annars blir det nog killis eller något bettapar.

I nuläget har jag alldeles för lite växter, men jag har inte fått tag på fler! Startade en tråd här om att jag var ute efter snabbväxande men har inte fått något napp..
I nuläget har jag
Vallisneria
Limnophila sessiliflora
Vattenormbunke
Javaormbunke
Javamossa
Svärdplanta
Cryptocoryne
Hydrocotyle sp Japan

Det är ju många växter som är snabbväxande men jag tror inte att det är tillräckligt många.

Jag har stött på några problem nu i starten, löser det sig inte så funderar jag på att skippa jorden och köra antingen enbart med bränd kattsand (coop's) eller kattsand i botten (katty's)
Först så fick jag (troligtvis) ett angrepp av infusorier pga att lite lera åkte upp i vattnet när jag skulle plantera växterna. Jag släckte ner akvariumet en dag och sedan var det borta.
Sedan har jag också sett en liten vit mask som simmade runt bland mossan, antar att den har blivit fiskmat nu.

I söndags fick jag också nitrit i vattnet, jag har gjort några vattenbyten och haft i bra bakteriekultur.
Kan nitriten bero på valet av jord? Finns det några bra knep på hur man kan göra akvariumet stabilt?
Sedan så undrar jag också var alla bra bakterier som bryter ner nitrit ska ta vägen om det inte finns något filter och sanden är finkornig. Hur ska partiklar kunna åka genom sanden och ner i jorden för att brytas ner där?

Är jorden för näringsrik? I artikeln jag utgick från står det att man ska ha blomjord, men nu när jag har läst lite så har jag fattat det som att man ska ha torv utan knappt något näringsvärde (?)

Sedan så tycker jag inte att mina växter har tagit fart alls, jag trodde att jordakvarium bidrog till att växterna växte bra men det kanske inte stämmer?
Vad kan orsaken vara till att mina växter inte trivs?

Jag har inte fått några alger än iallafall!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite på vägen, kanske är det ändå bättre att ha kattsand om man vill ha ett fint djungelakvarium? :)

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: 20L low-tech

Inlägg av tlundegard » 29 jan 2013, 11:34

Efter att ha läst lite på den här bloggen http://www.deaddarlings.se/ så har jag blivit lite sugen på att testa enbart torvbotten. Frågan är då, hur mycket sjunker ph-värdet i vattnet av det? Och hur får man ett sånt akvarium stabilt? Kanske inte är något man ska ge sig in på när man startar sitt första nanoakvarium ;)

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Re: 20L low-tech

Inlägg av JK » 13 feb 2013, 19:53

pH-värdet i sig är nog inte så viktigt om vattnet i övrigt inte innehåller några speciella kemikalier som kan aktiveras vid lägre värden skulle jag gissa på. Vattenbyten är nog bra att göra, annars stiger salthalten så sakteliga och mig veterligen tas salt inte upp av växter. Levandefoder är nog bra att hålla sig till om man ska ha torvbotten, och efter nåt är eller så är det nog dags att byte ut botten, men i ett litet akvarium torde det inte ta så lång tid.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: 20L low-tech

Inlägg av Ann » 13 feb 2013, 20:13

Jag har kört low tech. hade det under ca ett halvår. två kar har jag kört.
Och jag kan säga att jag gjorde det inte alls särskilt komplicerat. tvärtom.

30L.
-I botten ett ganska tjockt lager ( 7-8cm) av ca 4mm stora kulor bränd lera.
-Ordentligt med växter, gärna många snabbväxande. Här gäller det att ta i, flytväxter också.
-Vanlig hederlig belysning med dagsljus. hade 15w varmvit.
(ingen värmare, ingen filter eller pump, ingen co2)
-Posthornsnäckor, minst 6-7st
-Räkor, gärna amano
-10timmar belysning i sträck om dagen.
-Mata sparsamt
-Byt 20-30% vatten en gång i veckan första månaden, se hur karet ter sig och därefter om det funkar bra kan man börja glesa ut till var 14e dag efter troligen 2 månader.
I mitt kar gick förutom posthorn och amano även Black bar endlers och blå tigerräkor.
Jag hade under det halvåret inte problem med alger en endaste gång och det växte ordentligt.
När man gör rent, vad du än gör, rör inte botten. För där bildas en nedbrytningsprocess som måste få vara och jobba.

Vill du ha bra tips o råd, så kolla in Söders akvariebutik. Janne där är proffset som verkligen kan detta.

Edit: Har även kört torvvatianten.
Då hade jag bränd röd lera i botten och torv ovanpå, svag belysning en stor näve växter. posthorn, räkor och galaxyyngel.
Och då rörde jag knappt alls. minst 3 v på vattenbyte intervall. Ju mer man rör ett torv, ju svårare var det, det skulle verkligen röras så lite som möjligt, då mådde det bäst.
Det man skall tänka på att ett lowtech eller torvakvarium är ju ett helt annat slags akvarium där man verkligen måste anpassa sig efter de krav det har. Man kan inte köra på vilka växter man vill, man kan inte förvänta sig att få en fin täckande bottenväxt eller att vilka djur som helst vill bo där.
Det är ett mörkare kar med mer snabbväxande stora växter. Men jättefint på sitt sätt. Mycket posthorn och räkor hjälper till att städa. Så välj växter och djur med omsorg.

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: 20L low-tech

Inlägg av tlundegard » 27 mar 2013, 11:53

Jag har startat upp ett akvarium sen några månader tillbaka. Kattsand som botten och mycket snabbväxande. Jag har en pump för säkerhetsskull men tror egentligen inte att det behövs. Har inte haft nitrit och byter ca 1-2 liter vatten i veckan.
Just nu går några guppyyngel där men de ska få flytta så småningom. Jag vill ha killis eller någon dario där så småningom.

Har fått cyanoalger nu, massvis! Misstänker att det har att göra med ljuset. Jag har en varmvit lampa nu, ska byta till dagsljus. Hjälper inte det ska jag testa större vattenbyten.

Får se hur det går helt enkelt, kan uppdatera med bilder snart :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 20L low-tech

Inlägg av Raven » 27 mar 2013, 16:58

tlundegard skrev:Har fått cyanoalger nu, massvis! Misstänker att det har att göra med ljuset. Jag har en varmvit lampa nu, ska byta till dagsljus. Hjälper inte det ska jag testa större vattenbyten.
Många stora vattenbyten är ett ypperligt sätt att fixa cyano på, den gillar akvarier som städas lite för mycket för den trivs som bäst när no3 är lågt, ibland räcker det att göda extra med kno3 för cyano ska försvinna.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: 20L low-tech

Inlägg av Krukan » 27 mar 2013, 17:03

Mörkläggning funkar kanon mot cyano. Googla Dusko och algae så hittar du en bra guide,

tlundegard
Stickling
Stickling
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:18

Re: 20L low-tech

Inlägg av tlundegard » 28 mar 2013, 10:56

Jag har nog så ostädat som man kan ha utan att få nitrit! Har även läst att cyano gillar sådana miljöer, men det kanske inte stämmer? Vad tror ni om större vattenbyten och kno3 tillsats?
Håller mörkläggning i längden? Kommer inte algerna tillbaka efter ett tag om inte förhållandena ändras?

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster