Vilken jord bör man använda?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Freddess
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 29 feb 2012, 09:01
Ort: Bromölla

Vilken jord bör man använda?

Inlägg av Freddess » 27 dec 2012, 12:18

Funderar på att sätta upp en liten walstad akvarium. Bor i skåne med rel hårt vatten. Vilken jord rekomonderas? Vilken har ni använt? Någon standard från typ ica?

Vad bör man ha över, läste ett lika tjockt lager grov sand eller tunnare typ rådasand. Hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vilken jord bör man använda?

Inlägg av hawkse » 27 dec 2012, 12:33

Jag har bara kört ett Walstad med jordbotten själv (30L) samt sett ännu ett (250L).

Båda karen hade samma jord. Minns inte vad det var för jord men det var någon standardjord från ICA.

I 30-literskaret lade jag på ca. 2-3 cm jord och 1-2 cm fin sand ovanpå. Det algade så det stod härliga till i flera månader men när det väl blev balans växte det på kalasbra och enda algerna var en tendens till trådalger vilket jag förmodade berodde på läckage från jordbottnen.

I det stora 250-literskaret låg det 1-2 cm jord på bottnen och sedan 2-3 cm grovt grus ovanpå. I det karet ruttnade bottnen fullständigt med svavelosande gasutsläpp och växter som inte trivdes.

Om jag själv skulle testa jordbotten igen skulle jag se till att låta jorden ligga i blöt i många veckor först. Därefter 2-3 cm jord med några cm fin sand, absolut inte grus, ovanpå. Rejält med växter och kraftig belysning under en relativt kort period (6-7 h) varje dag.

Freddess
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 29 feb 2012, 09:01
Ort: Bromölla

Re: Vilken jord bör man använda?

Inlägg av Freddess » 27 dec 2012, 12:49

Kollat följande länk http://www.theaquariumwiki.com/Walstad_method Kommer nog att börja med en liten kupa eller vas. Kampfisk och räkor.

Freddess
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 29 feb 2012, 09:01
Ort: Bromölla

Re: Vilken jord bör man använda?

Inlägg av Freddess » 29 dec 2012, 11:10

Tydligen ska det vara lågt NPK värde i jorden... någon som känner till? Postar lite mer i andra tråden oven om den jord jag fann.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster