Jordbotten utan sand eller grus

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av JK » 21 nov 2012, 00:43

Jag funderade lite på följande. Ett litet akvarium, runt 20 liter med endast en lågenergilampa som utrustning. Som bottenmaterial hade jag tänkte mig endast jord eller urkokt torvmull, inget annat, möjligtvis lite löv också. Inga växter planterade eftersom det skulle bli svårt, däremot växter som går att fästa på stenar och rötter. Någon mossa javaormbunkar till exempel. Om man struntar i täckglas kommer vatten att avdunsta. Då hade jag tänkt mig att ytterst försiktigt fylla på med färskt vatten. Det vill säga, inga vattenbyten.

Hur tror ni att detta hade fungerat? Skulle det gå att ha några små fiskar där i som boraras micros eller danionella dracula till exempel? Eller hade det ackumlerats för mycket substanser i vattnet, det borde det väl göra med tanke på omständigheterna, långsamväxande växter och endast påfyllning. Hade det börjat lukta efter ett tag? Annars hade jag kunnat tänka mig att testa med enbart någon växt. Jag hade gärna haft ett naturligt utseende på akvariet.

Rickard p
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 aug 2010, 12:53
Ort: örebro

Re: Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av Rickard p » 21 nov 2012, 16:48

Någon form av rörelse på vattnet tror jag du måste ha luft pump eller Micro power head .
Varför vill du ha jord i när du inte ska ha några växter ?
Det kommer att dunsta vatten men hur mycket är svårt att säga det beror på temp luftfuktighet mm .
I mitt kar fyllde jag som mest 40 liter i veckan som dunsta bort .
Red bee räkor kräver inte mycket mat .

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Re: Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av JK » 21 nov 2012, 17:16

Jag har tidigare haft akvarier utan någon annan utrustning än ljus och fiskarna trivdes bra, fast då var det ju andra omständigheter med bottenmaterial. Jag tänkte att jord kanske börjar lukta efter att ha stått i vatten ett tag, men det vet jag inte.

Växter hade jag ju velat ha, men att plantera i jorden, enbart jord som bottenmaterial alltså, kanske hade varit lite svårt. Däremot hade man kunnat ha någon mossa och javaormbunkar och dylikt. För utseendets skull tror jag att det hade kunnat se fint ut med jordbotten.

Det var ganska mycket. Vatten innehåller ju olika ämnen, i normala fall åtminstone, när det dunstar stannar väl övriga ämnen kvar i akvariet och ackumuleras?

Rickard p
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 aug 2010, 12:53
Ort: örebro

Re: Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av Rickard p » 21 nov 2012, 17:33

Har ett 30 liter med jord och ett tunt sand lager ovan det fungerar med många olika växter .
Karet har en 9 watt lysrör lampa en power head på 2 watt det fungerar mycket bra till räkor guppy en mal.
Byter 5 liter i veckan och matar lite varje kväll .

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Re: Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av JK » 21 nov 2012, 18:14

Ja fast då är det ju med sand ovanpå. Funderar på om man kunde ha så som jag beskrivit och en lågenergilampa ovanför, belysning är inte min starka sida. Men den inte borde väl inte vara för stark om man inte tänker tillsätta annan näring.

Användarvisningsbild
Rho
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 jul 2012, 17:30

Re: Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av Rho » 22 nov 2012, 10:51

Titta på den här bloggen, den verkar tyvärr inte aktiv längre men karln hade många fantastiska småakvarier med torv/lövbotten + lågenergilampor som enda teknik och diverse fiskar & växter - sjukt fint foto, dessutom.

http://www.deaddarlings.se/

Eller besök Södermalms akvarieaffär. :D

JK
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 sep 2010, 13:17

Re: Jordbotten utan sand eller grus

Inlägg av JK » 22 nov 2012, 12:53

Det var den bloggen jag hade i åtanke faktiskt, mycket vackert inredda akvarier. Det verkar vara torvbotten, kanske bitar utskurna ur torvblock eller dylikt. Det är nog endast levandefoder som kan användas i sådana akvarier och kanske ganska täta vattenbyten. Ja det är inte dåligt att få det så snyggt med bara en lågenergilampa över varje akvarium, eller över många av dem åtminstone. Skulle vara intressant att se någon som är kunnig inom området förklara lite mer ingående hur sådana akvarier kan bli så snygga och fungera.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster