Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Ann » 20 aug 2012, 16:19

Startade om ett kar, så det är nästintill nystart.
Förutsättningarna.
30L. 30*30*35cm.
Botten 7cm bränd röd lera.
Hyffsat mycket växter, 60% snabbväxande, finns även lågväxande.
Flytväxter red root floater och riccia. även någon slags köttätande tråd som blommar jättesnyggt gult ovanpå riccian.
Har även en fin stängerlväxt som skall vara snabbväxande, som är rätt röd i topparna. Vore ju trevligt om det gick att behålla det röda på både redd root floater och på den här stängeln.
Har i dagsläget 15w ovanför med reflektor (Dymax Astro Light).
vill egentligen hellre sätta lampan i en annan armatur ovanför, men då sticker den så i ögonen när man tittar på akvariet då dom flesta lampor verkar vara för långa och sticka ut utanför armaturen (morr).
Karet körs helt tekniklöst för stunden (om vi frånser belysningen).
0,5ml Eacy carbo kommer jag testa att ge.
Invånare i karet är 4 vuxna och 10 yngel Endlers.
9 räkor, 2 Otocinclus och 5-6 Posthorn.

Vad tror ni är lämpligt i belysningsnivå?
Har hört/läst att man bör använda mindre belysning när man kör lowtech. men jag vill ju ändå fortsätta lite med EC.
Har starkare lampor hemma, men då var det lägre kelvin. Fast personligen gillade jag det lite gulare ljuset bättre.
Men vad gillar växterna bäst?
Som sagt, skulle helst vilja hitta en lägre lampa med vanlig E27 fot att ha i min andra armatur så jag kommer ifrån akvariebelysningen. Men då måste den va låg så den inte sticker ut för mycket.
Någon som har tips om hur mycket belysning jag bör sattsa på?

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Pettson » 20 aug 2012, 19:04

Kör en 30L kub med lite fisk, posthorn och red root floater samt annat med en 13 w lågenergi i en terrarieramp från Exo Terra liggandes ovanpå. Räcker och växer i burken, göder med EC sporadiskt. Likadan sand som dig i hälften och torv i andra halvan.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Ann » 20 aug 2012, 19:39

Låter lovande, tack. blir dina red root röda? För mina är i dagsläget knallröda, nästan lila eller purpurfärgade.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Pettson » 21 aug 2012, 00:23

De red roots du har kommer från mig eller sonens akvarie och färgen är otrolig på dem.

En intressant sak Janne diskuterade med mig förra veckan är att ljuset är inte allt för den växten trotts det skrivs så. Både han och jag har (min 30L kub) akvarium med "piss belysning" och torv där red root blir knallröd men i mitt jobb kar växer de bara men förblir mörkt gröna trotts Easy Carbo och ProFito och starkare belysning än här hemma.
Janne har ett i ett av sina växtkar, mitten av de 3 under bamse karet, blekare red roots än i 2 av de andra. Han hade inte skött sin gödning var hans teori, vilket är mäsk och EC om jag fattat rätt. Trotts att ljuset är detsamma som det bredvid. Så viss gödning gynnar dem bättre/sämre, frågan är riktigt vad.
Sonen har fullt av dem, ett 125L som varannan vecka tömms på ungefär en halv plastkasse... Han missar EC och PF totalt, har på gränsen till för mycket fisk som övermatas när de väl får något men bra ljus. Hans red roots har till och med blommor ibland vilket känns "lite" orättvist då han inte gör något annat än då jag är där och fixar det.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Ann » 21 aug 2012, 08:36

låter lovande. då kanske jag skall hålla kvar vid min 15w 7200k. har ett par alternativ att välja mellan. har även led, eller 15w 2700k, 20w och 22w med 2700k. och lite annat som ligger. Janne hade ju superstarkt och flera rör som va över dom där intensivt röda. och jag vill ju gärna få behålla den snygga färgen.
blommer vore ju grädde på moset. så jag får hoppas. han tyckte jag skulle fortsätta med easy carbo men skippa pmdd.

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Pettson » 21 aug 2012, 15:39

Ska kolla min lågenergilampa och posta K talet och märke på den när jag är hemma. Minns inte ens om det är rör eller spiral formad lampa.
Glömde även att skriva att det är ca 20 L ifyllt bara i den 30 L kuben. Så det är nog 1 decimeter mellan vattenyta och lampa dessutom.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Ann » 21 aug 2012, 15:43

samma här, gissar på runt 20 L om man räknar bort bottenmaterial, interedning/växter och det som inte är fyllt.
En Dennerleekub med rundade hörn.
I dag är den lite disig, men det kan den ju vara i starten, så jag sätter mig på händerna och väntar tålmodigt :-)
Vore jättensnällt om du ville berätta vad du hade för lampa, så skall jag försöka hitta en likadan. För funkar det hos dig borde det ju rimmligen funka hos mig :)

Pettson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 521
Blev medlem: 01 feb 2011, 01:14
Ort: Stockholm

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Pettson » 21 aug 2012, 21:12

Blev just lite förvånad, det var en 7W warm white. Hittade den på Jula.
http://www.jula.se/stavlampa-lagenergi-e27-421140
Har antagligen byt ut 13 wattaren för den gått och stoppat i denna.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Belysning 30L Kubiskt Nano Low tech

Inlägg av Ann » 21 aug 2012, 21:15

nä men där ser man. kanske skall byta till min 15w som har 2700 då. den funkar fint i min andra armatur som jag gillar bättre. så det skulle inte vara fel :)
Bort med den blå belysningen och in med den varmare...
Får testa och se hur det funkar helt enkelt :)
Tack för att du tittade vad du hade.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster