Litet Low tech helt tekniklöst

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Litet Low tech helt tekniklöst

Inlägg av Ann » 18 aug 2012, 11:32

Jag har ett kar som jag haft igång ett tag som "karantänsakvarium". bara ett litet 12L. nu senast fick jag göra om det och inhysa ett gäng räkor som behövde komma ur sitt akvarium som dom annars skövlade.
Den här gången blev det extremt avskalat.
röd shrimpsoil (den röda brända leran) på botten, ner med växter från deras kar som var igång, en magroverot och sedan påfyllning med vatten från mitt kar som redan va igång och i med räkorna. Allt ställdes på bänken i köket.
Dvs ingen värmare, ingen pump eller filter, ingen belysning.
Det enda jag gjort är att byta ca 2 koppar vatten / dag.
tittar på det nu och förundras över hur fint det är. kristallklart vatten, räkor som pilar runt. växterna färskt gröna. lite trådalger kom snabbt men försvann lika snabbt när räkorna fick smak för dom. så dom är redan borta.
Nu har det här varit igång i det här skicket väldigt kort stund, men kan man ha ett akvarium såhär enkelt. Känns nästan för lätt.
Läser lite om era low tech och det verkar rätt ofta ändå vara olika pumpar inkluderade. och speciellt sammansatta bottnar.
det känns ju lite lockande att kanske gå upp ett snäpp och pröva detta på ett lite större kar. lite mer växter så kanske jag kan skippa vattenbyten också? eller iallafall fasa ut dom.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Litet Low tech helt tekniklöst

Inlägg av Bson » 18 aug 2012, 17:22

Att få växterna att överleva helt utan belysning måste nog ändå vara rätt hopplöst. Dom kan säkert se fräscha ut ett tag, men tillslut ger dom nog upp.
Dagsljus är ju en "knepig ljuskälla" att hantera utan att det blir en massa alger. Det blir ju oftast för mycket eller för lite ljus, beroende på årstid osv.
Ett större akvarium utan belysning blir ju också rätt tråkigt att betrakta?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Litet Low tech helt tekniklöst

Inlägg av Ann » 18 aug 2012, 17:49

Ljuset i dagsläget kommer från två fönster som ger ett indirekt ljus. men i taket ovanför finns belysning som går att använda vid behov. så jag kan styra om jag vill. Men hitills har det funkat bra, men det blir säkert störreljusbehov till vintern.
Men just nu funkar det, så jag petar så lite som möjligt på det.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Litet Low tech helt tekniklöst

Inlägg av hawkse » 18 aug 2012, 19:53

Årstidsvariationer i ett akvarie kan vara nog så kul att leka med. Kör på som innan :)

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Litet Low tech helt tekniklöst

Inlägg av Ann » 18 aug 2012, 20:26

friskt vågat hälften vunnet eller nått :)
Jag skall läsa mig grå lite till, så får vi se vad jag beslutar mig för. I dagsläget är ju 4 akvarier igång. Man kan väl säga att det är ett "vanligt" ett bräckt med massor av strömt och syrerikt vatten, ett åt high och ett low tech hållet. Vill jag omvanda ett till ett jordakvarium... tål att tänkas på. I dagsläget rätt nöjd med 3 av 4. det 4e är en pest under berabetning just nu. så jag funderar på vad jag skall göra med det.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster