Nystart av 540

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
hyttan
Frö
Frö

Nystart av 540

Inlägg av hyttan » 22 jun 2007, 09:21

Jag tänker mig ett sällskapsakvarie med mycket växter och mycket fiskar typ dvärgciklider och tetror, bara småfisk, ytterfilter, ingen kemi utom kanske lite PMDD ibland, jag undrar vad jag ska satsa på för bottenmatrial, tacksam för lite ideer :D

Användarvisningsbild
hyttan
Frö
Frö

540

Inlägg av hyttan » 24 jun 2007, 08:45

Jag ser när jag läser nedan att dom flesta svar finns redan vad som gäller min botten, jag talar om low-tech men skulle nog hellre satsa på high-tech men det skrämmer.
Jag har sysslat med akvarie i 50 år, "jag är 63", men dom sista 20 åren har det mest varit malawi, därför är det här med CO2 nytt och skrämmande, läste Peter Nymans hemsida http://www.pny.se/akvarium/ om hans 980 liters, det var ju närmast "skrämmande", hela tiden fick han parera och ju mera han parerade ju mer problem fick han, någon budget kan man tydligen inte ha, det verkar bara att handla det som behövs, kosta det som kosta vill.
"Mäskmetoden" finns ju och det går ju att få det att fungera, läste på "Klaras" hemsida, http://www.aqua.klaras.se/co2.htm , hon har ju fina akvarium men även hon längtade ju efter "high-tech".
Det bästa vore väl att köpa "rubbet", controller och hela köret, men då måste jag nog ha en tillvänjingstid i huvudet först.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 24 jun 2007, 09:17

Sen finns ju alternativet att gå en medelväg :)

Dvs.
- Ha en ren botten (enbart sand el grus).
- En belysning som ligger något lägre än hightech-nivåerna, i gränslandet mellan standard och riktig växtbelysning.
- Tillsätta gödning på regelbunden basis i samband med vattenbyten, och utöka mängden varefter växtmassan tilltar eller de uppvisar brister.
- Se till att akvariet inte enbart innehåller växter som växer saktare, utan att de finns av olika slag.

Funkar bra för mig på det viset.

Användarvisningsbild
hyttan
Frö
Frö

Inlägg av hyttan » 24 jun 2007, 11:19

Det låter ju bra, sen jag såg alla prunkande växtakvarier har jag inte fått det ur skallen, det låter klokt att börja lite försiktigt som du säger och att välja en del snabbväxande plantor som hjälper till, man kan inte komma ifrån att det kostar en hel del pengar om man ska köpa utrustning så det inte blir för arbetskrävande.
Får jag fråga ang. belysningen, ska man köra utan täckglas, s.k. öppet.

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 24 jun 2007, 11:30

hyttan skrev:Det låter ju bra, sen jag såg alla prunkande växtakvarier har jag inte fått det ur skallen, det låter klokt att börja lite försiktigt som du säger och att välja en del snabbväxande plantor som hjälper till, man kan inte komma ifrån att det kostar en hel del pengar om man ska köpa utrustning så det inte blir för arbetskrävande.
Får jag fråga ang. belysningen, ska man köra utan täckglas, s.k. öppet.
Finns tre faktorer som styr det valet som jag kan komma på...
En fråga om smak, en fråga om hur hoppbenägna fiskar man har, en fråga om det finns nån som kan riskera att trilla ner i akvariet (typ husdjur eller små barn). Jag har både öppna akvarier och akvarier med täckglas, 50/50.

Just val av belysning kan nog andra ge bättre råd om...men bra ljus som främjar växtligheten och som ändå inte gör att man "måste" tillsätta co2 och ändå har möjligheten att börja med det om man skulle vilja. Hoppas du förstår hur jag menar.

Användarvisningsbild
hyttan
Frö
Frö

Inlägg av hyttan » 24 jun 2007, 11:53

Jag förstår, jag gillar det du försöker förklara för mig, det går att få ett snyggt växt och fiskakvarie utan att blanda in alltför mycket teknik, det känns redan bättre.
Tack för tipsen

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: 540

Inlägg av pny » 24 jun 2007, 12:41

hyttan skrev:Jag har sysslat med akvarie i 50 år, "jag är 63", men dom sista 20 åren har det mest varit malawi, därför är det här med CO2 nytt och skrämmande, läste Peter Nymans hemsida http://www.pny.se/akvarium/ om hans 980 liters, det var ju närmast "skrämmande", hela tiden fick han parera och ju mera han parerade ju mer problem fick han, någon budget kan man tydligen inte ha, det verkar bara att handla det som behövs, kosta det som kosta vill.
Jag vet inte riktigt om jag känner igen den bilden av min akvariehobby... Visst har jag haft en del problem genom åren, som jag ogenerat delat av mig med på min blogg, men perioderna mellan problemen har också varit både många och långa...
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hyttan
Frö
Frö

Inlägg av hyttan » 24 jun 2007, 13:17

Det var inte illa ment, men när jag läste om igångsättningen och försöken att få det att fungera så blev iaf jag svett, jag upplevde din kamp med naturen som ganska påfrestande. Men det är ju från min synvinkel. :D

Peter66
Liten planta
Liten planta

Inlägg av Peter66 » 26 jun 2007, 06:53

Metalmaid skrev:Sen finns ju alternativet att gå en medelväg :)

Dvs.
- Ha en ren botten (enbart sand el grus).
- En belysning som ligger något lägre än hightech-nivåerna, i gränslandet mellan standard och riktig växtbelysning.
- Tillsätta gödning på regelbunden basis i samband med vattenbyten, och utöka mängden varefter växtmassan tilltar eller de uppvisar brister.
- Se till att akvariet inte enbart innehåller växter som växer saktare, utan att de finns av olika slag.

Funkar bra för mig på det viset.
Jag körde denna varianten innan jag konverterade tilll lowtech. Enda skillnaden är att jag nu har ett jordlager under gruset. fördelen som detta ger är att jag slipper göda med pmdd och bara byter vatten var 6:e månad. Dessutom växer det bättre nu.

kanotisten
Stickling
Stickling

Inlägg av kanotisten » 26 jun 2007, 11:40

Bild

Jag har inget speciellt bottenmaterial, utan vanligt grus. Jag har en CO2 anläggning som gick på ca 1500 kr. Hyfsat bra med belysning (kanske 0,4W/liter). Fyller på med lite växtgödning 1 gång i veckan.

Jag tycker ändå att det växer så att det knakar. Fiskarna mår bra, och vattnet har grymt bra kvalitet.

Kan inget om vattenkemi, eller vilka ämnen som växterna behöver (om det finns brist), utan är förvånad över hur lätt allt har varit. Har lite alger, men det tar fiskarna hand om.

Lägger ner kanske 1-1,5 timme i veckan på akvariet.

Så här såg den ut en precis en månad före ovanstående bild
Bild

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"