Är det ngn mening?

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Andersfiskar
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 jun 2007, 23:05
Ort: Sundsvall

Är det ngn mening?

Inlägg av Andersfiskar » 14 jun 2007, 23:09

Kan inte bestämma mig för hightec eller lowtech. Ena minuten har jag bestämt mig och nästa ångrar jag mig. De e så man blir tokig.
Saken är den att jag har nu ett sällskapsakvarium på 112L som har kommit igång med perfekta vattenvärden och kristallklart vatten. Växterna är ju som vanligt ledsna. Är inte helt sugen på att tömma allt och börja om. Är det någon ide att börja stoppa ned fryst jord i gruset och på så sätt bygga upp en liten jordbotten eller ger detta för liten effekt för att vara ngn idé att ge sig på? Ger det endast effekt om hela tanken är täckt av flera cm av jord? Jag kommer ju inte att kunna bygga upp så tjockt lager med den metoden. Är det ngn som provat detta eller Vad tror ni?
Det är många delar på ett spett.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Re: Är det ngn mening?

Inlägg av bena » 15 jun 2007, 00:11

Andersfiskar skrev:Kan inte bestämma mig för hightec eller lowtech. Ena minuten har jag bestämt mig och nästa ångrar jag mig. De e så man blir tokig.
Saken är den att jag har nu ett sällskapsakvarium på 112L som har kommit igång med perfekta vattenvärden och kristallklart vatten. Växterna är ju som vanligt ledsna. Är inte helt sugen på att tömma allt och börja om. Är det någon ide att börja stoppa ned fryst jord i gruset och på så sätt bygga upp en liten jordbotten eller ger detta för liten effekt för att vara ngn idé att ge sig på? Ger det endast effekt om hela tanken är täckt av flera cm av jord? Jag kommer ju inte att kunna bygga upp så tjockt lager med den metoden. Är det ngn som provat detta eller Vad tror ni?
i mina öron så låter det som att dina växter inte hade mått dåligt av lite växtnäring. och har du en tank igång, så varför starta om den om den inte krashar?
om du inte kan bestämma dig, köp en tank till :roll:
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Andersfiskar
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 jun 2007, 23:05
Ort: Sundsvall

Re: Är det ngn mening?

Inlägg av Andersfiskar » 15 jun 2007, 09:24

bena skrev: i mina öron så låter det som att dina växter inte hade mått dåligt av lite växtnäring. och har du en tank igång, så varför starta om den om den inte krashar?
om du inte kan bestämma dig, köp en tank till :roll:
Jag vill ju ge växterna större möjlighet att växa samt undvika toffsar o dyligt som brukar komma med svajjande co2-halter. Därför vill jag antingen gå över till jorbotten och sluta med vattenbyten eller tillföra co2 på annat sätt.
Jag har nog inte mandat hos familjen att köpa en tank till ännu...
//
Anders
Det är många delar på ett spett.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster