Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 08 feb 2012, 09:57

Har suttit ett antal kvällar och studerat era tådat om diverse kar kar, Hi-tech som Low-tech.
Jag har 2 kar idag, ett på ca 60-70 liter (har aldrig mätt exakt) sedan ett på 540liter, och jag vet inte i vilken kategori jag ska lägga dom karen i men inte har jag någon jordbotten inte så förmodar att man ska räkna dessa till Hi-tech?
Men det är inte min fråga igentligen.
Jag är sugen på att testa detta med jordbotten och svagare belysning.
Jag har läst att man bör ha kaktusjord? är detta ett måste eller kan man köpa helt vanlig blomjord och lite grus på de?

Är det någon som bor i Jönköpingsläng som kan tippsa om en bra butik där man finner växter och kunnit folk som verkligen kan akvarium och vad man kan ha för växter till ett Low-tech kar.
Tacksam för all hjälp!

MVH Elia.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av Clas » 08 feb 2012, 11:58

High-tech= Gödning,co2 och mycket ljus

Köp alt läs "ecology of the planted aquarium " så kommer du till insikt!

Mvh Clas

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av Mr_Ewing » 08 feb 2012, 12:04

High-Tech akvarium har oftast mycket teknik och belysning - dvs trycksatt CO2, regelbunden gödning och någon form av växtanpassad belysning samt mycket cirkulation.

Low-Tech akvarium har oftast lite belysning, teknik och cirkulation. För att de ska bli lite mer självgående använder många en jordbotten som ska förse växterna med näring i längden. Jordbottnen bryter ner matrester och fiskbajs till nyttig näring för växterna.
Man benämner ofta LT-avkarium som Wahlstad akvarium - då det är hon som först publicerade idén med jordbotten.

Bra växter som passar till LT-kar är alla växter som inte har mer än 2-3 prickar i svårighetsgraden på t.ex:
http://www.tropica.com/plants/plant-list-a-z.aspx
Med andra ord de flesta växter som inte kräver mycket ljus och CO2 för att trivas.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av Krukan » 08 feb 2012, 12:14

När LowTech kommer upp så brukar jag länka till henriklh:s, i mitt tycke, mycket snygga akvarium som jag tycker borde räknas som LT.

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f ... yle#p82914

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 08 feb 2012, 14:14

Clas skrev:High-tech= Gödning,co2 och mycket ljus

Köp alt läs "ecology of the planted aquarium " så kommer du till insikt!

Mvh Clas
Vart finner jag den boken?
Inga bra böcker på svenska? har lite lättare för svenska men går ju på engelska också.

MVH Elia.

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 08 feb 2012, 14:22

Mr_Ewing skrev:High-Tech akvarium har oftast mycket teknik och belysning - dvs trycksatt CO2, regelbunden gödning och någon form av växtanpassad belysning samt mycket cirkulation.

Low-Tech akvarium har oftast lite belysning, teknik och cirkulation. För att de ska bli lite mer självgående använder många en jordbotten som ska förse växterna med näring i längden. Jordbottnen bryter ner matrester och fiskbajs till nyttig näring för växterna.
Man benämner ofta LT-avkarium som Wahlstad akvarium - då det är hon som först publicerade idén med jordbotten.

Bra växter som passar till LT-kar är alla växter som inte har mer än 2-3 prickar i svårighetsgraden på t.ex:
http://www.tropica.com/plants/plant-list-a-z.aspx
Med andra ord de flesta växter som inte kräver mycket ljus och CO2 för att trivas.

Det stora karet 540liter är en kombi av Hi och Low-tech vet inte hur bra belysningen är 2*40 watt T8 rören kan jag inte svara på vad det är exakt då jag blev rekomenderad dessa i en butik, de skulle vara bra för växter. har beställd PMDD har inte hafta så mycket gödning men lite har det blivit av något som jag också har blivit rådd till men kommer inte ihåg vad det heter nu.

Det är annars bra sirkulation på vattnet och växter samt fisk verkar trivas, har Ciklider i lite olika färger och former, Kulfiskar, Blackmolly, och ett antal algätare (kaninte namnet på dom heller ) men de förökar sig något häjdlöst, likså Cekliderna har jag 9 yngel i ett annat kar nu tills de har blivit lite större (electrik yellow)

Men tillbaka till Low-tech, vilken typ av fisk passar till detta? för jag antar att inte vad som helst trivs?
och man ska inte ha någon cirkulation alls på vattnet eller mycket liten iaf om jag har fattat det hela rätt?

MVH Elia.

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 08 feb 2012, 14:26

Enn annan fråga som gäller mossan Riccia fluitans, köpte det på tradera vid ett par tillfällen, första försöket tror jag att fiskarna åt upp det ganska omgående för den farsvann direkt.
Men adra försäket la jag mossan i ett plastnät, men den verkar tyna bort den också, är det ett måste att ha CO2 för att lyckas, eller kommer det bli bättre när jag börjar med PMDD? mossan är i "Hi-Tech" karet, om det nu är det vill säga.

MVH Elia.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av Mr_Ewing » 08 feb 2012, 16:04

Riccia brukar vara väldigt tacksam och lätt att dra upp helt utan CO2 och PMDD - så det kan nog vara firrarna som käkar på den.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 08 feb 2012, 20:13

Mr_Ewing skrev:Riccia brukar vara väldigt tacksam och lätt att dra upp helt utan CO2 och PMDD - så det kan nog vara firrarna som käkar på den.

Nu har jag den i en yngelkasse men det verkar stå helt stilla, allt är ju smått. han jag köpte det av har förmodligen klippt sin lite och fått en massa småskit över, växer detta sämmre än om det hade suttit ihop?

MVH Elia.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av Mr_Ewing » 08 feb 2012, 20:51

Nä den brukar växa som tusan.
Den är svår att bli av med när du väl fått in den i akvariet.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 08 feb 2012, 21:01

Mr_Ewing skrev:Nä den brukar växa som tusan.
Den är svår att bli av med när du väl fått in den i akvariet.
Jaha, bara jag som inte lyckas då =(

MVH

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av hawkse » 08 feb 2012, 21:14

Nejdå, jag har rester av den i flera av mina kar men det är inte i alla kar den trivs. Vet inte riktigt vad det är som gör att den får det kämpigt ibland men gissar på ljus/andra växter som viktig faktor.

Som exempel har jag bitar av den i min lowtech räkskål med LE-lampa - där växer den inte alls. På fönsterblecket under ett täcke andra flytisar trivs den finfint i en plastbalja med PMDD och 50% vattenbyte i veckan. Likaledes i ett lågljuskar (2x36W Aquarelle över 0.625 kvm - inga reflektorer) med mäsk och PMDD - stormtrivs - men i hightech-karet med 320 W/m2, 30 ppm CO2 och fullt blås seglar det runt lite ensamma rester här och var utan tillväxt.

Nej, du är inte ensam. Iofs är jag glad om den håller sig på plats men det vore kul att veta varför den inte tar sig i förhållanden man tycker torde vara optimala.

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 09 feb 2012, 22:27

hawkse skrev:Nejdå, jag har rester av den i flera av mina kar men det är inte i alla kar den trivs. Vet inte riktigt vad det är som gör att den får det kämpigt ibland men gissar på ljus/andra växter som viktig faktor.

Som exempel har jag bitar av den i min lowtech räkskål med LE-lampa - där växer den inte alls. På fönsterblecket under ett täcke andra flytisar trivs den finfint i en plastbalja med PMDD och 50% vattenbyte i veckan. Likaledes i ett lågljuskar (2x36W Aquarelle över 0.625 kvm - inga reflektorer) med mäsk och PMDD - stormtrivs - men i hightech-karet med 320 W/m2, 30 ppm CO2 och fullt blås seglar det runt lite ensamma rester här och var utan tillväxt.

Nej, du är inte ensam. Iofs är jag glad om den håller sig på plats men det vore kul att veta varför den inte tar sig i förhållanden man tycker torde vara optimala.

Idag har jag hällt i första omgången med PMDD så nu får vi se om mossan tar sig.

Du skriver Mäsk, vad menas med det? är det "hemmagjord" CO2? funderar på att testa det oxå, läste en artikkel här på forumet igår om hur man gjorde det med 2 dunkar.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av Getingen » 09 feb 2012, 23:59

Riccian gillar inte cirkulation upplever jag.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av hawkse » 10 feb 2012, 08:16

Cirkulation kan ställa till det genom att Riccian ständigt slås isär, ja, men åas har jag en Ricciakudde som växer på mitt Hamburg-filter, direkt i filterströmmen, också...

elia
Stickling
Stickling
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:40

Re: Nybörjare som går i tankar om Low-tech

Inlägg av elia » 10 feb 2012, 09:22

hawkse skrev:Cirkulation kan ställa till det genom att Riccian ständigt slås isär, ja, men åas har jag en Ricciakudde som växer på mitt Hamburg-filter, direkt i filterströmmen, också...


jag förvarar mossan i en yngelkasse under lampan nu, men det verkar inte hjälpa. såvida inte pmdd förändrar saken.

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster