lowtech....

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

lowtech....

Inlägg av robbanbobban » 17 aug 2011, 14:41

Startade upp ett 112 l lowtech den 7 juni och har skött det som ett vanligt med vattenbyten men endå matat på för att växterna ska få näring, har då fått problem med nitrat möjligtvis eftersom att det var så nytt och inte hade så mycket växter i burken, vilket resulterade i fiskdöd och stora vattenbyten som följd... men nu har det blivit en liten skog iallafall av växter...

det jag undar är om jag kan "sluta" med vattenbyten och sköta det som ett lowtech nu när det finns mycket växter eller är jag tvungen att fortsätta med vattenbyten varje vecka? Finns det risk för fiskdöd om jag fortsätter med att mata på som vanligt och slutar med vattenbytena tvärt?


tacksam för svar :D

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: lowtech....

Inlägg av Raven » 17 aug 2011, 14:51

robbanbobban skrev:har då fått problem med nitrat möjligtvis eftersom att det var så nytt och inte hade så mycket växter i burken,
Då måste du ha gött med ENORMA mängder, tror mer på att ditt problem var nitrit.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

Inlägg av robbanbobban » 17 aug 2011, 15:39

bah menade nitrit.. ;-)
men tror ni att jag kan sluta med vattenbytena och se vad som händer eller är det dömt att misslyckas?

Användarvisningsbild
kaptenen
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 161
Blev medlem: 08 jun 2011, 17:33
Ort: Stockholm

Inlägg av kaptenen » 17 aug 2011, 17:58

Risken är typ 99,9 % för att få fiskdöd , så sluta inte med vattenbyten!
Om du redan har för höga halter bör du ganska omgående (typ så fort du kan) göra ett vattenbyte på ungefär 50 % och efter det mata mindre ett tag och köp inga nya fiskar på ett tag.

Användarvisningsbild
kaptenen
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 161
Blev medlem: 08 jun 2011, 17:33
Ort: Stockholm

Inlägg av kaptenen » 17 aug 2011, 18:02

Sorry men läste lite mellan raderna. Trodde att fiskdöden precis skett. Om du nyligen haft en fiskdöd i resultat av vattenbyten med vanlig matning, låter det inte ¨å logiskt att sluta med vattenbyten och normal matning. Hur mycket fisk har du? Om du har tänkt att sluta med vattenbyten så kan det inte gå 20 fiskar i karet med normal matning.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 17 aug 2011, 19:15

Att köpa ett no2-test är det bästa istället för att gissa, ibland kan akvariebutiker testa vattnet kostnadsfritt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

Inlägg av robbanbobban » 18 aug 2011, 08:28

Raven skrev:Att köpa ett no2-test är det bästa istället för att gissa, ibland kan akvariebutiker testa vattnet kostnadsfritt.
Har ett multitest hemma som är skit men nitriten är inget problem längre, nu är karet i bra balans och det finns ganska mycket växter så nu rullar karet på bra och har gjort i kanske 1 månad utan några döda fiskar.

Övermatar lite för att växterna ska få näring som man ska i lowtech.

min fråga blev helt fel formulerad i början av tråden..

Det jag undrar är om nu när karet är i balans ingen nitrat och fiskdöd på ett bra tag , kan jag böra köra det som ett lowtech och sluta med vattenbyten och kolla nitrit lite då och då eller är karet så inställt på att få vattnet bytt varje vecka att det inte går att "börja" om från början... :cry:

Ska man ha lite fisk i lowtech eller går det bra att ha ett par:)?

Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

Inlägg av robbanbobban » 18 aug 2011, 13:42

kaptenen skrev:Sorry men läste lite mellan raderna. Trodde att fiskdöden precis skett. Om du nyligen haft en fiskdöd i resultat av vattenbyten med vanlig matning, låter det inte ¨å logiskt att sluta med vattenbyten och normal matning. Hur mycket fisk har du? Om du har tänkt att sluta med vattenbyten så kan det inte gå 20 fiskar i karet med normal matning.
Har 20 fiskar nu...

:roll:

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 18 aug 2011, 14:02

Först och främst så beror det på vad du menar med 'sluta' med VB. Om du menar 20-30% VB en gång i månaden så kan det väl funka om du har 20st mindre fiskar och matar normalt/sparsamt. Men att bara byta en skvätt varannan palmsöndag är väl inte att rekomendera oavsett fisklast och absolut inte vid, som du har, hög fisktäthet. Jag vet dock att det funkar för vissa, men jag skulle inte tro att det är lätt att få det stabilt...
Men angående frågan om karet är inställt på vissa vattenbyten svarar jag nej.

Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

Inlägg av robbanbobban » 18 aug 2011, 14:30

Krukan skrev:Först och främst så beror det på vad du menar med 'sluta' med VB. Om du menar 20-30% VB en gång i månaden så kan det väl funka om du har 20st mindre fiskar och matar normalt/sparsamt. Men att bara byta en skvätt varannan palmsöndag är väl inte att rekomendera oavsett fisklast och absolut inte vid, som du har, hög fisktäthet. Jag vet dock att det funkar för vissa, men jag skulle inte tro att det är lätt att få det stabilt...
Men angående frågan om karet är inställt på vissa vattenbyten svarar jag nej.

Haha hade inte tänkt "sluta" felformulerat av mig menar att ta längre emellan vattenbytena, men om jag matar sparsamt/normalt så får väl inte växterna tillräckligt med näring? kör 20% vb varje vecka just nu och tänkte tanken bakom lowtech är väl att man inte ska byta vatten så ofta? eller har jag missuppfattat det hela?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 18 aug 2011, 14:50

Jag är absolut ingen LT-proffs, men som jag har fattat det hela så är det dom som i stort sett bara fyller på avdunstat vatten i sina LT-kar. Mitt enda egna försök ledde till ganska färgat vatten och en inte särskillt imponerande tillväxt...
Det var någon som hade en tråd med ett större akvarium med bränd lera som botten och helt utan cirkulation. Som jag kommer ihåg det så var det både snyggt och lättskött, ska kolla om jag hittar den tråden.

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... irkulation

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 18 aug 2011, 14:55

Krukan skrev:Jag är absolut ingen LT-proffs, men som jag har fattat det hela så är det dom som i stort sett bara fyller på avdunstat vatten i sina LT-kar.
Det är den mer extrema varianten av lowtech som jag lyckats mycket bra med, mycke växter mycke ljus och mycke djur som matas mycket.
Diana walstad har en lowtech variant med vattenbyte var 6:e månad sen finns det många andra olika varianter men att helt sluta med vattenbyten är inget jag rekommenderar för en nybörjare.
15-20% vattenbyte varannan vecka är en hyffsad kompromiss om förutsättningarna i akvariet är bra.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
robbanbobban
Stickling
Stickling
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 aug 2011, 09:53
Ort: Sollentuna

Inlägg av robbanbobban » 18 aug 2011, 15:37

Raven skrev:
Krukan skrev:Jag är absolut ingen LT-proffs, men som jag har fattat det hela så är det dom som i stort sett bara fyller på avdunstat vatten i sina LT-kar.
Det är den mer extrema varianten av lowtech som jag lyckats mycket bra med, mycke växter mycke ljus och mycke djur som matas mycket.
Diana walstad har en lowtech variant med vattenbyte var 6:e månad sen finns det många andra olika varianter men att helt sluta med vattenbyten är inget jag rekommenderar för en nybörjare.
15-20% vattenbyte varannan vecka är en hyffsad kompromiss om förutsättningarna i akvariet är bra.
Hade tänkt mig något liknande att fylla på vid avdunstning, men får väl köra på med 15-20% varannan vecka då, blir en bra kompromiss,ska jag fortsätta att övermata lite för näringens skull eller ska jag övergå till normalt?

Tack så jättemycket för alla svar!

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster