nergradera mitt hightech till lowtech

Här inne kan vi diskutera Low-tech/Walstad akvarier

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

nergradera mitt hightech till lowtech

Inlägg av bena » 06 apr 2008, 20:23

jag har kommit til den tråkiga slutsatsen att jag varken har tid, ork eller pengar till att fortsätta driva hightech och att utveckla det vidare. har inte ens tid att ta bort alger känns det som.
framförallt är det tidsbrist och ork som spelar in. jobbar 75%, men är borta i snitt 80 timmar/vecka hemmifrån pga att jag ofta måste sova i malmö pga dåliga pendlingsmöjligheter när man börjar kl 07.
kanske får orken tillbaka när jag får jobb i trakterna av bostaden..? tiden får jag iallafall.

hur som haver så tänkte jag återgå till lite med lowtech/walstad igen eftersom jag inte vill lägga ner det helt.

förutsättningar:
400L, 160X50X50
4X58w T8, 0.58W/L
innerfilter eheim 2252 och en cirkpump/powerhead med filter
mäsk-co2 som håller ph stabilt på 7.12-7.15 dygnet runt, ca19ppm co2
pmdd vid behov, dvs när växterna visar bristsymptom
vattenbyte, frekvens inte bestämd än, men ska hålla koll på vattenvärdena ordentligt
bottensubstrat, ca 5cm tjockt lager såjord med perlit blandat med bentonitlera och biltema blästersand 0,2-1,0mm (overkill att blanda ihop allt kanske?) och sen ca 7-10cm engelsk sjösten 4-8mm
växter komer främst vara olika cryptocoryne och echinodorus. kommer troligen att behålla en del hygrophila vid uppstarten oxå.

förslag?
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

patdah
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 320
Blev medlem: 12 nov 2007, 14:10
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Inlägg av patdah » 06 apr 2008, 20:56

Tvätta och urlaka jorden ordentligt.

Räkna med en månads uppstartstid.

Byt 25% vatten varje vecka första månaden för det kommer färgas av jorden.

Använd massor av snabbväxande växter i början... fler än du tror att du kommer behöva... och lite till...

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 06 apr 2008, 21:02

for the record, jag har haft igång lowtech tidigare.

jorden kommer jag försöka att urlaka, men tidigare har jag inte gjort det, men då har jag haft en hög frekvens av vattenbyte i början. ca 5-10%/dag.
klart bekvämare att slänga ner allt i en hink en månag med luftpump, men jag har inte de möjligheterna just nu.

tänkt införskaffa en del egeria densa till uppstarten oxå som får flyta löst vid ytan.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 06 apr 2008, 23:15

borde det inte gå att bara sluta med vattenbyten och minska på koldioxiden/belysningen?

jag kör lowtec utan jordbotten, funkar fint här iaf.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Inlägg av Metalmaid » 07 apr 2008, 10:57

Jag kör också lowtech utan jordbotten, även om jag provat med jordbotten oxå.

Förstår jag det rätt så tänker Bena starta om akvariet från noll. Jag tror nog det är rätt att gå på linjen akvarium med jordbotten, eftersom han strävar efter ett akvarium som inte behöver så mycket underhåll. När ett akvarium med jordbotten väl stabiliserat sig så är det ju relativt underhållsfritt om man bortser från växtgallring osv.

Sen att gå från hightech till lowtech genom att bara koppla bort co2 och minska belysning kan ju få dåliga effekter, ledsna växter och alger som gottar sig åt de ändrade förhållandena.

Sen kan jag väl tillägga, plantera gärna in nån form av flytväxter om du startar upp ett akvarium med jordbotten. Duktiga näringsförbrukare och lätta att gallra ur.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 07 apr 2008, 12:08

Jag är på averaters linje. Du har sannolikt en inkörd botten med mineralisering. Sänk vattenbytesfrekvensen och fimpa CO2:n.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 07 apr 2008, 13:58

Anledningen till att man har jordbotten är väl att botten blir inkörd direkt, eller mycket snabbare. Iom att du redan har en inkörd botten, så tror jag som deffen och averater att det går lika bra att minska belysningen och stoppa med CO2 direkt, utan omstart. Se bara till att ha en massa snabbväxare och flytväxter när du gör "bytet" :)
Bild

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 07 apr 2008, 15:24

problemen som jag ser det med att behålla akvariet och att bara släcka ner lite och ta bort co2 är följande:
min burk har bara varit igång i ca 3 månader, så botten är inte väl inkörd alls. men visst jag jag en bakteriekultur och klart vatten.

jag har trådalger som jag vill ha bort helt, och då kommer jag få dra upp alla plantor och gör då en rescape då jag inte är nöjd med den jag har.

jag har börjat få ett cyanoangrepp.

jag har inte mycket fisk, vilket innebär att co2-nivån kommer att ligga väldigt lågt för ett walstad.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

patdah
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 320
Blev medlem: 12 nov 2007, 14:10
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Inlägg av patdah » 07 apr 2008, 15:37

Även om befintlig botten är inkörd så ska man ha i åtanke att jord som substrat har en enormt mycket större ytarea än grus och det är ytarean man är ute efter när det gäller walstad/lowtech.

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 07 apr 2008, 20:18

bena skrev:problemen som jag ser det med att behålla akvariet och att bara släcka ner lite och ta bort co2 är följande:
min burk har bara varit igång i ca 3 månader, så botten är inte väl inkörd alls. men visst jag jag en bakteriekultur och klart vatten.

jag har trådalger som jag vill ha bort helt, och då kommer jag få dra upp alla plantor och gör då en rescape då jag inte är nöjd med den jag har.

jag har börjat få ett cyanoangrepp.

jag har inte mycket fisk, vilket innebär att co2-nivån kommer att ligga väldigt lågt för ett walstad.
Helt klart att du ska starta om karer med jordbotten om du ändå vill göra om det och starta om! Det blir ju mer arbete för dig, men det känns ju bättre att man är nöjd istället! :)
Kör på!
Bild

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 07 apr 2008, 20:25

Leonard skrev:
Helt klart att du ska starta om karer med jordbotten om du ändå vill göra om det och starta om! Det blir ju mer arbete för dig, men det känns ju bättre att man är nöjd istället! :)
Kör på!
jo, jag hade en bra layout på papper, men när det väl kom upp så var det inte så bra. har en bättre bild av allt nu, och att ta en dag eller 2 till att starta om det kan jag avvara.

har bra erfarenhet av jordbotten tidigare (och dåliga med när man försöka omplantera och när man ska försöka bli av med jorden igen när man bor i lägenhet ;) )

min tanke är att behålla lite mer krävande växter så som glossostigma, och då känns det som att det behövs mer ljus än ca 0.3W/L, därför vill jag behålla 0.58W/L, och ånda ha lite co2 igång. märker jag att det inte funkar så tar jag bort co2 och dämpar ljuset.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Dusko
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 mar 2008, 13:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Dusko » 07 apr 2008, 21:11

My 3 kronor :)

400 liters say you. I am like you, not much time but many aquariums to look after. Low light low tech suits my life style BIG TIME :wink:

Since you already have (if I understood correctly) some aqua soil under the gravel you should be fine. Even though folk says that this set-up can be run without soil, I personally go with it, to avoid deficiencies and also soil will produce some extra CO2. If you want to make the soil stronger, stick Tropicas NPK capsules under the grus.

I have a low tech in y living room and I don't work much on it. BUT I did choose plants very carefully.

If I were you I would plant lots of Cryptocoryne x willissi as a foreground plant (they don't grow tall at all, actually their leaves lay down on the ground which would look very nice in such big aquarium).
Lots of Crypto wendtii in the midground, some Crypto balansae on the sides, stick a few Anubias in shadowed spots (on sides, under wooden parts, etc).

Instead of fast growing stem plants (Egeria, Hygro) plant some Java Moss on wood, easier to control, but in my experience, you don't need any fast growers in Low Tech aquariums (again too much work)

As back ground, plant Aponogeton boivinianus (very fast grower, but easy to remove big leaves twice a week), Aponogeton crispus (again big leaves easy to remove), Crinum calamistratum (easy to care for).
All Crinum and Aponogeton plants love soil substrates. CO2 or no CO2, as soon they have soil (or some sort of NPK capsules) they will grow well.

Don't do often water change. As less water change as possible, is the whole secret of successful Low Tech aquariums. I find that 3 month is way too long, but every month and a half works very well.

Clean filters well with each water change. You will need good circulation all the time.
You should aim for a good water turn over of at least 7-8x the tanks volume per hour. Also, very important, moderate surface agitation, otherwise you might run into a slimy water surface film.

I would also suggest those 4 lights to be run without reflectors, or cut to two tubes with reflectors. Aim for 0,3 or max 0,4 watts/liter.

Seriously, if you want a low maintenance aquarium, do not use stem plants at all, they can be lots of work.

CO2 is not needed in this sort of set-up (but you already know this).

Walstad is cleaver (I read her book several times), but still in my experience with Swedish kran/tap water, which can't be compared with USAs tap water that contains lots of PO4 and NO3 + moderate GH to start with.
I do water change every approx 1,5-2 month (60-70%), and I do dose Tropica N&P+ traces and a bit of GH-Booster every two weeks.
I keep mostly very small fish (3cm, 4cm,5cm, and 3 SAE which are the biggest) in a 180 liters low light (0,3w/l) I do feed every day.

Often water change will cause all sorts of algae (even if you dose PMDD, since there is no extra CO2), and Easy Carbo can't help in this case, so it is better not to do often wc, to keep the CO2 steady.

Stock the aquarium with lots of Amano Shrimps (Caridina multidentata) and you can say good buy to hairy looking algae.
I have no algae whats so ever in this tank of mine. I did have some algae problems before, but I did mess around alot with ferts, especially by using Easy Carbo, and not having good water flow.

Hope this help a bit :)

Kind regards, Dusko
Bild

Skriv svar

Återgå till "Low-tech/Walstad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster