Hur mäter ni PMDD?

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Moxie
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 aug 2015, 17:27

Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av Moxie » 06 sep 2015, 19:14

Vi använder i dagsläget Tropicas plant growth som gödning.
Tänkte prova på PMDD istället.
Undrar om ni väger eller använder typ kryddmått när ni doserar?
När man kör kalkylatorn får man vikter och volymer i hundradelar.
Hur mäter ni?
Om ni väger, vilken våg använder ni?

Mvh
Moxie

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av Raven » 06 sep 2015, 20:35

Välkommen till PS, jag använder 1ml spruta till mikro+ och 1ml kryddmått till pulver.
Till mindre akvarier kan det vara lättare att blanda ut näringen i vatten och dosera av så blir det lättare att få rätt mängd.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Twix
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 jul 2015, 09:43

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av Twix » 07 sep 2015, 08:59

Jag kör standarddos Pmdd två gånger i veckan, har ett decilitermått som jag använder. 10 ml/ 100 liter akvarievatten.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av H » 07 sep 2015, 09:25

Mäter pulvret torrt med millilitermått(krm). du kan bocka i "torrdos" i heekes kalkylator och då får du måtten i ml. Dela med fördel in den mängden i två eller tre doser för att dosera olika dagar.

Som sagt, har du små kar så använd en stamlösning där du doserar 10 ml per varje 100 liter, den kan också delas upp i två tre dagar.

http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Säg vilken storlek du har på karet så skall jag hjälpa dig.

H.

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av mathias nilsson » 21 sep 2015, 18:23

H skrev:Mäter pulvret torrt med millilitermått(krm). du kan bocka i "torrdos" i heekes kalkylator och då får du måtten i ml. Dela med fördel in den mängden i två eller tre doser för att dosera olika dagar.

Som sagt, har du små kar så använd en stamlösning där du doserar 10 ml per varje 100 liter, den kan också delas upp i två tre dagar.

http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Säg vilken storlek du har på karet så skall jag hjälpa dig.

H.
Varför ska man dosera olika dagar?
Grönt är skönt!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av H » 21 sep 2015, 18:30

Det är inget måste, men det ger ett jämnare värde över hela veckan.

Tillexempel om man doserar stora doser, 50ppm NO3. Då slipper du spikar och dippar.

H.

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av mathias nilsson » 21 sep 2015, 18:37

H skrev:Det är inget måste, men det ger ett jämnare värde över hela veckan.

Tillexempel om man doserar stora doser, 50ppm NO3. Då slipper du spikar och dippar.

H.
Jag tycker att det fungerar bättre att dosera allt på en gång, jag glömmer lätt annars. Micron kanske man kan göra så med men inte ens det kommer jag ihåg.

Om man doserar tre gånger blir det väl ändå mer svajigt?
Grönt är skönt!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av Admin JTFix » 21 sep 2015, 22:55

mathias nilsson skrev:
Om man doserar tre gånger blir det väl ändå mer svajigt?
Nej, det absolut bästa är eg att dosera varje dag. :)
Så ju fler dagar du delar upp doseringen på ju bättre för både växter och invånare.

Doserar du allt på en gång så kommer du garanterat ligga på ett överskott i några dagar för att sedan i slutet på veckan troligen ligga på ett underskott, och det är svajigt om något.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av mathias nilsson » 21 sep 2015, 23:27

Anette J.T skrev:
mathias nilsson skrev:
Om man doserar tre gånger blir det väl ändå mer svajigt?
Nej, det absolut bästa är eg att dosera varje dag. :)
Så ju fler dagar du delar upp doseringen på ju bättre för både växter och invånare.

Doserar du allt på en gång så kommer du garanterat ligga på ett överskott i några dagar för att sedan i slutet på veckan troligen ligga på ett underskott, och det är svajigt om något.
Jag har helt enkelt löst det som så att jag göder som en galning och sedan byter jag 90% av vattnet varje vecka. Att ha alla näringsämnen fritt i vattenkolumnen hela tiden måste vara bättre än att utsätta akvarierna för den mänskliga faktorn (i mitt fall)

Jag har inga tunga alger och bra tillväxt utan brister, det kanske är att balansera på en tunn lina men jag upplever att det fungerar rätt bra här om man ser till hur många andra meckar för att hamna rätt.

På vilket sätt skulle ett överskott skada egentligen? Jag är helt övertygad om att det inte är näringen som skapar problem i sig, ljus och gas är nog värre faktorer, även om man nu bör räkna in dem med övrig gödning.
Grönt är skönt!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av Admin JTFix » 21 sep 2015, 23:40

Ren kemi svarar på alla dina frågor, och jag har redan svarat dig på varför en gång.
Mät alla näringsämnena i karet under en vecka så får du se hur svajigt det är.
Ett 90% VB låter inget vidare heller utan mer något man gör om man måste. (vid kraftigt överskott, CO2 förgiftning, gas, GW eller liknande)

Jag meckar inget, har inga alger alls och mina kar är väldigt stabila.
Jag försöker se till så att växterna har så jämn tillförsel på näring som möjligt. Ett stort överskott är aldrig bra.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av mathias nilsson » 21 sep 2015, 23:50

Anette J.T skrev:Ren kemi svarar på alla dina frågor, och jag har redan svarat dig på varför en gång.
Mät alla näringsämnena i karet under en vecka så får du se hur svajigt det är.
Ett 90% VB låter inget vidare heller utan mer något man gör om man måste. (vid kraftigt överskott, CO2 förgiftning, gas, GW eller liknande)

Jag meckar inget, har inga alger alls och mina kar är väldigt stabila.
Jag försöker se till så att växterna har så jämn tillförsel på näring som möjligt. Ett stort överskott är aldrig bra.
Vilka problem kan jag få då?

Jag kör en moddad defdac-mix rakt i karet en gång i veckan, skön tillväxt genom hela perioden, inga alger, inga brister, vital fisk med bra färg och hull, de förökar sig till och med trots att jag inte är så sugen på det.

Din metod bör förutsätta att man testar vattnet och reglerar vid ökad biomassa? Näringsåtgången lär öka om växtmassan ökar?

Skulle jag behöva mäta skulle jag aldrig ha akvarier :)

Edit: micron doserar jag olika ibland, nu på senaste har jag hällt den rakt i karet också..

Jag kan inte lägga in bilder enkelt här, det finns typ 150 stycken på min instagram om ni använder den plattformen. Sök på Mathiasaquariums bara :)
Grönt är skönt!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av H » 22 sep 2015, 08:59

Funkar det med dosering en gång per vecka (eller varannan vecka för min del i vissa fall) så kör på det. men som sagt det blir jämnare med flera doser. Att mäta ämnena med dropp eller sticka är allt för oexakt.

Huvudsaken är att det inte blir brist på näringen någon gång.

"EI" går ut på just att det alltid skall finnas näring tillgängligt, och då ger man ett litet överskott av allt.

H.

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av mathias nilsson » 22 sep 2015, 09:35

H skrev:Funkar det med dosering en gång per vecka (eller varannan vecka för min del i vissa fall) så kör på det. men som sagt det blir jämnare med flera doser. Att mäta ämnena med dropp eller sticka är allt för oexakt.

Huvudsaken är att det inte blir brist på näringen någon gång.

"EI" går ut på just att det alltid skall finnas näring tillgängligt, och då ger man ett litet överskott av allt.

H.
Absolut, ett överskott är alltid bra.

För min del är det viktigt att det är enkelt. Ingen direkt elektronik och minimalt med skötsel i så stor utsträckning som möjligt.

Jag har kört med controller, jag har även provat att sprida ut gödningen på flera dagar. Det matchar inte min livsstil, jag kan köra ett race med akvarierna på fredagar eller söndagar, övriga dagar finns det annat som käkar upp tiden för mig.

Jag vill tänka att en fulldos en gång i veckan innebär lika mycket gödning som sex eller sju små doser. Växterna har garanterat den gödning som behövs ända tills nivåerna sänkts till nära noll. Denna cykel påbörjas på nytt i samband med vattenbyte. Om värdena sänks så är det helt enkelt i sin ordning i vilket fall då det ändå finns näring fritt i vattenkolumnen.

Jag förstår fortfarande inte hur min metod skulle skada något. Det är bara bra för fisken med nytt vatten, jag lovar att det finns farligare saker för djuren än rent svenskt kranvatten..
Grönt är skönt!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av H » 22 sep 2015, 19:57

90% vattenbyte regelbundet är lite overkill för min egen del. Men har du bra vatten så är det väl OK. Vissa vattenverk bjuder på kloramin och kanske annat skit, då passar det sig säkert mindre bra. men jag ser ingen anledning till att inte fortsätta med det som funkar.

H.

Moxie
Frö
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 aug 2015, 17:27

Re: Hur mäter ni PMDD?

Inlägg av Moxie » 06 feb 2016, 20:23

Tack för svaren, Raven, H och Anette J.T.

Ursäkta att jag inte deltagit i tråden jag startade, vi åkte på sjukdom och lite annat skit i familjen.
Då hamnade akvarierna på sparlåga, men nu med nya året är allt bra igen och nya tag.

Ser att tråden levde vidare med lite andra intressanta spörsmål.

Kan konstatera att ingen verkar väga pulvrena utan ni måttar upp det.

Jag återkommer om fler PMDD frågor om de uppkommer.

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster