Bottengödning

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Bottengödning

Inlägg av Dashivas » 05 nov 2014, 15:41

Satt och funderade på hur jag kan gynna mina växter att växa snabbare.

Bottengödning kom jag att tänka på för rötterna tar upp mer än bladen om jag förstått rätt.
Vad bör man använda i ett ingånget kar?
Kan det funka att ta pmdd i en spruta in bland rötterna?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bottengödning

Inlägg av hawkse » 05 nov 2014, 20:49

Bottengödning är fina grejor. Vilka växter som föredrar bottengödning framför näring i vattnet varierar men jag har märkt att även de växter som klarar sig utmärkt med enbart gödning i vattnet (t ex många stängelväxter) växer bra mycket kraftigare och finare om man låter de rota sig ett tag så skillnad gör det. Echinodorus och Cryptocoryne blir alldeles överlyckliga av bottengödning så har du sådana är det inte mycket att tveka på (även om jag faktiskt lyckats hålla Echinodorus vid liv och frodas flytande i många månader).

För att tillsätta gödning i efterhand rekommenderar jag lerkulor i sanden några centimeter från de växter du vill hjälpa på traven. Lerkulor kan du antingen köpa eller göra själv genom att gegga ihop Katty(1) kattströ med vatten, rulla bollar och bränna i ugnen. Notera att de *inte* blir vattenbeständiga av bränning i vanlig ugn men de håller iaf ihop tillräckligt länge för att man ska hinna få ned dem i bottensanden utan att de löser upp sig i vattnet. Jag antar att man kan få dem hårdare om man har en ugn för t ex keramik men tycker inte det behövs.

(1) Eller annan likvärdig, ren, obränd naturlera. Kontrollera innehållsförteckningen att ingen parfym eller andra kemikalier tillsatts.

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Bottengödning

Inlägg av Dashivas » 05 nov 2014, 21:45

hawkse skrev:Bottengödning är fina grejor. Vilka växter som föredrar bottengödning framför näring i vattnet varierar men jag har märkt att även de växter som klarar sig utmärkt med enbart gödning i vattnet (t ex många stängelväxter) växer bra mycket kraftigare och finare om man låter de rota sig ett tag så skillnad gör det. Echinodorus och Cryptocoryne blir alldeles överlyckliga av bottengödning så har du sådana är det inte mycket att tveka på (även om jag faktiskt lyckats hålla Echinodorus vid liv och frodas flytande i många månader).

För att tillsätta gödning i efterhand rekommenderar jag lerkulor i sanden några centimeter från de växter du vill hjälpa på traven. Lerkulor kan du antingen köpa eller göra själv genom att gegga ihop Katty(1) kattströ med vatten, rulla bollar och bränna i ugnen. Notera att de *inte* blir vattenbeständiga av bränning i vanlig ugn men de håller iaf ihop tillräckligt länge för att man ska hinna få ned dem i bottensanden utan att de löser upp sig i vattnet. Jag antar att man kan få dem hårdare om man har en ugn för t ex keramik men tycker inte det behövs.

(1) Eller annan likvärdig, ren, obränd naturlera. Kontrollera innehållsförteckningen att ingen parfym eller andra kemikalier tillsatts.

funkar det att spruta ner pmdd bland rötterna ?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bottengödning

Inlägg av hawkse » 05 nov 2014, 21:53

Aldrig testat med PMDD mellan rötterna men tror inte det stannar tillräckligt länge där ändå. Vissa tipsar om att berika lerkulorna med PMDD så det kan ju vara en variant.

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Bottengödning

Inlägg av Dashivas » 05 nov 2014, 22:00

hawkse skrev:Aldrig testat med PMDD mellan rötterna men tror inte det stannar tillräckligt länge där ändå. Vissa tipsar om att berika lerkulorna med PMDD så det kan ju vara en variant.
Har ler kulor som bottensubstrat så kanske borde ta upp en näve och torka sen blötlägga det i pmdd

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bottengödning

Inlägg av Raven » 05 nov 2014, 22:29

hawkse skrev:Notera att de *inte* blir vattenbeständiga av bränning i vanlig ugn men de håller iaf ihop tillräckligt länge för att man ska hinna få ned dem i bottensanden utan att de löser upp sig i vattnet.
Skär av toppen på en spruta, fyll med lera och tryck ned i sanden.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bottengödning

Inlägg av hawkse » 05 nov 2014, 23:24

Det var en ny variant! Tack för den idén, Raven.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Bottengödning

Inlägg av Malen 27 » 06 nov 2014, 04:09

Inte alla av oss, har gamla sprutor liggande!!!, men det kan vara såna som man fått till att fylla på sina bläckpatroner till en gång.
Om detta har jag tidigare skrivit om,men då att man använder sprutan till att fylla med blom,plantjord istället för ett helt jordakvarium.
Det var kul den gången, när jag pryttsade ner lite till två E, amasonicus,och på bara några dagar senare skickade båda upp blomstänglar.
Nu är dessa växterna så makalöst stora och kraftiga,så jag har inte varit med om något liknande under alla mina år som akvarist.
Likadant med en del E, cordifolius, blad stora som handflator i ett 170lit, flyttar jag dom mår dom nog inte bra och balansen i karet kan rubbas.
Men så här kan jag inte heller ha ett kar som är så, igenväxt.
Utan pmdd skulle jag nog aldrig kunna uppnå detta resultatet.
Man får fylla på ca 2-3 gånger i veckan om inte bladen ska börja gulna.
Har ännu inte lagt ut någon bild på dessa sidor!!.
Men dessa hade jag gärna velat visa om jag förstod hur.

Malen.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bottengödning

Inlägg av Raven » 06 nov 2014, 04:39

Malen 27 skrev:Inte alla av oss, har gamla sprutor liggande!!!
5ml sprutor följer med jbl's vattentester och kan köpas på ebay för småpengar, frågar man snällt har nog vårdcentralen en över.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Bottengödning

Inlägg av Dashivas » 06 nov 2014, 07:25

Raven skrev:
Malen 27 skrev:Inte alla av oss, har gamla sprutor liggande!!!
5ml sprutor följer med jbl's vattentester och kan köpas på ebay för småpengar, frågar man snällt har nog vårdcentralen en över.

Bara knalla in på apoteket och köpa för några kronor annars

Dashivas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 17 sep 2014, 18:43

Re: Bottengödning

Inlägg av Dashivas » 06 nov 2014, 07:26

Malen 27 skrev:Inte alla av oss, har gamla sprutor liggande!!!, men det kan vara såna som man fått till att fylla på sina bläckpatroner till en gång.
Om detta har jag tidigare skrivit om,men då att man använder sprutan till att fylla med blom,plantjord istället för ett helt jordakvarium.
Det var kul den gången, när jag pryttsade ner lite till två E, amasonicus,och på bara några dagar senare skickade båda upp blomstänglar.
Nu är dessa växterna så makalöst stora och kraftiga,så jag har inte varit med om något liknande under alla mina år som akvarist.
Likadant med en del E, cordifolius, blad stora som handflator i ett 170lit, flyttar jag dom mår dom nog inte bra och balansen i karet kan rubbas.
Men så här kan jag inte heller ha ett kar som är så, igenväxt.
Utan pmdd skulle jag nog aldrig kunna uppnå detta resultatet.
Man får fylla på ca 2-3 gånger i veckan om inte bladen ska börja gulna.
Har ännu inte lagt ut någon bild på dessa sidor!!.
Men dessa hade jag gärna velat visa om jag förstod hur.

Malen.
uppenbart så är detta nått jag måste göra får prova med hemmagjorda kulor först.
tackar

Användarvisningsbild
Mr Singa
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2011, 19:17
Ort: Göteborg

Re: Bottengödning

Inlägg av Mr Singa » 14 nov 2014, 12:37

Om man frågar någon på Apoteket så finns det 10 ml För dom som vill ha.
Använder både den stora och 5ml när jag gör rent mina diffar.
Ett glas med Klorin slang till diffen och sprutan så trycker du till lite så att det bubblar till så sliper du få Klorin i dina diffar.

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster