Standardrecept eller unikt per kar?

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Standardrecept eller unikt per kar?

Inlägg av hawkse » 06 okt 2012, 19:48

Jag har nyligen gått från att köra ett standardrecept för alla mina kar till att blanda min PMDD unikt per kar. Jag tycker mig se bättre resultat (dvs, varje kar reagerar olika och mer förutsägbart) redan efter en knapp månad med denna förändring.

Hur gör ni andra?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Standardrecept eller unikt per kar?

Inlägg av Getingen » 06 okt 2012, 19:49

hawkse skrev:Jag har nyligen gått från att köra ett standardrecept för alla mina kar till att blanda min PMDD unikt per kar. Jag tycker mig se bättre resultat (dvs, varje kar reagerar olika och mer förutsägbart) redan efter en knapp månad med denna förändring.

Hur gör ni andra?

Hur gör man för att veta vilket recept man ska blanda? Som jag förstår så har man kunskap om vilka växter som förbruka mer ämnen en andra och gissar sig på så sätt fram till något som kan passa? Jag är usel på kemibiten.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Standardrecept eller unikt per kar?

Inlägg av hawkse » 06 okt 2012, 20:36

Getingen skrev:Hur gör man för att veta vilket recept man ska blanda? Som jag förstår så har man kunskap om vilka växter som förbruka mer ämnen en andra och gissar sig på så sätt fram till något som kan passa? Jag är usel på kemibiten.
Ungefär så. Det jag nu främst testat på senare tid är att öka på Mg-halten i karen och jag tycker absolut att tillväxten ser mycket bättre ut samt har bromsat (!) upp. Dvs, friskare tillväxt men något långsammare.

Gasse länkade för längesedan till en tråd med titeln "Method of controlled imbalances" vilken var mycket intressant. Den gick i korthet ut på att man ska lära sig läsa de tecken som växterna ger vid brist och kompensera enskilda näringsämnen istället för att höja hela dosen samt att olika växter förbrukar olika mycket av de olika näringsämnena så en standarddosering är eg omöjlig.

Det tydligaste och enklaste exemplet är när prickalger börjar visa sig på glaset i ett i övrigt väl fungerande hightech-kar. Den allmänna uppfattningen är att detta tyder på ett kar där tillväxten är begränsad av tillgången på fosfat.

I mitt huvudkar har jag under en längre period tyckt att vissa växter haft skum form på nytillväxten och i mitt nano har det öht inte gått få någon som helst styr på tillväxten då en gigantisk kalksten leker jojo med kH-värdet över veckan.

Den ökade Mg-dosen i båda karen har i huvudkaret resulterat i att H pinnatifida för första gången faktiskt växer i det karet och i nanot har tillväxten stabiliserat sig med härlig, jämn tillväxt som följd.

I huvudkaret ser jag däremot nu en hel del prickalger på frontrutan och någon enstaka trådalg (som siameserna glatt tar hand om). Alltså tänker jag nu justera upp fosfat-halten i mitt recept för huvudkaret men i övrigt behålla näringsnivåerna som de är tills någon annan brist/alg dyker upp.

Så, receptet är hela tiden relativt utgångspunkten. Ligger jag nu på 1 ppm fosfat så justerar jag i nästa recept upp till 2 och kör så ett tag.

Googla gärna tråden jag nämner ovan. Killen där hade en något mer strukturerad metod för att komma fram till sina kars exakta näringsbehov men hela resonemanget byggde på observation.

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Standardrecept eller unikt per kar?

Inlägg av Leonard » 06 okt 2012, 23:00

Jag kör också individuellt recept för varje kar (nu har jag bara ett kar iofs). Tycker att det fungerar bättre än standardreceptet för PMDD. Jag kör med torrmix, som jag tycker är enkelt att dosera och ger alltid samma förhållande mellan ämnena jag doserar.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster