Cryptocoryne wendtii

Här kan ni skriva och läsa beskrivingar av växter.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Metalmaid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1839
Blev medlem: 26 sep 2006, 14:49
Ort: Norra Gästrikland
Kontakt:

Cryptocoryne wendtii

Inlägg av Metalmaid » 01 dec 2009, 18:49

Ventenskapligt namn: Cryptocoryne wendtii
Familj: Araceae

Släktet Cryptocoryne är talrikt och många arter påminner om varandra och det kan därför vara svårt att artbestämma dessa plantor, i vissa fall förekommer det också underarter och hybrider vilket försvårar det hela ytterligare.

Cryptocoryne wendtii finns i många olika varianter och vill man säkert veta vilken man har så får man nästintill gå ner på mikroskopisk nivå och titta på skillnader i kromosomer. Sen är det ju även så att skillnaderna i utseende inte bara har med skillnader i kromosomer att göra utan de kan även se olika ut beroende på vattenvärden, ljustillgång och gödningsregim mm. För mig är det inte så viktigt att veta exakt vilken variant jag har så jag nöjer mig med att kalla den Cryptocoryne wendtii men tycker det är bra att det finns kännedom om att det finns undergrupper på växtmarknaden.

Precis som vad gäller andra arter från släktet Cryptocoryne så kräver plantan en tillvänjningsperiod innan den på allvar börjar växa. Cryptocorynes är känsliga för förändringar och ibland kan man därför råka ut för något som kallas Cryptocoryne-sjuka, detta känns igen genom blad som så sakteliga börjar förtvina och även om plantan ser döende ut så skall du inte ge upp hoppet eftersom att den med tiden kommer att skjuta nya blad.

Denna rosettväxt förökar sig genom att producera sidoskott.

Krav:
Belysning: Lågt-Högt
Co2: Ej nödvändig
Gödning: Ej nödvändig
Temperatur: 20-30°C
Vatten: Mjukt-Hårt
pH: 5,5-9
Svårighetsgrad: Lätt

Bild

Posta gärna in fler bilder.

Återgå till "Växtarkiv"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster