"Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Byggt nått eget? Frågor om akvarieteknik? Det som inte går under "växter" kan det skrivas om här.

Moderator: Hedersmedlemmar

[daniel]
Stickling
Stickling
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 okt 2013, 09:54

"Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av [daniel] » 30 okt 2013, 23:40

En kommer snart bli med akvarier och då funderas det kring filtrering. :)

Med ett ""Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter" brukar en syfta på ett filter där:
- Vattnet i regel mekaniskt förfiltreras
- transporteras via rör under bottensubstratet
- ut ur hålen (mer) och genom substratet.
Där det uppstår biologiskfiltering; se t. ex fluidiserat sandfilter (video).

- Resurser -
Zoopet/plantswap/blogginlägg.

Planted Tank:
· "RFUG - A Blast from the Past - DIY"
· "External CO2 reactor-RFUG-Mattenfilter combo design" (Se: mattenfilter (med eller utan växter..))
· "Under Substrate water return manifold, a.k.a., USWRM" (nämnd artikel)

Media:
"DIY my aquarium with filtration under gravel for crystal water" (med luftpump samt överblick av rördragning etc)
"reverse under gravel test"" (med luftpump)
"Mitt hemmabyggda bottenfilter" (shrimpsoil och ibaraki soil)
Allt går med lite planering; även att ha "soil-substrat", en hjärnfis kan vara att göra små avgränsade "dammar" med sand/grus/etc-substrat.

Div:
"A River Runs Through It"
"Undergravel Filters: Conventional, Reverse-Flow, & RTR's Ultimate Over-Engineered RFUG"

För egen del vill jag helt enkelt ha så stort filter som möjligt; gjort rätt == lyckligare levande varelser i tanken samt minsta möjliga kostnad både när det gäller tid och i andra hand monetära medel.
Materialet jag kommer använda är vanliga VP-rör och lite T-rör från Aquaristic samt då filter osv. Hålen kommer peka rakt ned mot bottenrutan. Substratet kommer vara nämnt företags finastesand till kornstorlek eller julas blästersand, det förstnämnda alternativet känns som ett säkrare kort.

Den planterade mattenfilter-varianten ser ut som ett väldigt intressant inslag då den ger en möjligheter att baka in det hela. Gäller bara som vanligt att klura ut hur! :lol:
Samt att med lite kreativt tänkande/placerande av hålen gömma vulkan/kvicksands-effekten. (Video: 1, 2).

· Har någon experimenterat vidare med detta?
· Fler resurser att dela med sig av?
· Tankar/idéer kring ämnet?

ps. Om nu en av länkarna senare går i tu, tänk på att Internet Archives "Way Back Machine" förhoppningsvis fortfarande finns kvar när du behöver den. ds.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av hawkse » 07 nov 2013, 21:56

Trevligt ämne! Mitt kar från tråden rullar fortfarande på och funkar alldeles ypperligt. Enda underhållet är att jag kramar ur förfiltermattan en gång i veckan i samband med vattenbytet. Har startat ytterligare ett litet "refugium" med omvänt bottenfilter och även detta är underhållsfritt. Det svåraste är att få en snygg lösning på pumpen/förfiltret och matcha flödet så man slipper små sandvulkaner.

Beroende på invånare i karet kan det också riskera blir lite väl lite cirkulation i karet så jag har fått addera cirkulationspumpar så det inte blir helt stiltje i karen.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: "Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av Bson » 08 nov 2013, 08:40

En värmekabel under bottensustratet för att få lagom cirkulation är kanske att föredra. Iaf. man tänker ha växter i karet.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: "Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av Raven » 13 nov 2013, 16:45

Bson skrev: Iaf. man tänker ha växter i karet.
Bottenfilter funkar bra ihop med växter, javaormbunkar och anubias blir mindre känsliga för rutten stock.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

[daniel]
Stickling
Stickling
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 okt 2013, 09:54

Re: "Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av [daniel] » 02 dec 2013, 17:05

Uppdatering; limmat grunden i vart fall. :)
Blir väl en tråd i projekt sektionen här med bilder.

Bild
hawkse skrev:Trevligt ämne! Mitt kar från tråden rullar fortfarande på och funkar alldeles ypperligt. Enda underhållet är att jag kramar ur förfiltermattan en gång i veckan i samband med vattenbytet. Har startat ytterligare ett litet "refugium" med omvänt bottenfilter och även detta är underhållsfritt. Det svåraste är att få en snygg lösning på pumpen/förfiltret och matcha flödet så man slipper små sandvulkaner.

Beroende på invånare i karet kan det också riskera blir lite väl lite cirkulation i karet så jag har fått addera cirkulationspumpar så det inte blir helt stiltje i karen.
Oh, finfint! :)
Har du bilder på verken? :)

Enda egentliga frågetecken ang nuvarande projektet är om jag ska ha någon tunn bit fin skumgummi-filter eller sätta dit en bit rostfritt nät, som gör det "räksäkert". (sen om dessa krakar fastnar på de tre insugsställena/puréar sig visar nog sig.) Samt om jag ska sätta och ta bort det mesta av överflöds tangit som jag inte fick bort igår. Jisses amalia vad det härdar snabbt... nåja, vet en det till nästa gång.

Hur stort förfilter har du?
Hur stort vattenbyte gör du var(?) vecka?

Ang flödet ska jag beställa en 'baltap' idag, förhoppningsvis räcker det för att kunna få till ett bra+ flöde i tanken lagom närmast ytan.
Bson skrev:En värmekabel under bottensustratet för att få lagom cirkulation är kanske att föredra. Iaf. man tänker ha växter i karet.
Mnjaej, jag tror inte det kommer behövas. Värmaren kommer placeras vid pumpen, mao föreställer jag mig gärna att detta laddar den filtrerande sandpartiklarna termiskt. Någon form av cellplast under karet bör nog fördela värmen lite extra med.
Raven skrev:
Bson skrev: Iaf. man tänker ha växter i karet.
Bottenfilter funkar bra ihop med växter, javaormbunkar och anubias blir mindre känsliga för rutten stock.
Intressant ang minskad risk med rutten stock! Det hade jag inte reflekterat över. :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: "Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av Raven » 02 dec 2013, 18:47

[daniel] skrev:Intressant ang minskad risk med rutten stock! Det hade jag inte reflekterat över. :)
Tycker både anubias och ormbunkar blir mindre känsliga när det är cirkulation runt rotstocken, enda gången jag haft problem har varit i just akvarier utan bottenfilter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Omvänt bottenfilter"/reversed flow undergravel filter.

Inlägg av hawkse » 04 dec 2013, 00:01

[daniel] skrev: Oh, finfint! :)
Har du bilder på verken? :)

Enda egentliga frågetecken ang nuvarande projektet är om jag ska ha någon tunn bit fin skumgummi-filter eller sätta dit en bit rostfritt nät, som gör det "räksäkert". (sen om dessa krakar fastnar på de tre insugsställena/puréar sig visar nog sig.) Samt om jag ska sätta och ta bort det mesta av överflöds tangit som jag inte fick bort igår. Jisses amalia vad det härdar snabbt... nåja, vet en det till nästa gång.

Hur stort förfilter har du?
Hur stort vattenbyte gör du var(?) vecka?

Ang flödet ska jag beställa en 'baltap' idag, förhoppningsvis räcker det för att kunna få till ett bra+ flöde i tanken lagom närmast ytan.
Njae, jag har bara de bilder som ligger i tråden på Zoopet. Det var det första karet jag satte igång med omvänt - eller som vi frälsta säger, "rättvänt" - bottenfilter. Det karet tuffar som sagt på bra som hightech. Växterna trivs och frodas och jag får ansa ur en rejäl balja växter nästan varje vecka.

Det andra karet satte jag bara igång som refugium för en rejäl drös överblivna svärdsplantor som nu stått där och väntat på bättre tider i ett halvår ungefär.

I båda karen kör jag blå filtermatta som förfilter. Det är *svårt* att få till ett snyggt förfilter om man samtidigt vill gömma pumpen (och det vill iaf jag). I det första karet satte jag helt enkelt pumpen halvt nedgrävd i sanden och satte en avsågad PET 1.5-litersflaska med blå filtermatta i på insuget. Ser inte snyggt ut men det har funkat. I det andra karet satte jag istället den lilla, lilla pumpen inne i en lite plastlåda (tror det var en tom russinburk) för att hålla sanden borta från att leta sig in i pumpen. Tvärsöver plastlådan satte jag sedan blå filtermatta. Inte heller särskilt snyggt men ganska diskret längst bak i hörnet i karet. Dvs, förfiltren är ganska små och är bara till för att hålla undan större växtdelar och djur från att sätta igen rören.

Jag tror min föredragna lösning är den jag har i andra karet. Gäller bara att hitta en bra låda. Alternativt kan man tänka sig pumpen uppe i ytan (eller externt) och använda ett vanligt insug som räksäkras med filterkorg.

Eftersom det första karet går som hightech kör jag EI i det med ca 40% vattenbyte varje vecka.

Vad en "baltap" är vete katten men jag gissar att det är ungefär en sådan lösning jag har på plats. Dvs, jag har satt ett T-kors på utflödet och kan då reglera hur mycket flöde som går ned i bottenfiltret och hur mycket som går upp i ytan. Även detta är ganska svårt att få till *snyggt* men det funkar iaf.

Blir kul att se vad du knåpar ihop!

Skriv svar

Återgå till "Teknik, DIY, tips & trix"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster