Främmande och invasiva arter.

Vad heter växten? Hur mycket ska vi göda? Här kan vi snacka om allt som har med växter att göra och lite till.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 28 jul 2009, 20:03

GasseG skrev: ....jag tror inte vi vet vad livskvalité ens är.
Det ligger nåt i det det du säger här. Hur skall vi mäta livskvalité? Går det inte att kvantifiera i kronor och ören blir det genast svårare. Vi har glömt bort att vara bara människor. Leva och låta leva. Att det skall vara så svårt ...
Förlåt att jag återigen gick väldigt OT men jag anser att den här frågan är den absolut viktigaste på dagordningen alla kategorier.
Instämmer. Vi lånar av våra barn!

Men jag har på känn att kommande generationer är rättså bra på det här. Eller de håller åtmindstone ögonen öppna på ett sätt som inte min generation gjorde när vi var unga.

Litet OT:
I aktuell DATZ (Augustinumret) ser man på en artikel hur de på IBAMA tänkt, när de arbetar med positivlistan. Toppen! Ett sätt att försöka se framåt. Intressant är dock att även de erkänner, att största hotet inte kommer från akvarister utan från industriella intressenter eller pga människans utbredning på annat sätt.
Lingonfil skrev:Att införa en art för att kontrollera en annan art är jag skeptisk mot. ..... Att tro att man kan förutse och beräkna all påverkan som en införd art har på ett ekosystem är snudd på högmod.
....
Däremot så tror jag att biologisk bekämpning av en art med en annan art är ett mindre osäkert alternativ. Alltså att införa en art som inte klarar att reproducera sig, .....genteknik .......steril, .......
Jag vill inte vara taskig här, men här talar vi om förmodanden och gissningar. Hur bra experterna än är, så blir det bara gissningar de håller på med i sina konsekvensanalyser och riskbedömningar. Har vi egentligen rätt att göra på det här sättet? Jag skulle hellre se en lösning på problemen INNAN de blir till problem och behöver ett motmedel. I många fall är vi ännu i det läget, där vi kan tänka förutseende. Men vår handlingsradie minskar för varje år som vi inför konstiga grödor som kräver annan gödsel eller konstigt utsäde eller hugger skog och inte återför aska och livsrum för organismer mm. Det är dags att tänka om NU, inte när det redan är försent.

När jag var liten LUKTADE tomater och gurkor som de skulle. Nu har många grönsaker tappat sin doft. Har ni tänkt på det? För att inte tala om smaken. Det sker en utarmning på nästan alla plan i livet - och det är miljön som får betala priset först - därefter våra efterkommande generationer.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 28 jul 2009, 21:15

Lingonfil skrev:Däremot så tror jag att biologisk bekämpning av en art med en annan art är ett mindre osäkert alternativ. Alltså att införa en art som inte klarar att reproducera sig, eller överleva en längre tid. Kanske genteknik kan vara till hjälp här? Genmodifiera en art så den blir steril, eller att föda upp enbart ena könet och på så sätt hindra vidare spridning.
Oftast när det gäller växter så vill man väl oftast bekämpa dem med svampar eller med dess nativa skadeinsekter. Genmodifiering av dessa värdar kan vara besvärligt eftersom det oftast är larverna som dödar växten hos insekter och den vuxna insekten som sprider sina ägg till värdväxten.
På högre stående djur så är det ju annars ett ganska bra förslag och jag tror nog att australiensarna önskar att de hade gjort så innan de planterade ut rävarna för att döda kaninerna som hade börjat sprida sig ohämmat :hmmm:. Rävarna upptäckte dock att det fanns gott om villebråd som var lättare att döda som pungdjur t ex :(.
christinag skrev:När jag var liten LUKTADE tomater och gurkor som de skulle. Nu har många grönsaker tappat sin doft. Har ni tänkt på det? För att inte tala om smaken.
Om jag har märkt! När jag jag var liten så var färskpotatis ovanlig innan midsommar men nu är det normalt. Så färskpotatisnörd som man är så frågar jag personalen i matvarubutiken vilken sorts potatis det är som de säljer, då tittar de på en som om man är dum i huvudet och säger: men det är färskpotatis ju. Jag försöker läsa på kartongen vilken sort det är frågan om men det står inte att läsa någonstans......irriterande som tusan. Smaken på färskpotatisen är som redan har avhandlats ofta fadd, vattnig och allmänt smaklös vilket är tråkigt. och inte ens efter midsommar kan man få tag på en färskpotatis som är värd namnet.
Men å andra sidan så är det bara att beska med eftersom det är pengarna som styr och det verkar som vi kan sätta i oss vilket skit som helst bara det är billigt.
Idag på semester med min son så åt jag två olika sorters mjukglass (vanilj) på två olika ställen för samma pris. Den ena smakade ingenting medan den andra smakade underbart vanilj och grädde med rätt konsistens. Då slog det mig att varför finns den godare glassen alls tillgänglig? Kan tippa på att det stället med den goda glassen kommer att välja den andra om den är billigare för varför ska de sälja en godare glass för samma pris som konkurrenten som tjänar mer per glass än de gör.
En produkt som majonäs t ex....varför finns denatt köpa överhuvudtaget. Alla piskar ihop en majonäs på tre minuter men ändå verkar alla köpa en så lätt produkt som majonäs. Sedan går tiden och folk glömmer hur en riktig majonäs ska smaka och producenterna skickar i mer och mer "konstiga" ingredienser och folk tror att det ska smaka så och tillslut blir det norm eller något. Apropå norm så lever de allra flesta så långt ifrån ursprunget på det de äter så de blir lättlurade! Jag blev förvånad när jag stod på mitt lokala konsum och såg att de sålde vit lax....inte nog med det utan denna vita lax var dyrare än den "vanliga" röda laxen. För er som inte vet det så kan jag informera om att lax får sin röda färg från skaldjur de äter i det fria, men när laxen kassodlas så får man den röda färgen hos laxen genom att man ger den tillskott iform av syntetiskt karoten för den röda färgen. Dock så är det röda färgämnet dyrare än foderpellets de annars får. Men handen på hjärtat är det inte dags att överge det förgångna och övergå till vit lax men då såklart billigare än att försöka hålla kvar vid en chimär att den fångas i det vilda!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 28 jul 2009, 21:22

Ja, nu är vi ju återigen inne på HELA problematiken, dvs det som gör mig så förtvivlad. Dags att leta upp en flaska vodka. Inte så att jag inte bryr mig, det gör jag verkligen, men VAD jag ska kunna göra åt hela rasket övergår mitt förstånd.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 28 jul 2009, 21:29

PatrikMalmo skrev:Ja, nu är vi ju återigen inne på HELA problematiken, dvs det som gör mig så förtvivlad. Dags att leta upp en flaska vodka. Inte så att jag inte bryr mig, det gör jag verkligen, men VAD jag ska kunna göra åt hela rasket övergår mitt förstånd.

Hilsen,

/P
Det handlar ju om att dra sitt strå till stacken!

Och vad kan vi, som akvarister, göra för att dra vårt strå till stacken?

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 28 jul 2009, 21:54

Erik... skrev: Det är väl biologisk bekämpning oavsett om arten man använder förökar sig eller inte?
Det är det.
Jag försökte bara göra en skiljelinje mellan att införa en art till ett ekosystem och att tillfälligt använda sig av en art som ett slags bekämpningsmedel.

Om jag försöker styra tillbaka på topic.

http://www.frammandearter.se/ finns det en "vem kan göra vad". Där läser jag
Köp inte växter till akvariet eller dammen direkt över Internet eller på annat sätt på postorder! Det är ett lätt sätt att på egen hand skaffa sig exotiska nytillskott, men du riskerar att på olika sätt bryta mot lagen och att importera organismer som kan bli farliga främmande arter om de kommer ut i naturmiljön.

För mig är det viktigt att låta sunt förnuft råda. Låt oss säga att detta var ett väldigt stort och vanligt problem. Då skulle det självfallet förbjudas att skicka växter med post. Och någon slags ipdred lag skulle stiftas för att tvinga posten att lämna ut alla adressater som skickat, och stänga alla hemsidor som länkar till information hur man packeterar och skickar växter.
Det måste finnas ett individuellt ansvar för det man tar sig för.

Det är en lockande lösning att försöka begränsa användandet och reglera det till endast auktoriserade återförsäljare. Men fungerar det verkligen?
Hur stark är övervakningen av auktoriserade återförsäljares hantering av invasiva arter? Känner någon som handlat i en zooaffär att det existerar ansvarstagande från deras sida i denna fråga?

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Inlägg av christinag » 28 jul 2009, 23:32

Lingonfil skrev:http://www.frammandearter.se/ finns det en "vem kan göra vad". Där läser jag
Köp inte växter till akvariet eller dammen direkt över Internet eller på annat sätt på postorder! Det är ett lätt sätt att på egen hand skaffa sig exotiska nytillskott, men du riskerar att på olika sätt bryta mot lagen och att importera organismer som kan bli farliga främmande arter om de kommer ut i naturmiljön.
Det här verkar orealistiskt. Det är ju det som alla zoohandlare gör, när de exempelvis köper in växter från Tropica i Danmark.

Med växten så kommer det planarier, nematoder, infusorier, snäckor, små planktoniska kräftdjur ...

... som följer med vattnet ut i vasken när du byter vatten...

... och efter ett tag, när alla organismer vant sig vid varandra i akvariet och skapat nya genetiska kombinationer för att klara anpassningen, så har du plötsligt nya kombinationer av parasiter och värddjur ....

... som i sin nya, starkare och aggressivt svenskanpassade form kommer ut i vasken och ....

... kanske konkurrerar ut snarlika europeiska eller svenska arter.

När mikrofloran är körd märker vi det inte ens. Ingen märker, när den sissta bladfotingen försvinner från grynnan, men du märker det kanske när grodorna och salamandrarna börjar dö (eller något liknande).

Apropå potatisar:

Min morfar odlade potatis i Jämtland. Där hade han en sort som han kallade "sexveckors" som ursprungligen stammade från Västergötland (20-30-talet) och som var förbaskat god som nypotatis. King Edvard var inte fy skam som nypotatis heller. Den åt man som godis direkt ur jorden! Sen hade han sorter som gul och röd gullöga och Mandelpotatis (snacka om GUL färg!!!). Även Bintje, men den ansåg han vara skräp: "Grismat". Den var inte så gul heller. Å andra sidan var den väl samma fulgula färg som alla potatis har idag ... Idag har vi ingen god potatis alls tycker jag. Och inte fattar man sortnamnen i butikerna heller. Det är alltihop sådana rakformade utan krokar och böjar, som industrin frågar efter för att kunna tumla runt dem i sina skalmaskiner. *Fnys*

Börjar snart kännas som för PatrikMalmö...
Fast svenskt öl tilltalar mig inte så värst :wink:

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 07 feb 2010, 20:55

En site om vilka akvatiska växter som betraktas som invasiva i Nordamerika!
http://www.invasive.org/species/aquatic.cfm

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Främmande och invasiva arter.

Inlägg av Roolo » 17 jul 2012, 19:52

Bump efter 2.5 år =)

Hittade denna lill artikel om vattenhyacinten som man importerade till viktoriasjön

http://www.svt.se/nyheter/varlden/vatte ... ons-gissel

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Främmande och invasiva arter.

Inlägg av Roolo » 17 jul 2012, 20:02

undrar hur många akvarister som "destruerar" sitt akvarievatten innan man skickar ut det i avloppet?
http://www.loven.gu.se/digitalAssets/13 ... sv-eng.pdf

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Främmande och invasiva arter.

Inlägg av Raven » 17 jul 2012, 20:03

Ser ut som något som relativt lätt kan skördas och processas till gödsel.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Re: Främmande och invasiva arter.

Inlägg av Roolo » 17 jul 2012, 20:08

Raven skrev:Ser ut som något som relativt lätt kan skördas och processas till gödsel.
Är gödselpriset så högt nu för tiden så att det lönar sig?
Har svårt att se att någon tar på sig att göra det annars!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Främmande och invasiva arter.

Inlägg av Raven » 17 jul 2012, 20:20

En håv och en kompost räcker för den lille hemmaodlaren ;) en pråm med transportband i fören borde räcka för att snabbt få upp större mängder och kostnaden rätt minimal, bättre än att slösa pengar på seminarier.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Akvarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster