Forumindelning

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Forumindelning

Inlägg av Matsnork » 05 aug 2012, 11:36

Ett högst ödmjukt konstruktivt förbättringsförslag:

Förenkla och ta bort minst 70% av forumindelningarna. Det är trevligt att katalogisera men inte så detaljstyrt. Det främjar inte ett levande forum tyvärr. Svårt att navigera osv.
Ett forum jag brukar hänga på saknar helt forumindelningar, ett annat 2st (on-topic och off-topic), och det fungerar ypperligt. 5 delar i stället för 30? Bara en tanke...

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Forumindelning

Inlägg av Admin JTFix » 05 aug 2012, 12:07

Det vanligaste önskemålet som vi får från medlemmarna brukar faktiskt vara tvärtom.
Allt annat blir bara rörigt och på sikt helt omöjligt att hitta bra info på i gamla trådar. Men vi kan ju se vad dom andra medlemmarna säger.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Forumindelning

Inlägg av Matsnork » 05 aug 2012, 12:20

Ja, det blir intressant.

Jag tycker det är märkligt på ett forum med så pass få medlemmar, det är ju inte som att det bli kaos om man tar bort vissa delar. Bättre imho att klistra några trådar med viktig eller stående info i själva forumdelen än att skapa helt nya delar. Flera delar innehåller ju väldigt få trådar. Nu måste man scrolla förstasidan rätt länge för att gå igenom bara indelningarna. Förstasidan bör rimligtvis vara överskådlig. Flera ämnen går liksom i varandra.

edit: Här är ett forum http://pushbike.se/ med 9000+ användare (jämfört med detta forums ca 2500) och detta upplägg fungerar mycket bra. Bra balans mellan spontanläsning (trådar som man annars skulle hoppat över eftersom de ligger i fel kategori) och en enkelhet som tilltalar iaf mig :)

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Forumindelning

Inlägg av henriklh » 05 aug 2012, 23:08

Håller med till 100%, det finns alldeles för många underkategorier. Jag hjälper hjärna till och spånar fram en kompaktare lösning om det är av intresse.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Forumindelning

Inlägg av Raven » 05 aug 2012, 23:53

Det arbetas på att få bort lite kategorier, bl.a tänkt att hela köp&sälj ska tas bort och ersättas med Annonser, sen har jag ett litet projekt igång som kanske gör en eller ett par kategorier överflödiga men när och om dessa ändringar sker är lite osäkert.
Matsnork skrev:(trådar som man annars skulle hoppat över eftersom de ligger i fel kategori)
Använder du inte "visa nya inlägg" och "visa aktiva trådar"? de listar trådar med olästa inlägg och trådar som varit aktiva under 24 timmar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Fanbyalperna
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 09 feb 2008, 07:25
Ort: Stöde

Re: Forumindelning

Inlägg av Fanbyalperna » 06 aug 2012, 09:02

Jag har inga problem med upplägget av kategorier. Tycker att det är bra att kunna går direkt till den information man söker och i allmänhet läser man ju nya inlägg och då får man ju upp allt som tillkommit från senaste besöket. Vill man skapa en ny tråd är det ju inte något större besvär att söka upp rätt kategori. Det är ju i alla fall för det mesta nya inlägg man vill komma till.
Mycket bra forum när man är intresserad av skötsel av växtakvarier och det finns inget alternativ (svenskt) som kommer i närheten av detta.
Har inte alltid rätt, men fel ibland

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Forumindelning

Inlägg av Matsnork » 06 aug 2012, 10:04

Raven skrev:Det arbetas på att få bort lite kategorier, bl.a tänkt att hela köp&sälj ska tas bort och ersättas med Annonser, sen har jag ett litet projekt igång som kanske gör en eller ett par kategorier överflödiga men när och om dessa ändringar sker är lite osäkert.
Matsnork skrev:(trådar som man annars skulle hoppat över eftersom de ligger i fel kategori)
Använder du inte "visa nya inlägg" och "visa aktiva trådar"? de listar trådar med olästa inlägg och trådar som varit aktiva under 24 timmar.
Jo, det är den jag använder. En mycket bra funktion.

Men om vi t ex tittar på "Akvariet/paludariet/terrariet" -delen så är det väldigt många ämnen som går i varandra. Din tank i objektivet och Design/Setups/Aquascapes blir t ex lite kaka på kaka. Skulle vara trevligt med kanske 3 indelningar där?

Jag är ingen veteran eller hardcore växtfanatiker, mest en "lurker" och uppskattar forumet som det är, vill inte uppfattas som en gnällfis :P

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster