Forumet växer !

Beröm eller klagomål? Här kan vi diskutera allt om PlantSwap.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
kristensen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 383
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:33
Ort: Trelleborg

Inlägg av kristensen » 08 maj 2011, 21:56

Dennis@akvariefantast.se skrev:eftersom det var på tal det där om respekt så i väntan på fler utlåtande

Bild
Har du varit på maskerad ;)
Handla billigt www.petoutlet.se

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 maj 2011, 22:08

hawkse skrev: Tror jag förstår vad du menar men diskussionen som gick hög tidigare startade ju när någon kommenterade pris m m i någons annons och spårade sedan vidare.

Så länge det är tydligt att det rör sig om en "shop" tycker jag annonsen är OK. Det är också OK om det är tydligt att försäljaren idkar privat försäljning av ett parti egenimporterade prylar. Vad jag, personligen, inte gillar är när det dyker upp försäljningstrådar som "ser ut" som privat försäljning av enstaka felköp eller begagnade prylar när det egentligen handlar om större volymer.

Vet inte om det passade in här men just att annonsören är tydlig med var han står i förhållande till transaktionen tycker jag är mycket viktigt och är väl det som på något sätt verkar vara skiljelinjen för vad som godkänns här?
God poäng på sista det där med " felköp " i större kvantiteter.

en följdfråga då =)
Rent hypotetiskt alltså om jag tex skulle få en shysst deal som privatperson på en större kvantitet ( läs exempelvis 5+ prylar av samma vara) grejer som skulle göra att jag fick ett fördelaktigt pris , skulle det vara acceptabelt att jag annonserar ut dessa till ett ( ett enligt mig ) shysst pris med ett klart uttalad information att jag säljer dessa för att jag fick en shysst deal om jag köpte fler än en utan att vara donater eller ha betalt annonsplats ?
nu handlar det inte om VAD som är rätt pris eller om nån köper eller ej , det blir ju mitt problem . . ( fel pris = ingen försäljning som regel )

det jag vill ha klarhet i är vart man ska dra gränsen och vilken öppenhet man måste ha för att få annonsera . . är det ärligheten vi vill ha gentemot varandra, eller nått åt det hållet . . svårt att specificera exakt hur jag menar men jag hoppas ni förstår . .
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 maj 2011, 22:10

kristensen skrev:
Dennis@akvariefantast.se skrev:eftersom det var på tal det där om respekt så i väntan på fler utlåtande

Bild
Har du varit på maskerad ;)
haha . . var du oxå där eftersom du tror det var jag =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 08 maj 2011, 22:23

Dennis@akvariefantast.se skrev:
hawkse skrev:...just att annonsören är tydlig med var han står i förhållande till transaktionen tycker jag är mycket viktigt och är väl det som på något sätt verkar vara skiljelinjen för vad som godkänns här?
Rent hypotetiskt alltså om jag tex skulle få en shysst deal som privatperson på en större kvantitet ( läs exempelvis 5+ prylar av samma vara) grejer som skulle göra att jag fick ett fördelaktigt pris , skulle det vara acceptabelt att jag annonserar ut dessa till ett ( ett enligt mig ) shysst pris med ett klart uttalad information att jag säljer dessa för att jag fick en shysst deal om jag köpte fler än en utan att vara donater eller ha betalt annonsplats ?
Tycker inte ens du behöver tala om att du "fått en bra deal". Räcker med att tala om att du har X stycken att sälja så blir det tydligt vad det rör sig om. Sedan bör ju informationen om prylarna vara så komplett att köparna har en chans att göra sin research gällande alternativa inköpsställen. Min rent personliga åsikt. (Nej, jag är ingen fan av rebranding och alla dessa modellnamnsbyten som förekommer på marknaden idag.)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 08 maj 2011, 22:32

okej , förstår hur du menar . .
solklart bättre än att skriva att man har en och sen alla som skickar pm får reda på att man har en " som backade ur " köpet och att den finns till salu igen !
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 09 maj 2011, 07:01

Kort och gott:

Med ärlighet kommer vi längst.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 09 maj 2011, 07:13

Det med lathundar är ju en idé jag gillar och vurmar för. Har varit inne på det tidigare. Tror på en sådan kring alger, en kring smådjur i akvarierna ("det är något vitt som hoppar, är det farligt") samt att fortsätta uppdatera artdatabanken, ffa med foton. Lite tradigt jobb, men en del tid kan vi nog spara där. Säg att iaf hälften av dem som tänkt fråga hittar infon och läser den, resterande frågor kan man "länka in" lathunden till, ev. uppdatera den om det är något nytt.

Resten som diskuterats här har jag inte upplevt något problem med, men om andra har det så kanske det ska göras något - eller inte. Det med fler stjärnor i donationsraddan gillar jag, tack för påminnelsen!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 09 maj 2011, 12:26

Tänk vad tyst det skulle bli här om alla använde sökfunktionen och läste igenom alla klistrade trådar innan de postade - mig själv inkluderad. Än tycker jag vi är långt ifrån en besvärande nivå FAQ-frågor i forumet och även kring dessa brukar det uppstå trevlig debatt och uppfräschning av gamla kunskaper.

Absolut för bra guider, artiklar och uppslagsinformation men inte till den grad att det tystnar helt. Mer forum än wiki, om vi säger så.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 09 maj 2011, 12:59

hawkse skrev:Tänk vad tyst det skulle bli här om alla använde sökfunktionen och läste igenom alla klistrade trådar innan de postade - mig själv inkluderad.
Ja fy katten för det. Och för att inte nämna hur nya medlemmar ibland blir bemötta med kommentaren, använd sökfunktionen.
Jag kan tycka att orkar man inte svara på ett inlägg, så behöver man heller inte strö salt i såren. Jag vet faktiskt inte hur jag hade tagit det som ny medlem att få det svaret, förmodligen hade jag tagit det dåligt..
Än tycker jag vi är långt ifrån en besvärande nivå FAQ-frågor i forumet och även kring dessa brukar det uppstå trevlig debatt och uppfräschning av gamla kunskaper.
Framförallt så kommer det ju nya rön som man vill kunna ta del av, just därför funkar det inte alltid att söka efter sin information, och det är inte alltid att den redan skrivna informationen besvarar alla frågor i ämnet.

Men jag erkänner, jag använder sökfunktionen först, men blir jag tveksam på svaret så "förnyar" jag frågan. :)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 09 maj 2011, 14:57

Sök funktionen tycker jag personligen är hel kass, måste vara något med forum eller så det bara jag som inte kan med :) hehe

Fyller man i som t.e.x hår alger, så ser man längst ned,. 1.2...542,.
dvs jag saknar att man ska kunna söka på TOPIC ord och inte ord som nämns i själva tråden. Alg < nog bland mest vanligaste ordet på detta forum, men kanske inte så vanlig i en rubrik lixom =) hehe

men de kan likväl vara jag som inte kan söka hahaha
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 09 maj 2011, 15:03

Ja forums sökfunktion generellt är inget att ha. Bättre att använda site: i Google.
site:plantswap.se defdac suger getpung
http://www.google.se/search?source=ig&h ... %A5+Google
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 09 maj 2011, 15:09

blassan skrev:Fyller man i som t.e.x hår alger, så ser man längst ned,. 1.2...542,.
Inte särskriva :razz: "håralg" låter mer rätt i min mun men jo, sökfunktionen som finns i phpbb är lite väl "enkel".


håralg=6 träffar
hår and alg=9 träffar
hår alg=248 träffar
hår alg*=1591 träffar
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 09 maj 2011, 16:54

defdac skrev:Ja forums sökfunktion generellt är inget att ha. Bättre att använda site: i Google.
site:plantswap.se defdac suger getpung
http://www.google.se/search?source=ig&h ... %A5+Google
Oj det fanns ju träffar på det. Då måste det vara sant. Eller så har det med internets regel 34 att göra (http://xkcd.com/305/).

Men allvarligt talat så kan det ju vara värt att byta ut sökfunktionen mot nån googlevariant...
MVH Gustav. Min Blogg

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 09 maj 2011, 16:58

Oj tyckte algdiskutionen blev väldigt OT.
Orkar någon fixa en tråd om just alger och fixa till info omdom flesta alger?
Eller ha en diskutionstråd om det iallafal,för jag när jag blev medlem här så va det mestadels pga algproblem(och för att google hänvisade mig hit)
Måste säga att sökfunktionen är verkligen ingen hit!
Och jag har märkt att många nya ställer samma fråga typ "vad är detta för alg)hur blir man av med den" mm
Jag ska fan göra en tråd!
...Ursäkta OT

Användarvisningsbild
kristensen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 383
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:33
Ort: Trelleborg

Inlägg av kristensen » 13 maj 2011, 21:10

hur gick det med denna fråga?
Handla billigt www.petoutlet.se

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 13 maj 2011, 21:12

lollerpoop skrev:Oj tyckte algdiskutionen blev väldigt OT.
Orkar någon fixa en tråd om just alger och fixa till info omdom flesta alger?
Eller ha en diskutionstråd om det iallafal,för jag när jag blev medlem här så va det mestadels pga algproblem(och för att google hänvisade mig hit)
Måste säga att sökfunktionen är verkligen ingen hit!
Och jag har märkt att många nya ställer samma fråga typ "vad är detta för alg)hur blir man av med den" mm
Jag ska fan göra en tråd!
...Ursäkta OT
gå till "Alger" topicen sedan har du en klistrad tråd som heter "vad heter algen och hur blir jag av med dom" eller något sådant

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=584 < direkt länk =)
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 13 maj 2011, 21:25

kristensen skrev:hur gick det med denna fråga?
Det blev lugnt, så kör du på som vanligt. Jag tar det på mig annars. :cool:

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 13 maj 2011, 21:26

Absolut lugnt, det skall handla om ärlighet och öppenhet så skall det vara okej och du har ju såkla kört på med öppna kort !
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 13 maj 2011, 21:27

Jag tycker jag fick hyfsat bra svar på min fråga iallafall !
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
kristensen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 383
Blev medlem: 22 aug 2006, 21:33
Ort: Trelleborg

Inlägg av kristensen » 13 maj 2011, 22:30

oki då är jag nöjd
Men klart det kommer komma upp lite stjärnor inom kort
Handla billigt www.petoutlet.se

Skriv svar

Återgå till "PlantSwap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster