| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
gnu83 Fullvuxen planta
|
Postat: 2009-07-06 11:15:57 Rubrik: Vattenbyten, gödning osv... |
|
|
| Har idag 180 liter, 4 x 39 W, co2 osv... Har alltid bytt vatten varannan vecka men aldrig riktigt fått någon ordentlig fart på alla växterna, visst vissa växer jättesnabbt men känns ändå som att det går onormalt trögt med den "prestandan" jag har... Märkt av att vissa växter är lite ljusa så har ökat pmdd gödningen från en gång i veckan till 2 ggr i veckan standarddos. Vad jag undrar över är då, bör jag byta vatten varje vecka istället nu när jag dessutom har ökat gödningsdosen, eller kan jag fortsätta med varannan vecka och hoppas att det växer på bättre bara med gödningsökandet? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
elexidor Hedersmedlem Donator: 

|
Postat: 2009-07-06 11:22:05 Rubrik: |
|
|
Du har ganska mycket ljus. Kan mycket väl vara så att du tömmer vattnet på näring om du har skapligt med växter.
Jag skulle ändra långsamt. T.ex. börja med att öka gödningen som du är inne på och följa hur det utvecklar sig ett tag. Vattenbytesfrekvensen behöver du nog inte oroa dig så mycket för.
Får du ner tillräckligt med CO2 med prestandan du har? _________________ http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Peter Frank CO2 närd planta
|
Postat: 2009-07-06 12:15:06 Rubrik: |
|
|
Undrar samma som BB. CO2 kan vara begränsande då du har mycket ljus men utan CO2 står det gärna stilla. Kolla CO2 med en dropcheck test.
Jag har själv både PH controller och drop test då drop testen verkligen visar CO2. Hur mycket PMDD öser du i? _________________ "If it grows, It's alive" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gnu83 Fullvuxen planta
|
Postat: 2009-07-06 13:44:19 Rubrik: |
|
|
| Får införskaffa en sån då ja... Jag öser i 2 fulldoser i veckan numera, tidigare 1 i veckan... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gnu83 Fullvuxen planta
|
Postat: 2009-07-13 19:53:31 Rubrik: |
|
|
| vad är förresten ett normalt FE värde jag hade 0,5mg/L (ppm) enligt mitt test? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gnu83 Fullvuxen planta
|
Postat: 2009-07-14 16:34:17 Rubrik: |
|
|
| ...och d verkade rätt lagom ja! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
elexidor Hedersmedlem Donator: 

|
Postat: 2009-07-14 20:42:45 Rubrik: |
|
|
| gnu83 skrev: | | vad är förresten ett normalt FE värde jag hade 0,5mg/L (ppm) enligt mitt test? | 0,1-0,5 betraktar jag som normalt. Huvudsaken att man håller >= 0,1 varje dag mellan två vattenbyten med gödning. _________________ http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|