| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
brams Hedersmedlem Donator: 

|
Postat: 2008-10-13 23:12:33 Rubrik: Problem med probe |
|
|
Jag har sedan en tid haft lite problem med min pH-probe, Det bildas nån konstig sörja/slem på glasampullen. Jag har testat flera olika probar, bla sera, tunze och nonames. Samma problem med alla.
Jag snackade med Bootin om dett aoch han sa att det kanske kunde vara så att min controller (tunze) gav för hög spänning. Kan det vara så? _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
heeke Admin Donator: 

|
Postat: 2008-10-14 06:19:23 Rubrik: |
|
|
Hm, rätta mig om jag har fel, men controllern ska inte ge proben någon spänning alls. Det är proben själv som genererar en spänning som controllern "läser av". _________________ /Henrik
heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Galleri |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-14 09:23:20 Rubrik: |
|
|
Ingen aning... _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
elexidor Hedersmedlem Donator: 

|
Postat: 2008-10-14 10:45:27 Rubrik: |
|
|
Normalt sett behöver man inte generera någon spänning till proben om man använder dubbel matningsspänning till ingångssteget. En snikvariant är att använda enkel matning men då får man pytsa ut en offsetspänning till proben så elektroniken kan mäta hela området. Det ska dock inte påverka proben och jag har själv använt den lösningen utan några problem.
Påslag av föroreningar tror jag inte är så ovanligt utan man får helt enkelt vara noggrann att rengöra med jämna mellanrum. _________________ http://www.elexidor.se
(Alias BluesBoy i mitt tidigare liv) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-14 11:07:29 Rubrik: |
|
|
fast det handlar om ett par timmar. Gör jag rent den idag så är det sörjka där imorgon...
Jag testade att sätta proben i en T-koppling på returslangen. Då fick den flöde förbi hela tiden och det kom naturligtvis inget klägg på den. Men då fick den lite problem att mäta... dels så häll den lite lägre pH än annrs. Det är ju igentligen inget problem.. men det kändes som den hade svårt att mäta också... att det pendla endel!. _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-14 12:11:05 Rubrik: |
|
|
Vad är det för typ av sörja? Går det att beskriva bättre? Bild kanske.
Du skriver "sedan en tid". Är detta ett nytt fenomen menar du? _________________ http://www.elexidor.se
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bootin Hedersmedlem
|
Postat: 2008-10-14 13:07:58 Rubrik: brams kontroller |
|
|
| Som jag förstod det var det en slags tjockt slem längst ut på proben, och min teori handlade om att mätströmmen från kan vara fel/för hög pga ngt fel inituti kontrollern (kanske pga kontinuerlig fukt? Christian (brams) du har ju ganska taight skåp under ditt kar va?), och på grund av detta innehållet läckt ut av ngn anledning och blivit som slem runt toppen. Och självklart finns det en mätström ut i elektroden eftersom den annars inte skulle kunna fungera elektroniskt överhuvudtaget. Men som sagt, bara en teori.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bootin Hedersmedlem
|
Postat: 2008-10-14 13:23:01 Rubrik: |
|
|
| Om proben själv genererar en spänning, på vilket sätt? hur funkar det isf? galvaniskt? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
heeke Admin Donator: 

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-14 16:39:24 Rubrik: |
|
|
Precis. Man kan funktionellt likställa en pH-prob med ett litet svagt batteri.
Mängden H+ joner i vattnet som proben utsätts för ger upphov till en potentialskillnad i mätsnörena som ansluts till mätaren/kontrollern. Jag säger *svagt* batteri för att den orkar nästan inte driva något att tala om. Det är därför man måste ha ett riktigt högohmigt ingånssteg.
Det är klart att man skulle kunna tänka sig lustiga fenomen om man skulle ha ett felfall i kontrollern. Det skulle vara intressant att veta hur mycket fel den mäter vid testet med T-kopplingen eller kanske i en separat provvätska med känt pH. Alternativt att se om sörjan uppstår även om proben får sitta ett par dygn i akvariet utan att ansluta den till kontrollern. _________________ http://www.elexidor.se
|
| Till överst på sidan |
|
 |
brevid Stickling
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-14 21:56:36 Rubrik: |
|
|
Fenomenet har uppstått för kanske ett par till tre månader sen... Jag har som sagt var testat olika probar, alla med samma resultat, nya som gamla, dyra som billiga.
Det blir ett sorts slem som närmast kan beskrivas som det slem som uppstår på Redmoorerötter som är nya...
Jag ska ta lite bilder på det...
Jag ska även sätta i en annan helt ny probe och låta den andra sitta i utan att vara ikopplad.
Kan även kolla skillnaden mot när den sitter i T-kopplingen kontra karet! =) _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-15 07:41:22 Rubrik: |
|
|
| Citat: | | Jag ska även sätta i en annan helt ny probe och låta den andra sitta i utan att vara ikopplad. | Ja, det vore riktigt intressant att få höra resultatet ifrån. _________________ http://www.elexidor.se
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Clas CO2 närd planta
|
Postat: 2008-10-15 08:50:45 Rubrik: |
|
|
| vilken färg har skiten då du skrivit om att du har akumulerat järn på dina filtermakaroner kanske det kan vara järn på proben?? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-10-15 10:22:27 Rubrik: |
|
|
Nej det tror jag inte, det är vitt/gtransparent... ska slänga upp ett foto.. ska bara vänta tills det kommer nått att fota... _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tott_e Fullvuxen planta
|
Postat: 2008-10-24 14:27:00 Rubrik: |
|
|
| Parkerade min prob i ett glas med dest. vatten när jag ställde undan co2 grejjorna. Tog några dagar till nån vecka sen satt det vitt slem på proben. Städade den såklart innan jag parkerade den. 'O-inkopplad'... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-11-03 12:11:32 Rubrik: |
|
|
ursäkta att jag släppt detta lite,,. har varit mycket annat nu ett tag.
Jag har dock fortfarande samma problem men inte riktigt i samma utsträckning...
Bifogar en bild på spektaklet! _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Raven Admin Donator: 

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2008-11-03 16:53:09 Rubrik: |
|
|
Den sitter i filterkaret = inget ljus. _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bobbo Frö
|
Postat: 2010-01-04 21:17:50 Rubrik: |
|
|
Hej
Plockar upp en gammal tråd här, har samma problem med vit gegga.
Jag får dock denna söja i Co2 indikatorn och på sugproppar i akvariet.
Sörjan kommer först i det stilla stående vattnet i indikatorn och efter ett tag kan man se det på gummi / sugproppar. Indikatorn blir helt full med denna gegga på 3-4 dagar. Jag kör PMDD och Co2 i detta karet.
Någon som vet eller har tipps på detta. Håller på med ett test i ett kar som jag inte kör PMDD i och skall se om jag får samma fenomen.
//Bobbo |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|