| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
hawkse CO2 närd planta Donator: 

|
Postat: 2010-07-31 17:01:32 Rubrik: Köra CO2 med controller vid 0 KH? |
|
|
Jag kör sedan några månader trycksatt CO2 med controller. Vattenvärden ur kranen är 2 KH, 7.5 och detta gäller även karet när jag kör utan CO2.
Med dessa värden har jag kört med controllern inställd på 6.7 pH för att få ca. 15 ppm CO2 i karet. Detta har funkat ypperligt ända till nu...
Sedan i onsdags har jag noterat att de nattliga pH-sänkningarna accelererat från att stadigt ha legat kring 6.6 pH på morgonen har värdet successivt sänkts med ca. 0.1 pH för ett värde på 6.20 pH nu i morse (ned från 6.7 pH på kvällen innan).
När jag nu testar mina vattenvärden i karet får jag mycket riktigt 6.5 pH men 0 KH! (Dropptest med kranvatten ger 3 KH.)
Hur kunde detta hända? Jag har inte tillfört några nya rötter eller annat som kan tänkas påverka vattnet. Kan KH sänkas av en stor växtmassa?
Det är det enda jag kan tänka mig fn då karet är rejält igenväxt nu.
Har jag fattat fel om jag läst att pH-controllern inte blir användbar vid KH noll? Dvs, mätvärdena är då ej tillförlitliga.
Hur bär jag mig nu åt för att få en bra mängd CO2 i karet utan att behöva köra pH under 6? Måste jag börja labba med att buffra upp vattnet? Jag vill ju inte riskera att några fiskar kroknar för att vattnet blir för surt.  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
GasseG CO2 närd planta Donator: 

|
Postat: 2010-07-31 22:45:17 Rubrik: |
|
|
Vilket pH har kranvattnet nu då? _________________ Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
PatrikMalmo Hedersmedlem Donator: 

|
Postat: 2010-08-01 04:18:56 Rubrik: |
|
|
I vilket kar som helst som varit igång ett tag så minskar KH (och pH). Såvitt jag begriper äter nedbrytningen karbonaterna. Växter borde lämna KH ifred så länge det finns CO2, så det tror jag inte på i ditt fall. Buffra upp det igen med lite bikarbonat, men gör ett bra vb först.
Hilsen,
/P _________________ Beam me up, Scotty. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Triad Moderator

|
Postat: 2010-08-01 06:45:14 Rubrik: |
|
|
Men bör det inte räcka med 2st 50% VB med ngn dag emellan för att buffra upp karet till ursprung igen?.
Istället för att kludda med bikarbonat. _________________ *200L á 0,72w/L , DIY Co2 , Deffdacs torrmix*
*1X30L kar á zebrafiskodling*
*1st karantänskar med posthorn*
*Under construction* |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-01 09:10:30 Rubrik: |
|
|
Ah, det är så det ser ut när "karet käkar karbonater" som jag sett diskuteras här tidigare. Nattståndet kranvatten visar på strax över 7.5pH och 4 KH (!).
Så otroligt irriterande att behöva pyssla med uppbuffring av vattnet. Är det enda chansen för att fortsätta köra med controller? Som jag förstått det riskerar man att dumpa alldeles för mycket CO2 i vattnet om man kör controller i supermjukt vatten då pH-mätningen blir osäker. Något om hur mätutrustningen är konstruerad?
Buffrar jag upp vattnet (eller lyckas höja KH genom vattenbyte) riskerar jag som jag ser det endast att CO2-halten blir för låg när KH sjunker med allt vad det innebär för växterna.
Struntar jag i att buffra vattnet och trycker ned pH ännu lägre, t ex 6.0 för ~15 ppm CO2, riskerar jag att få alldeles för hög CO2-halt vid vattenbyte när vattnet temporärt buffras upp. (KH2, ph6 ger 60 ppm CO2!)
Stämmer mitt resonemang? Bättre buffra än illa fäkta?
Senast ändrad av hawkse den 2010-08-01 17:00:39, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Erik... CO2 närd planta

|
Postat: 2010-08-01 09:13:47 Rubrik: |
|
|
Jo, som Patrik säger så äter nedbrytningsbakterierna karbonater, efter vad jag läst ska det gå åt 7 gånger så mycket karbonater som bakterierna bryter ner kväve hela kedjan. För effektiv nedbrytning i akvarier inriktade på fisk brukar man tala om att man ska ha minst KH 3-4, i matfiskodling med biologisk filtrering är det vanligt att sätta in åtgärder när KH sjunkit till 8-10 nånstans.
Kalcium, som är den vanligaste karbonaten i naturligt kranvatten ligger i mängdbehov för många växter direkt efter kalium, alltså växter behöver generellt mer kalcium än vad de behöver fosfor och en rad andra ämnen en seriös växtakvarist aldrig skulle låta sina växter vara utan. Skillnaden är att kalcium normalt finns i tillräcklig mängd i kranvattnet för att regelbundna kraftiga vattenbyten ska medföra fullt tillräckligt för att det inte ska uppstå några problem.
Vattenbyten buffrar inte KH, men det kan höja KH, kanske låter om som ordmärkeri att påpeka skillnaden, men det finns en stor praktisk skillnad, vid buffring hålls KH kvar, efter en höjning kommer KH helt enkelt att börja sjunka.
Natriumbikarbonat, SK bikarbonat är en förträfflig pH-buffert, om man vill ha ett pH på 8,2-8,5, men det vill man ju inte ha, dessutom tillför det inget kalcium till växterna.
Så mitt tips är att tillsätta kalk, alltså kalciumkarbonat i fast form, det kan vara marmorkross, snäckskalskross, äggskal osv. Det löser upp sig fortare ju lägre pH du har, det slutar att lösa sig vid pH 7,5 och det löser sig inte brutalt fort, så du kan tillsätta lite i taget och invänta resultat mellan gångerna tills du tillsatt så mycket att du får den effekt du vill ha. Kalket kommer redan vid en relativt liten mängd se till att växterna inte helt saknar kalcium, och minska risken för extrema pH-dyk, så du kan ta god tid på dig att nå din "mål-effekt". |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-01 11:14:33 Rubrik: |
|
|
| hawkse skrev: | | Buffrar jag upp vattnet (eller lyckas höja KH genom vattenbyte) riskerar jag som jag ser det endast att CO2-halten blir för låg när KH sjunker med allt vad det innebär för växterna. | hawkse förklara här vad du menar en gång till, så jag också förstår.
Förresten kan man komma till 0 i kH i ett akvarium med tillsatt CO2? Den CO2-karbonatjämvikt som bildas i vattnet borde väl ge utslag på ett kH-test. _________________ Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Erik... CO2 närd planta

|
Postat: 2010-08-01 11:33:11 Rubrik: |
|
|
| GasseG skrev: | | hawkse skrev: | | Buffrar jag upp vattnet (eller lyckas höja KH genom vattenbyte) riskerar jag som jag ser det endast att CO2-halten blir för låg när KH sjunker med allt vad det innebär för växterna. | hawkse förklara här vad du menar en gång till, så jag också förstår.
Förresten kan man komma till 0 i kH i ett akvarium med tillsatt CO2? Den CO2-karbonatjämvikt som bildas i vattnet borde väl ge utslag på ett kH-test. |
När karbonaterna försvunnit kommer lågt pH att nås vid en mycket låg Co2-halt, därför menar hawkse mycket riktigt att det är vid lågt KH som Co2-halten kommer att bli låg med pH-kontroller.
Eftersom kalcium och magnesium förbrukas i ett växtakvarium kan man få KH noll, så exakt som ett dropptest visar iaf. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-01 13:04:56 Rubrik: |
|
|
| Erik... skrev: |
När karbonaterna försvunnit kommer lågt pH att nås vid en mycket låg Co2-halt, därför menar hawkse mycket riktigt att det är vid lågt KH som Co2-halten kommer att bli låg med pH-kontroller.
Eftersom kalcium och magnesium förbrukas i ett växtakvarium kan man få KH noll, så exakt som ett dropptest visar iaf. |
Karbonat betyder CO3 2- eller HCO3 - och kommer från CO2 (gas) i vatten ibland. Det du menar med "karbonat" borde således menas med MgCO3 och CaCO3 och Mg(HCO2)2 och Ca(HCO3)2 där katjonerna Mg 2+ och Ca 2+ har blivit förbrukade.
Ja när jämvikten bara består i CO2 + H2O <---> H+ + HCO3- så blir pH väldigt instabilt. Men min fråga var högst allmän om inte karbonattester ger utslag på koldioxid jämvikten i vatten?
Vidare finner jag det märkligt att CaCO3 slutar lösa sig vid pH 7,5. Du säger att det är så och då är det antagligen så men CO3 2- är mkt mer basiskt än HCO3 -. Men det har väl då antagligen att göra med jonbindningarna mellan Ca och CO3 antar jag.
Förkortningen CO2 betyder ju koldioxid där C kommer från engelskans carbon och ska skrivas stort C, O kommer från oxid som syre, och ska stavas stort O. 2 betecknar att det är två "kol"di"oxid och kan på forum skrivas lika stort som bokstäverna eller så ska det vara nersänkt, som CO2 _________________ Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-01 18:44:02 Rubrik: |
|
|
| Erik... skrev: | | Eftersom kalcium och magnesium förbrukas i ett växtakvarium kan man få KH noll, så exakt som ett dropptest visar iaf. |
Mmmm... så exakt de visar... slår över till gult på första droppen i mitt kar. Inte tillstymmelsen till varken blått eller grönt så det lär inte vara över 1 KH i alla fall.
Hela situationen har nog orsakats av att mitt vattenbyte under semesterperioden förlängts från var sjunde dag till var tionde för att passa semestrar etc. Tidigare har jag observerat ett sjunkande natt-pH de sista 1-2 dagarna innan vattenbyte men det har sedan återställts efter bytet. Samtidigt har temperatur-sänkning i karet från 28°C till 25°C under värmeböljan gjort att växtligheten fullständigt exploderat i karet. Det var säkert de två faktorer som till slut tömde bufferten.
Jag har nu kört veckans vattenbyte och tänker börja med daglig KH-mätning för att se hur snabbt det sjunker. Därefter kör jag enligt Eriks förslag med någon form av kalk-tillskott. Är tyvärr inte särdeles intresserad av vare sig snäckor eller annan kalk i karet men sprider jag ut det i Vallisneria-snåret så lär de bli glada och jag slipper se det. (Malaysierna och physorna lär också bli lyckliga
Hur kontrollerar jag upplösningen av kalken så att jag inte helt plötsligt sitter med KH 10? Jag vill ju allra helst sätta pH fast på 6.7 och sedan tillsätta så pass mycket kalkkross att KH håller sig på 3. Finns det inte risk att kalken löser sig för snabbt så att KH sticker iväg och mina 6.7 pH då resulterar i alldeles för mycket CO2?
En fråga kvarstår från trådstarten: stämmer det att pH-controllern blir oanvändbar när KH ligger på noll? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
averater Hedersmedlem

|
Postat: 2010-08-01 20:07:29 Rubrik: |
|
|
"Alla" KH-test mäter egentligen bufferkapasitet (alkalinitet) i vattnet och inte mgnden karbonater som vi är intresserade av. Därför kommer inte KH-test ge något utslag för de karbonater som bildas när koldioxid löser sig.
Risken med att köra med kontroller med låga KH är att en liten förändring i KH kommer innebära stora skillnader i hur mycket koldioxid som tillsätts. Om KH minskar så kommer kontrollern inte tilsätta tillräckligt med koldioxid och om KH ökar så kommer den tillsätta för mycket, kanske tom så mycket att fiskarna dör om man har en bra reaktor.
Om man kör lowtech så tenderar KH att sjunka sakta. Om man har kalk (snäckskal, kalksten eller kalkhaltigt grus) i så kommer KH att öka. Om man gör stora VB och inte har kalk i så bör det vara lugnt att köra med kontroller även om man har lågt KH. _________________ MVH Gustav. Min Blogg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
averater Hedersmedlem

|
Postat: 2010-08-01 20:19:46 Rubrik: |
|
|
| hawkse skrev: | | En fråga kvarstår från trådstarten: stämmer det att pH-controllern blir oanvändbar när KH ligger på noll? |
Nej, men det blir svårare att lita på den. _________________ MVH Gustav. Min Blogg |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-01 20:20:43 Rubrik: |
|
|
OK, controllern har inga problem att mäta pH alltså, "bara" instabiliteten som gör det riskabelt.
Vad du säger är alltså att det är förenat med viss risk att buffra upp karet med kalk eftersom det är permanent och kan resultera i KH-höjning om man t ex hoppar över vattenbyte en vecka eller längre. Av den anledningen är "engångsbuffringar" (med t ex bikarbonat) vid vattenbyten naturligtvis säkrare eftersom KH:t därefter bara sakta kan sjunka.
Vägarna framåt är klara:
1) Kör ned pH ännu lägre - riskerar vid vattenbyte med högre KH att köra upp CO2-halten högt. Svajigt pH.
2) Buffra upp KH vid behov (syns på pH & bubblet). Även här gäller det att hålla koll på pH vid uppbuffringen.
3) Buffra upp KH permanent (kalkkross). Riskerar att KH:t stiger för mycket med hög CO2-halt till följd. pH blir kanske för högt.
Oavsett hur jag gör betyder det att jag får hålla bättre koll på KH än jag gjort hittills. Läxan lärd. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-01 20:59:32 Rubrik: |
|
|
| averater skrev: | | "Alla" KH-test mäter egentligen bufferkapasitet (alkalinitet) i vattnet och inte mgnden karbonater som vi är intresserade av. Därför kommer inte KH-test ge något utslag för de karbonater som bildas när koldioxid löser sig. | Tack _________________ Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-06 19:25:35 Rubrik: |
|
|
Så har det gått fem dygn sedan senaste vattenbytet med daglig kontroll av vattnets hårdhet.
Från 2 kH de första dryga 2 dygnen börjar sedan kH långsamt krypa nedåt för att idag åter vara nere på ca. ½ kH.
För att bibehålla CO2-halten i karet har jag således under veckan pressat ned pH från 6.6 i början av veckan till nu inställda 6.3 (fast nu börjar det bli instabilt och slår mellan 6.25-6.15 mest hela tiden).
Är detta något som känns igen hos de flesta växtakvarister med trycksatt CO2? Dvs, att man måste jaga ned pH mellan vattenbytena för att bibehålla CO2-halten.
Alternativet är naturligtvis att man buffrar upp sitt kar men det betyder ju att man ständigt måste pyssla med att putta upp kH för att få någorlunda stabilitet och kring detta tycker jag mig inte ha sett många diskussioner här.
Om jag nu skall buffra upp karet med bikarbonat, hur doserar jag för att få upp kH med ca. 1 kH i 300 liter? Jag förutsätter att detta är något jag kommer får göra om mellan varje vattenbyte allt eftersom karbonaterna blir uppätna... och jag som gick över till CO2 för att slippa dosera EC varje dag.  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Clas CO2 närd planta
|
Postat: 2010-08-06 19:31:06 Rubrik: |
|
|
stoppa i lite seiryu stone så går det upp lite! dock sker ju samma sak vid vb men du riskerar inte en pH-krasch! jag har kH 3,8 ur kran men det slår mellan 10-8 vid vb pga stenen som innehåller kalk.
mvh clas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-06 19:47:56 Rubrik: |
|
|
Dvs, kalksten då? "Seiryu" lär jag knappast hitta i någon butik runt Skövde, tyvärr.
Ja, Erik... föreslog ju att tillsätta kalkkross i någon form. Det som gör mig något försiktig är att jag inte vet hur det fungerar när jag tillsätter kalksten/kross/snäckor i karet. Kommer kH stiga stadigt så länge det finns kalk kvar i karet eller beror det på mängden kalk vs CO2 i karet? Dvs, någonstans uppnås en jämvikt?
Det jag inte vill uppleva är att jag tillsätter en kalkkälla i karet, ställer controllern på 6.7 och en morgon hittar fisken flytande i karet eftersom kH stuckit upp över 7-8 kH.
pH-krasch har jag sett många referera till men vill gärna ha en bra beskrivning av vad det innebär och riskerna. Avses helt enkelt en snabb svängning i pH eller en permanent, kraftig sänkning av pH? Det jag läst om kH-buffring indikerar att detta skall göras långsamt eftersom snabba kH-svängningar skall vara mycket riskabla för fiskarna. Alltså balanserar man mellan två lägen; lågt kH - risk för pH-krasch eller buffra och risk för CO2-förgiftning?
Tror nog jag har koll på läget men är tacksam för all input och de förtydliganden jag kan få från akvarister med färskare erfarenheter än mina 20 år gamla kunskaper. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Clas CO2 närd planta
|
Postat: 2010-08-06 20:19:25 Rubrik: |
|
|
hos mig funkar det som så att KH inte går över 10 men vid vb går det ner till ca 8 vilket gör att jag under doserar strx efter vb då jag ställt in efter 10 (eller lite under)! jag tror att seiryu stone är bra då det inte har så extremt höjande effekt som tex kalkkross! det går ju faktiskt att beställa på tex guldfisken! dock blir ju frakten "lite "dyr!
mvh clas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 2010-08-06 20:42:11 Rubrik: |
|
|
Stoppade precis nu i ett stort snäckskal från någon strand. Inte krossat, alltså, men säkert 20-25 cm² yta. Kan jag räkna med någon märkbar effekt i 300 liter? Antagligen inte på några dagar?
Bra input där att ställa controllern på högsta kH. Underdoserar hellre i början av veckan än i slutet (som det är nu). Förutsätter ju iofs att jag får en stigande trend i kH och hittar ett "tak" på lagom nivå.
Siktar på 6.7 ph, kH 3 så jag behöver egentligen inte mycket extra buffer. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Clas CO2 närd planta
|
Postat: 2010-08-06 20:45:30 Rubrik: |
|
|
| hoppas att det funkar! |
|