| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
heeke Admin Donator: 

|
Postat: 2009-03-10 15:39:14 Rubrik: Ludwigia repens vs Ludwiga repens 'Rubin' |
|
|
Jag har sett några annonser på Ludwiga repens 'Rubin' på sista tiden och vill ta upp för diskussion skillnaden mellan L.repens och L.repens 'Rubin'.
Enl. Tropica så har L.repens 'Rubin' röd stjälk. Mina L.repens jag har själv har jag därför identiefierat som vanlig L.repens eftersom dom saknar röd stjälk.
Röda, eller snarare rödbruna blad får dom dock vid bra belysning. När jag köpte mina plantor var bladen mörkt gröna med röda undersidor (precis som Tropicas bild på vanlig L.repens), men har alltså fått mer rödbruna blad i mitt kar (pga mer ljus och/eller näring?).
Jag vill på inget sätt påstå att de senaste annonserna är felaktiga (de jag främst syftar på har faktiskt även haft en lite "brasklapp" ang. om det är 'Rubin' eller inte) utan jag vill starta en diskussion som förhoppningsvis reder ut begreppen så att vi alla vet vad det är vi har i karen.
Finns det någon som med säkerhet (tex köpt från Tropica med etikett) har en L.repens 'Rubin' i karet för jämförande foto? _________________ /Henrik
heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Galleri |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bear CO2 närd planta Donator: 

|
Postat: 2009-03-10 16:39:56 Rubrik: |
|
|
| heeke skrev: | | Finns det någon som med säkerhet (tex köpt från Tropica med etikett) har en L.repens 'Rubin' i karet för jämförande foto? |
Jag måste bara påpeka att jag vid ett antal tillfällen köpt "felmärkta" krukor. Eleocharis vivipara som visat sig vara acicularis, Ludwigia arcuata som varit någon annan Ludwigia. Den aktuella diskussionens eventuella slutsatser är nog mer tillförlitliga. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
wilsar CO2 närd planta

|
Postat: 2009-03-10 16:43:35 Rubrik: |
|
|
http://tinyurl.com/dxjnrw
en annan ludvigia vad kan passa för repen?
Ludwigia mullertii också heter "red repens"
här finns bra bild på olika ludvigia.http://www.pruitt.hu/akvariumi.html _________________ the world is divided by two powers,political and spiritual,ive yet to decide which one steers the world. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
paradiz CO2 närd planta Donator: 

|
Postat: 2009-03-10 16:50:17 Rubrik: |
|
|
På mina repens och rubin är det bladen som skiljer sig åt Rubin har mer rundade knallröd undersida medans vanliga repens har spetsigare blad svagare röd färg på undersidan, rubin har kraftigare stam än vanliga repens. ja dom är köpta med etiketter. _________________ Fisk, Snäckor, Växter & Räkor |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
heeke Admin Donator: 

|
Postat: 2009-03-10 18:32:28 Rubrik: |
|
|
| Bear skrev: | | heeke skrev: | | Finns det någon som med säkerhet (tex köpt från Tropica med etikett) har en L.repens 'Rubin' i karet för jämförande foto? |
Jag måste bara påpeka att jag vid ett antal tillfällen köpt "felmärkta" krukor. Eleocharis vivipara som visat sig vara acicularis, Ludwigia arcuata som varit någon annan Ludwigia. Den aktuella diskussionens eventuella slutsatser är nog mer tillförlitliga. |
Visst är det så att krukor kan vara felmärkta. Jag har dock större förtroende för Tropica än andra odlare. Aquafleur tex verkar vara experter på att hitta på lite egna namn på saker dom själva inte vet vad det har för ursprung. _________________ /Henrik
|
| Till överst på sidan |
|
 |
heeke Admin Donator: 

|
Postat: 2009-03-10 18:35:09 Rubrik: |
|
|
| paradiz skrev: | | På mina repens och rubin är det bladen som skiljer sig åt Rubin har mer rundade knallröd undersida medans vanliga repens har spetsigare blad svagare röd färg på undersidan, rubin har kraftigare stam än vanliga repens. ja dom är köpta med etiketter. |
Hm, intressant, speciellt som bladformen verkar vara precis tvärt om enlig Tropicas bilder (både skiss och foto) dvs spetsigare för Rubin.
Det skulle vara jätte intressant med foton Paradiz. _________________ /Henrik
|
| Till överst på sidan |
|
 |
heeke Admin Donator: 

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
heeke Admin Donator: 

|
Postat: 2009-03-11 22:20:20 Rubrik: |
|
|
Nä, lite mer respons vill jag allt ha ;)
Posta era bilder och vad ni själv anser att det är och /eller vad den är köpt som. _________________ /Henrik
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Erik... CO2 närd planta

|
Postat: 2010-07-31 21:39:44 Rubrik: |
|
|
Gammal tråd, vet inte om det fortsatt någon annanstans, men....
Växter kan ju bli så extremt olika beroende på miljön, både i färg, form och växtsätt. Ludwigia repens inklusive L. r. 'rubin' är inte något undantag, snarare ett bra exempel på detta.
Att skilja dom åt handlar väl om att se om man kan få växten helt oxblodsfärgad.
Bara för att understryka att de kan ändra bladform och färg så lägger jag upp några bilder på mina rubin, det grymt dålig kvalitet, men de är på emersa och sådana som håller på att anpassa sig till submerst.
Med mindre kväve i vattnet går det att få "mina 'rubin'" att bli precis som på bilderna på APC på 'rubin', både emersa och submersa. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anettejt Admin Donator: 

|
Postat: 2010-07-31 22:24:53 Rubrik: |
|
|
Jag kan ju slänga in mina bilder med även om de inte är så stora.
repens:
Bladen ovansida och stjälk helt gröna, under sida röda.
repens 'Rubin':
Bladens ovansida svagt röda.
Stjälk och bladens undersida, oxblodsfärgad.
Jag tycker mig med se skillnaden i bladform. Repens spetsigare och längre, Rubin kortare och rundare. Och den skillnaden ser jag när jag har växterna i samma kar. _________________
Alias JT | Anette J.T | Akvaristen | Ljósbrá | Lupina |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Luddeg CO2 närd planta

|
Postat: 2010-08-08 10:28:07 Rubrik: |
|
|
| Ludwigia repens |
|